Bijna...

12 mei 2019 - Varzy, Frankrijk

Vanaf Sabiñánigo heb ik een bus genomen tot Saillent de Gallego, een dorpje ongeveer 10 kilometer voor het hoogste punt van de Pyreneeën. Daar heb ik overnacht, een enigszins verlaten dorp wat waarschijnlijk in de zomer of in de winter wat levendiger zal zijn.

Ja, ik moest er nog wel iets voor doen, maar zo’n 30 km klimmen heb ik dus kado gekregen. Nou ja, die 10 kilometer lukte nog best, het dalen was deze keer veel heftiger. In de motregen en kou ben ik bibberend en klappertandend de Pyreneeën afgerold en de grens naar Frankrijk  over. Ik kreeg nog een lift aangeboden van een paar Belgen in een camper. Ik had spijt dat ik het geweigerd had. Maar ja had ik het wel gedaan dan had ik daar waarschijnlijk ook spijt ven gekregen. Tis altijd wè, zeggen we in Brabant....Halverwege toch maar even gestopt om mijn donsjack aan te doen. Het was afzien maar wel een prachtige afdaling.

Ik doe de route: “Langs oude wegen”. Die heb ik een paar jaar geleden ook gedaan en ik wist het nog: veel klimmen en dalen!Ik heb een paar mooie dagen gehad, heel zonnig en het landschap is prachtig!

Die stevige klimmen zorgen wel voor prachtige vergezichten over het glooiende landschap. Het is allemaal zo mooi fris en groen, echt geweldig! Een paar jaar geleden was ik er wat later in de zomer en toen zag het er toch wat anders uit.

Wel is het fris met af en toe een bui. In het begin kon ik nog van Auberges gebruik maken maar in Brive was ik toch echt aangewezen op een duur Ibiss hotel. Nou ja, ik vond het ook wel best! Ik geloof ook niet dat er iets goedkopers was. De volgende dag naar een camping. Gelukkig, open! Want de meeste campings lijken nog dicht te zijn. Ik mocht van de eigenaar in een grote bungalow tent die ze normaal verhuren. Nou, ik was er wel blij mee! Het begon niet lang daarna flink te regenen. Dan kan je toch beter in een wat grotere ruimte zitten. Maar koud was het wel! Ik vermoed dat de temperatuur ‘s nachts dicht bij het vriespunt zat.

Echt leuk is het zo niet. De weersvooruitzichten zijn niet goed. Ik besloot om wat van de route af te wijken en naar Limoges te fietsen. Vandaar ben ik met de trein naar Nevers gegaan. Want...ik ga een paar dagen langs bij Karin en Marij die net dit weekend in hun huisje in Varzy zitten. Daar ben ik dus een paar jaar geleden ook geweest maar toen zat ik er alleen. Ik heb er echt zin in. Vandaar ook die trein, onder andere...ik dacht dat ik makkelijk in een weekje naar hun toe kon fietsen maar dat lukt me niet. Ik heb het gevoel dat ik heel langzaam ga maar als ik naar de trajecten kijk dan doe ik er net zo lang over als 6 jaar geleden.

Karin vroeg al of ze de fietsdrager op de auto moest zetten....daar heb ik even over moeten nadenken, maar nee! Toch maar niet. Ik wil dit laatste stuk toch ook nog fietsen.

Nu zit ik in Nevers, bij een Warmshowers adresje. Het is eindelijk weer eens gelukt! Julliette, een aardige jonge vrouw in een heel klein flatje. Ik ben er twee nachten gebleven. We hebben bij elkaar vijf afleveringen van “Black mirror” bekeken. Ik kende het niet maar vond het leuk.

Van Nevers waren het nog twee korte fietsdagen naar Varzy.

De eerste dag is nat en koud! Ik wist niet waar ik terecht zou komen maar het pakte goed uit. Op een camping waar ik dus helemaal drijfnat uitgenodigd werd bij een Nederlands echtpaar om even iets warms te drinken. Blijkt er op de camping een caravan te staan voor pelgrims waar je voor een paar euro kan overnachten. Nou mooi! Dat doe ik met dit weer toch liever dan mijn tentje in de regen opzetten. Heerlijk warm en droog gelegen en prima geslapen.

Toen richting Varzy, zo’n 40 km.

Zo leuk om weer hier te zijn! Ik werd ontzettend hartelijk ontvangen! Het is een geweldige plek. Leuk huisje, prachtige omgeving, leuk gezelschap, heerlijk eten en drinken! Ik word hier zo verwend, ik kom er helemaal van bij! Maandag ga ik verder, Karin en Marij gaan dan weer naar huis en ik dus ook, alleen duurt het voor mij iets langer. Het weer voor de komende week ziet er gelukkig wat beter uit.

