Weer alleen, een verloren pinpas, een monstertocht door Istanbul en hoe alles toch weer goed kwam!

9 juni 2018 - Istanbul, Turkije

We hebben een extra rustdag genomen in Constanta, na onze laatste gezamenlijke fietsdag. Een aangename stad waar we een leuk hotelletje hadden.

Het afscheid was niet leuk. Op een druk kruispunt ging Gerry rechtsaf en ik rechtdoor. We moesten er allebei een beetje van huilen....

Leuke tijd gehad samen, nu weer alleen...ach, het went ook wel weer. Soms word ik ‘s morgens nog wakker en dan denk ik: “waar ben ik?” en: “hé verhip, waar is Gerry?”

We hebben nog wel regelmatig contact met elkaar via MSN of Whatssapp.

De eerste dag alleen heb ik zo’n 60 km gefietst en kwam uit op een camping in Vama Veche. Een badplaats die nog niet echt van de grond is. Of komt het omdat het nog vroeg in het seizoen is? Veel hoge hotels die allemaal leeg leken te staan. In de “hoofdstraat” winkels die een ernstig gebrek aan klanten leken te hebben. Hier en daar een toerist en wat bierdrinkende hippies. Ik vond het er allemaal wat treurig uitzien.

De volgende dag een lange dag naar Varna. Leuke stad, prachtig hotel, leek al vrij oud te zijn, wat gedateerd maar heel mooi nog. Fleurige buitenkant, lichte open hal met een open trap. Fijne plek, achteraf spijt dat ik daar niet een nachtje langer ben gebleven. Had ik het maar gedaan want de volgende dag ben ik hopeloos verdwaald waardoor ik niks opgeschoten was! Grrr....ik mis Gerry en haar oriëntatie vermogen. Zelfs met de GPS lukt het me soms niet! Verder laat ik mij er niet over uit! En ach, verdwaald zijn duurt nooit eeuwig, uiteindelijk komt het ook weer goed.

Twee dagen later naar Burgas. Vroeg vertrokken, gelukkig maar want er zat een flinke klim in. Zo’n 450 meter, niet zo vreselijk hoog maar wel lang en taai.

Onderweg verbaasde ik me dat ik weer wat kleine dingen was kwijtgeraakt. Een  stuk van mijn fietsstandaard, een etuitje met batterijen, een tubetje crème, wat is het volgende dacht ik nog...

De weg is redelijk druk, het gaat wel goed hoor. Er is over het algemeen voldoende ruimte om te fietsen. Maar het voorbij razende verkeer is erg vermoeiend. Op een gegeven moment was er een afslag naar links, richting Burgas, maar die leek gesloten voor verkeer. Ik zou een heel stuk omgeleid worden. Volgens een man kon ik er met de fiets wel door.

En inderdaad, de linker weghelft was helemaal klaar, de rechterhelft waren ze nog aan het teren. Dit was wel even genieten! Nieuw asfalt, geen verkeer, heerlijk. Ik had de hele weg voor mezelf alleen. Even geen langs razend verkeer. Jammer dat het maar zo’n 10, 15 kilometer was. Had wat mij betreft wel langer mogen duren. Eenmaal in Burgas had ik een hele leuke ontmoeting met twee fietsers uit Zwitserland die van Budapest naar Istanbul fietsten. Ze riepen me al van verre: jij bent die vrouw uit Nederland die naar Singapore fietst! Uhhh....hoe weten ze dat nou? Ze hadden een paar motorduitsers (niet te verwarren met motorduivels) ontmoet die ik ook kort gesproken had. It’s a small world. Later kwam er nog een hele vrolijke, extraverte, Bulgaarse man bij, een echtpaar uit Luik en nog een racefietser. We hadden aardig wat bekijks daar op het grote plein. Jammer dat de fietsers nog 20 kilometer verder fietsten, had ik nog wel een biertje mee willen drinken.

Daarna besloot ik mezelf maar eens te verwennen met een duur hotel! Nou ja, wat je hier duur noemt is is bij ons een schijntje.