Naar huis! Oooo wat heb ik er zin in! Heerlijk in mijn eigen bed! Niet meer ‘s nachts gedesoriënteerd wakker worden en denken: “waar ben ik, hoe zit dat hier en waar kan ik hier naar de wc?”

En ik wil weer oogschaduw en mascara en Dove en Rituals en naar de kapper! En shoppen! Ik heb nieuwe kleren nodig. Lidwien staat al te popelen om mij daarbij te assisteren.

En eindeloos onder mijn eigen douche staan en ‘s morgens uitgebreid aan de koffie en op de bank hangen en tv kijken. Naar de Verkadefabriek! Dus Anja en Stef, binnenkort weer naar de sneak preview!

Ik wil gewoon weer lekker thuis zijn. Ik mis iedereen, de buurt, de buurtjes en alle lieve mensen om me heen die me zo trouw gevolgd hebben het laatste jaar.

Het was een mooi jaar maar het is mooi geweest!

Ik verwacht 25 of 26 mei thuis aan te komen. Ik hou jullie op de hoogte wanneer precies en hoe laat ongeveer. En nu maar hopen dat ik niet weer, in het zicht van de haven verdwaal. Het zou de eerste keer niet zijn!

Yvonne

1. Anja:
    12 mei 2019
    Zat net aan je te denken, Yvonne. Wat leuk om weer van je te horen! Je ruikt duidelijk de stal al. Schiet op zo. Alleen heb jij meer pech met het weer dan wij, das jammer zeg. Maar mooi is het vast.
    Trap nog even lekker door en geniet van het laatste stukje. Voor je het weet is alles weer gewoon.
    Groetjes, Anja
  2. Frans:
    12 mei 2019
    De finish is in zicht!! Kun je weer nieuwe plannen gaan maken.
    Bedankt voor de mooie verslagen.
  3. Liesbeth Janssen:
    Hoi lieverd,

Wat fijn om te weten dat je weer zin hebt om Thuis te komen. Je mag wel stellen dat je meer dan welkom bent in het Brabantse land. Goede reis voor het laatste stuk. Liefs van ons😘
  4. Margreet:
    12 mei 2019
    Elke keer als ik jou reisverhalen lees dan reis ik een stukje met je mee. Nog een fijne en zonnige tocht naar huis Yvonne!
  5. Bianca:
    12 mei 2019
    och wat leuk, je komt thuis! Het binnenplaats buurtbankje is klaar en heeft vrolijke kleur latten gekregen. Samen met buurman Wim opgeknapt. Het kan ingewijd worden. Op jouw gevel een muurschildering van Zayaz. Je zult verrast zijn door die kleuren en dat beeld. Heb een goede thuis tocht, lieve Yvonne. Kom gezond aan. Leuk je weer te zien. Ik zer de datum in mijn agenda. Als jij komt is het hier zeker mooi weer en lacht het zonnetje je toe. Hartelijke groet, Bianca.
  6. Henk de Leeuw:
    12 mei 2019
    Hoi Yvonne vanmiddag nog gekeken waar je zit het lijkt al echt dicht bij,bekende namen Nevers, Oude wegen, klinkt heel dicht bij maar is nog wel stukje,hoop dat het weer wat beter word dat fietst veel fijner.Den Bosch is al druk in de weer Bosse-bollen fabriek draait op volle toeren, alle winkels staan bom vol,exstra kubs water staan klaar,(de prijs is wel om hoog gegaan)allemaal om aan jou behoefte te voorzien Yvonne !!!hi hi hi het ga je goed en zet hem op de laatste loodjes.
  7. Peter:
    12 mei 2019
    Hoi Yvonne het is geweldig leuk om je verhalen te lezen. Wat is het klopte dat het weer niet mee wil werken om je na zo'n tocht en mooie en warme terugreis te geven. Hopelijk in de laatste weken. Sterkte en heel veel succes met de laatste km
  8. Toine:
    12 mei 2019
    Laatste loodjes.... succes meisje!
  9. Jolanda:
    12 mei 2019
    Yvonne, goed dat je weer in de buurt komt van 't Zand! We missen je hier intussen behoorlijk, dus er wordt vol verwachting en reikhalzend uitgekeken naar jouw thuiskomst.
    Jammer dat het zo koud is op je laatste trajecten. Hier (op Ameland) is het weliswaar zonnig, maar ook koud. Vannacht zou het gaan vriezen!
    Laat ons weten wanneer je komt, dan doen we een welkomst borrel bij Figaro. Tot snel 😘💕🚴🏼
  10. Gerry:
    12 mei 2019
    Ah wat leuk weer, een verhaal... Nog een tijd onderweg te gaan. Ik had gehoopt dat je er eerder zou zijn. Maar fietsend thuiskomen is erg mooi.
  11. Els D.:
    12 mei 2019
    Ontroerend te lezen en heerlijk voor je dat je naar je huis verlangt en de gezelligheid die daarbij hoort!!
    Bijzonder in al je reisverhalen vind ik dat je zo goed geholpen bent op de moeilijkste momenten; telkens werd het goed opgelost! Mooi! !
    Er komt zonniger weer, het laatste stuk naar huis zal vast plezierig zijn, wens je een fantastisch trots gevoel toe als je Den Bosch binnenrijdt! 😘
  12. René de Zeeuw:
    12 mei 2019
    Klinkt alsof je enorm toe bent aan thuis, mag ook wel na zo’n reis. Hoop dat de laatste loodjes niet te zwaar zijn, qua emoties zijn ze dat vanzelf. Sterkte het laatste stuk en wel thuis, het enige woord met tevreden dat met “te” ervoor toch positief is. Goede reis!
  13. Nicolette:
    12 mei 2019
    hallo lieve yvonne, fijn weer iets van je te horen ! zal ook heerlijk zijn om inderdaad weer thuis in je eigen vertrouwde omgeving te zijn. heb je onderweg eigenlijk wel tijd gehad om nog iets te lezen ? grtjs nicolette
  14. Arnold Gall:
    13 mei 2019
    Brr wat een pech steeds met het weer, en dan op het juiste moment toch weer een lekker plekje vinden.