Toen ik wilde betalen kwam ik er achter wat het volgende is wat ik kwijt geraakt ben. Mijn pinpas! Help, hoe kan dat? Ik herinnerde me de laatste keer dat ik geld gepind heb, het kan niet anders dan dat ik ‘m daar in de automaat heb laten zitten. O God, hoe kan ik zo stom zijn, domme doos! Hoe heeft me dit kunnen gebeuren? Ik heb mezelf voor rot gescholden maar ja, dat helpt ook niet echt.

Gelukkig heb ik nog een creditcard dus ik kan nog wel betalen. Meteen de pinpas laten blokkeren. Ik krijg een nieuwe, maar nu moet ik nog een adres vinden om hem naar Turkije te laten opsturen. Of, wie gaat er binnenkort naar Istanbul en heeft nog plaats in zijn of haar bagage voor een bankpasje?

Het hakt er behoorlijk in merk ik! Ik word er zo onzeker van. En chagrijnig! Vandaag nog maar een extra dagje geboekt in het hotel en ik ben net even een ommetje gaan maken. Daar ben ik al weer helemaal moe van teruggekomen. Misschien nog maar een rustdagje?

Via een vriendin van Gerry heb ik nu inmiddels een vertrouwd adres in Istanbul waar de bankpas naar toe gestuurd kan worden. Dus dat is gelukkig geregeld!

Uiteindelijk ben ik drie nachten gebleven in Burgas. Veel heb ik er niet gedaan, vooral heel lui geweest, de route bekeken en een paar leuke telefoontjes gevoerd. Lidwien, Gerry, Corrie. Daar had ik nou echt behoefte aan, effe wat contact met het thuisfront. En Burgos is een aangename stad om een paar dagen te zijn. Niet zo heel groot en rustig.

Lichamelijk voel ik me wel redelijk uitgerust. Dus morgen ga ik maar eens richting Turkije. Overmorgen steek ik de grens over.

De laatste nacht in Bulgarije waar ik alles bij elkaar maar een dag of zes geweest ben kwam ik uit in een klein dorp en waar ik een heel leuk hotelletje vond met een mooie tuin en zelfs een zwembad.

De dag erna de grens over. Ik wist dat er nogal wat klimmen in zaten maar ook veel afdalen. Maar af en toe schrok ik gewoon van de weg die ik van verre al behoorlijk steil naar boven zag gaan. Terwijl ik nog in de afdaling zat, probeerde zoveel mogelijk snelheid te maken om de steiging makkelijker te maken. Maar het leek alsof ik tegengehouden werd! Sneller dan zo’n vier, vijf kilometer per uur ging ik niet. Ik heb mezelf hardop moed in zitten praten. “Kom op Yvonne, je kan het! Niet afstappen, niet afstappen zeg ik toch! Doorgaan!”

Als klap op de vuurpijl kwam ik ook nog eens in een enorme bui terecht! Regenkleding aantrekken had geen zin, ik was toch al doornat van het zweten. Toen het ook nog eens begon te onweren vond ik het wel heel erg onaangenaam worden. Gelukkig was ik toen weer aan het dalen. Man wat heb ik gefietst zeg!  Terwijl ik die dag toch maar een dikke 50 km gedaan had voelde het als het dubbele. En ik maar denken dat ik misschien nog wel wat verder zou kunnen. Nou, mooi niet, morgen zien we wel verder.

Kirklaleri, de eerste Turkse stad! Weer regen! Zo erg dat ik maar weer in een restaurant ben gaan schuilen. Net als in Roemenië en Bulgarije staat ook hier de muziek overal veel te hard aan!

Ieder land is toch weer anders. Turkije lijkt wat luxer en beter ontwikkeld dan Bulgarije. De stad is ook aanmerkelijk drukker. Grote steden ook!

En dat heb ik met name gemerkt toen ik naar en in Istanbul fietste. Het was een soort monstertocht die ik niet gauw nog een keer vrijwillig over zou doen.

Het is een enorme stad met zo’n 15 miljoen inwoners. Wat een verkeer, wat een drukte! Soms achtbaanswegen, nou is dat nog niet zo erg, hoe breder de wegen, hoe meer ruimte voor een eenzame fietser. Alhoewel ik toch wel een aantal keren bijna tegen de vangrail of in de berm gedrukt ben. Niet dat er nou zo onvoorzichtig gereden wordt maar ze kwamen soms wel eng dichtbij!

Al dat verkeer, waar komt het vandaan en waar gaat het naar toe! De hele dag dat geraas, getoeter. In combinatie met de warmte en af en toe klimmen was het killing! Ik was op een gegeven moment zo moe dat ik even dacht dat het niet meer ging. Maar, toen ging de weg weer naar beneden, stuk makkelijker. Regelmatig even gepauzeerd, er zaten vandaag voldoende benzinestations op de weg waar ik even van de fiets af kon en wat drinken. Maar al dat verkeer is dodelijk vermoeiend. Dat je er als fietser op mag is al verbazend. Af en toe probeerde ik wat wegen die parallel aan de grote weg liepen maar die waren vaak slecht en uiteindelijk werd je toch weer naar de grote weg geleid of helemaal de andere kant op. Wat hebben wij het in Nederland dan goed met zo’n uitgebreid fietsnetwerk. En nog wel met meer dingen maar daar heb ik het misschien nog wel een andere keer over.

Ik wilde eigenlijk naar de Blauwe Moskee of naar het Topkapi paleis om me daar met fiets en al door iemand te laten fotograferen. Maar ik kwam in een ander gedeelte van Istanbul uit. De groeten, dacht ik, dan maar niet en heb het eerste hotel genomen wat me wel aanstond.

En, goed nieuws! Mijn pinpas is aangekomen. Morgen ga ik Ali Ihsan ontmoeten die zo lief was om het in ontvangst te nemen.

Dus alles komt uiteindelijk weer goed.

Nu maar eens bedenken hoe ik verder ga....jullie horen het wel.

Yvonne

1. Jeanne Tax:
    9 juni 2018
    Yvonne wat een onderneming en wat een verhaal. Ondertussen heb je al een wereld netwerk opgebouwd om via via je pinpas in Istanbul weer te ontvangen.
    Het gaat.met klimmen en dalen lees ik letterlijk en figuurlijk. Het is werken maar je geniet er ook van dus doorgaan Top.
    Grt Jeanne
  2. Marietje van den Belt:
    9 juni 2018
    Weer genoten van je verslag en nog veel succes voor jr verdere tocht.
  3. Henk de Leeuw:
    9 juni 2018
    Hoi Yvonne, wat maak je toch allemaal mee, gelukkig met pas alles goed gekomen dat wil je niet meemaken! En nu verder alleen, ook dat gaat je weer lukken veel succes en ik blijf je volgen! Groetjes Henk
  4. René de Zeeuw:
    9 juni 2018
    Het blijft ons verbazen wat je zoal meemaakt en inderdaad, het zijn de kleine dingen die het doen (of juist niet). Gelukkig is het met de pinpas goed gekomen en ik zou maar gauw uit Istanbul vetrekken: fietsen in zo'n stad lijkt me levensgevaarlijk. Je vertrekt nu echt uit Europa, Heel veel succes in de volgende ronde.
  5. Jacqueline:
    9 juni 2018
    Hoi Yvonne, wat een verhaal. Je bent wel een enorme doorzetter. Knap dat je dan in Istanboel weer een pinpas op kunt halen. De problemen op je pad weet op te lossen. Heel veel plezier en dat je snel went aan weer alleen verder. Groet Jacqueline
  6. Rian:
    9 juni 2018
    Oooo Yvonne, het is pittig daar! Je doorzettingsvermogen is enorm!!! Ik heb echt bewondering voor je, maar dat weet je. Morgen gelukkig je pinpas weer in ontvangst nemen. En hopelijk zijn je "momentjes" dan weer voorbij. Dikke kus 😘 Rian
  7. Maria:
    Geweldig Yvonne!!
    En die foto met die witte bus: " Sjans Tour " erop....;o)
    Maak het niet te bont he?
    Veel liefs, xx
  8. Karin:
    9 juni 2018
    Hoi Yvonne, wat een avonturen en zo leuk om te lezen. Je schrijft mooi en beeldend. Veel fietsplezier en be careful.
  9. Koosje de Leeuw:
    9 juni 2018
    Ha Yvon. Morgen met de nieuwe pas een heerlijk taartje nemen, omdat het kan....
  10. Boudewijn Lutgerink:
    Hoi Yvonne,

Je zou van je reisverhalen zo een boek kunnen maken.
    Onderweg naar Singapur. Neem je deel aan de Trump-Un bijeenkomst (LOL)
    Wat een doorzettingsvermogen. Petje af.
  11. Ingrid Kemps:
    9 juni 2018
    Ik heb deze week een fietstocht van 40km gemaakt en moest zo vaak aan je denken. Wat heb jij een goeie knieën! En wat een conditie!! Mateloos respect voor je!!
    En veel dank voor de bemiddeling met Servie; Gerry heeft me inmiddels gemaild. Heel fijn en weer zo'n bijzonder verhaal. Take care. En het ga je goed!!
  12. Bianca:
    10 juni 2018
    ..dapper mens..en sterk mens vooral..genoten van je reisverhaal..heerlijk.

Fijn dat je nog naar thuis vriendinnen kon bellen en je pas weer terug..ben benieuwd naar je nieuw avontuur met je nieuwe pas waar een nieuwe ontmoeting aan vast zit..nieuwsgierig.. lieve groet, Bianca.
  13. Akke van Dongen:
    10 juni 2018
    Hoi Yvonne, bij het lezen van dit verhaal moest ik steeds weer aan 1 lied denken. "HOE STERK IS DE EENZAME FIETSTER. Wat ben je een doorzetter. Petje af. En die verhalen moet je echt gaan bundelen. Kanjer het ga je goed.
  14. Anita der Kinderen:
    10 juni 2018
    Hoi Yvonne. Weer genoten van je verhaal. Je maakt wat mee. Zo'n fietstocht is net het leven, toppen en dalen. Je verliest wat en je vindt wat. Dat laatste komt nog in jou tocht, let maar op.
    Blijf genieten, fietsen en schrijven. Blijf ik lezen.
  15. Ed en Hans ten Kortenaar:
    Ha dappere Yvonne,
    Wat heerlijk om je zo fietsend voor ons te zien. Wij hebben in de vercors een heuveltje van 10 km - 5% genomen en dat was weer behoorlijk pittig. Na 2 km leek Hans wel een stoompaard, conditie van niets OEI!!! Ed nu met ondersteuning en het is gelukt!!! Bij een speciale sporttraining blijkt dat z’n spieren nog wel iets te trainen zijn, dus je begrijpt - we blijven dromen om het fietsen weer op te pakken!!! Heerlijk om met z’n tweetjes zo goed te rijden. Een traan wegpinken bij het afscheid - we voelden met jullie mee. Dan ook nog een pinpas kwijt - maar de ware fietser openbaart zich hier. Problemen zijn er niet om te blijven vloeken of bij de pakken neer te gaan zitten!!! Neehee, handelen, hersenen bij elkaar, hulptroepen inschakelen en verder gaan. Top prestatie Yvonne!!! Nog een stukje Europa, Turkije een overgangs gebied en dan zijn we nog nieuwsgieriger naar je verhalen. Waar kom je terecht - hoe ga je verder, wat zijn de werkelijke grenzen!!! We blijven je volgen viaverhalen en onze kaart thuis. ‘T ga je goe’
    Met fietsbenen en mentale doorzetting en kracht ☀️🙋‍♂️🙋
  16. Maria Geurts:
    10 juni 2018
    Succes met je verdere tocht. Bedankt voor je spannende verslag.
  17. Jack:
    10 juni 2018
    HOIHOI Yvonne. Wat een spannend verhaal. Snap goed dat je daar zenuwachtig van word maar je hebt het wel weer mooi helemaal opgelost. Knap hoor! En dat je nu al helemaal in Istanboel belandt bent. Mijn petje af..... Ik ben er ooit naar toe gevlogen en volgens mij was die vlucht meer dan 4 uur vliegen. Topkapi en de blauwe moskee zijn wel erg mooi maar de Ayasophia vond ik het mooist.
    Wens je alle goeds en tot je volgende bericht. XX Jack
  18. Robert en Petra Kuijs:
    10 juni 2018
    Heel veel respect👍🏻... veel succes... groetjes de overbuurtjes
  19. Saskia Harschnitz:
    10 juni 2018
    If it does not kill you, it will make you stronger. Je bent aardig op weg om een super woman te worden Yvonne. Heel mooi om je blog te lezen.
  20. Antonita de Louw:
    10 juni 2018
    Leuk om jouw verslag te lezen. Zeker nu ik er ook nog een kleine bijrol in had. Ik blijf je volgen! Jammer dat je de oude stad niet met de fiets wist te bereiken.
  21. Ted:
    10 juni 2018
    Leuk hoor, om zo met jou mee te mogen reizen. Elke keer weer nieuwe avonturen en never a dull moment, zowel in positieve als negatieve zin. Maar gelukkig overheersen de positieve momenten. Keep on going powerwoman 👍😎
  22. Els Lakerveld:
    10 juni 2018
    Ha Yvonne. Pittige tocht zo te lezen. Lijkt me heel lastig na de luxe van samen fietsen alleen verder te gaan. Even een behoorlijke ommezwaai zogezegd. Maar je slaat je er goed doorheen vind ik. Knap hoor. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Leuk om zo van je te horen.
    Groetjes van Els
  23. Jose van elderen:
    10 juni 2018
    Knap hoor die moeilijke bergen op..pff daar is af en toe wel doorzettingsvermogen voor nodig ! Goeie reis verder en geniet ze groetjes Josephine
  24. ANSTE:
    10 juni 2018
    " Een STERKE vrouw, - wie zal haar vinden ?? "
    [[ Prof. A.P.L. Bodar n.a.v. Spreuken 31: 10-13 ]]

( ze is nú onderweg met de fiets, - naar China ☺☺ )
  25. Piet en Nel:
    Hoi Yvonne,
    herkenbaar je spullen zomaar kwijtraken. Maar je hebt wel weer een verhaal en bijzondere ontmoetingen. Toch jammer van de topkapi en blauwe moskee het is de moeite waard. Maar je kunt altijd nog een keer erheen, we hebben nog wel een mooie fietsroute.
    Wij zitten nu in la douce France hebben wel fietsen mee, maar zitten 14 dagen in een huisje in de Ardèche.
    Weer een mooi reisverhaal, we kijken uit naar de volgende avonturen die je beleeft. Doe voorzichtig, en geniet en je weet als het niet gaat zoals je het wilt, dan moet het maar gaan zoals het komt. Je hebt dan in ieder geval weer een mooi verhaal.
    Groetjes
  26. Loes Jacobs:
    Ha yvonne
    Ik herkende het helemaal. .dat verkeer in instanbul .ooit in een grijs verleden daar ook in gezeten met een bus..ik reed niet eens..deed gewoon mijn ogen dicht haha
    En dan jij op de fiets daar door heen..vreselijk lijkt het me..dat jij dat allemaal doet en er de moed en humor inhoudt..ik zeg CHAPEAU
    Bedankt yvonne..heb wederom genoten van je verrhaal en kijk uit naar het vervolg wat gewoon nog spannender wordt..want je gaat nu echt naar een ander werelddeel
  27. Josie:
    11 juni 2018
    Door Istanboel fietsen, pffff jij durft.
    Wat een avonturen beleef je en wat leuk dat je overal weer mensen tegenkomt die ook op reis zijn.
    Ik doe het je niet na,
    Geniet van je vervolg!
  28. Bart:
    💟 💟
  29. Els D.:
    11 juni 2018
    Ha Yvonne, ik heb meegereisd! Wat een spanning, zoals verlies van dingen die je nodig hebt .. Wel heel fijn voor je dat je iedere keer in mooie hotels wat bij kunt komen. Ondertussen jarig!! Hartelijk gefeliciteerd en een prachtig jaar gewenst!🐣🎉🎊🎉🎊
    Leef met je mee!!
  30. Lidwien lammertink:
    11 juni 2018
    Yvonne, bij nader inzien ga ik toch maar niet naar Istanbul en houd ik me bij mijn eigen fietsrondje.
  31. Erica:
    dag Yvonne,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Nou weet ik niet of je zo oud of zo oud wordt. Durf het niet hardop te vragen. Ik moest ook al een traantje weg pinken als ik lees dat jullie op een druk kruispunt ieder jullie eigen weg moeten gaan. Gelukkig vind je op meerdere vlakken alleen je weg weer.
    Groet Erica en Rini
  32. Anneke en Henk:
    Hoi Yvonne,
    Wat een geweldig verslag weer, we dachten, we hebben ook afscheid moeten nemen, maar jij hebt je ook weer herpakt, hetgeen is zoals we je kennen. Soms zit het even tegen, en na regen komt zonneschijn, en zelfs weer een bankpas, ook weer lekker om vers te kunnen betalen.
    Die foto's sluiten ook helemaal aan bij het verhaal hop, ik ben er jaloers op ken hem alleen van foto's. Maar jij maakt de foto zelf en die meeuw dan. ook al die aardige fietsenmakers en die mensen die rondtrekken in de wereld, en wat is de Noordzee dan een vies water zeg. Kortom Yvonne we hebben weer genoten, we wensen je vooral geen verdwaal tochten, een goede reis en veilige kilometers.
    Liefs en groet Anneke en Henk
  33. Toos Fr.:
    12 juni 2018
    Wederom een prachtig verhaal. Het zijn letterlijk bergen en dalen! Ik kan me geen voorstelling maken hoe moeilijk het is om in de regen en onweer te fietsen. Ik zou de fiets meteen in de wilgen gehangen hebben. Ik hoor je zeggen, die zijn er in Turkije niet, nou Yvonne dan maar de sloot in. Maar jij Yvonne gaat gewoon door, wat een doorzetter, SUPER!!.
    Ik blijf genieten van je prachtige verhalen. Succes.....
  34. Paul Broeren:
    12 juni 2018
    Hey Yvonne, wat een bikkel ben je en wat maak je veel mee zo, te gek zeg.
    Leuk om je verhalen te lezen en te zien hoe ver je weer gevorderd bent op je fietske, groetjes en succes maar weer.
    Paul de buurman
  35. Marianne Penninks:
    13 juni 2018
    Ik heb veel bewondering voor alles wat je beleefd tijdens de tocht. Ik lees met veel genoegen je reisverslag veel succes verder groeten Marianne
  36. Birgit moolen:
    14 juni 2018
    wat een dapper mens ben je toch, geweldig om je eerlijke avonturen te lezen. Ik zie een boek aankomen!
    ik haal er inspiratie uit en ook bekrachtiging dat je altijd meer kunt dan je denkt.
    Yvonne het ga je goed en blijf ons trakteren op deze mooie verhalen
  37. Frans:
    18 juni 2018
    Hallo Yvonne. Ontzettend knap dat je dit doet. Ik volg je reis sinds onze ontmoeting onderweg. Ik zie dat je in Turkije toch de kustroute volgt. Een goede beslissing denk ik, ook al zul je wel veel moeten klimmen. Hartelijke groet. Frans