Als je er écht zat van bent dan pak je maar lekker de bus/trein.
  15. Birgit moolen:
    13 mei 2019
    Gek, ik heb je maar een paar keer mogen ontmoeten maar raak nu ontroerd door je schrijven. Zo je weg vinden op deze wereld, en alle kilometers op eigen kracht wegtrappen, zo verlangen naar huis en de dankbaarheid weer voelen voor dagelijkse kleine bezigheden. Ik lees in de reacties dat je vrienden ook weer staan te trappelen om het leven met je gaan delen, heerlijk Yvonne, bijna thuis!
  16. Antoinette:
    13 mei 2019
    Lieve Yvonne, oei jammer ik ga het binnen halen van jou missen. Ik zit met Anna ( op de fiets ) in Engeland. Ik vertrek vandaag naar Rotterdam. Je bent bijna thuis. Geweldig. Heerlijk thuis!! Geniet er maar van. En van het laatste stukje fietsen.
  17. Els Lakerveld:
    13 mei 2019
    Geweldige prestatie Yvonne. Je hebt je Bossche bol meer dan ooit verdiend. Wees welkom.
  18. Ed en Hans ten Kortenaar:
    13 mei 2019
    Hallo WereldTrapSter, het thuishonk kriebelt en in eens is het bijna zover. Op de fiets, graag zonnetje om je binnen te halen en alvast een blommeke 🌻🌻🌻 voor de thuiskomst! Wij fietsen helaas aan de andere kant van Frankrijk - de groene route naar de Middellandse zee en ook hier is het nat en koud! In begin in de tent geslapen, maar later op slaapzaal, nivonhuis, jeugdherberg en vannacht ibishotel. Wij hebben motorpech 😅. Onze fietsen zijn omgebouwd met motor, zo kunnen we toch nog samen op pad. Prima door de Ardennen gekomen. Nu stopt een motor, dus duimen dat de fietsenmaker ons kan helpen. Je bent te ver om efkes samen bij te kletsen helaas - komt van de zomer of in het najaar wel. Nu 🌞 en genieten van Europa en hoewel je weet dat je overal je thuis kunt voelen is een eigen Thuisplek grote rijkdom. Ga daar ook heerlijk van genieten. Liefs van ons en goede laatste ritten, knuffel Ed en Hans
  19. Frans Lammertink:
    13 mei 2019
    De laatste loodjes wegen het zwaarst...
    Nog even doorbijten en er worden in Den Bosch een paar lopers voor jou uitgerold. Fietsen in de Pyreneeën kan tegenvallen door kou, wind en regen, herinner ik mij nog tijdens onze fietstocht met zwager Dirk destijds. Je hebt in Nevers het klooster van Bernadette gemist. Volgens mij ligt zij daar nog steeds opgebaard. Door lang weg te gaan naar andere continenten leer je het thuisland, huis en haard extra waarderen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Nog een heel goede fietsreis terug en ik hoor ook graag jouw verhalen. En misschien ben je dan voorzichtig al weer toe aan het denken over nieuwe fietsavonturen🚲
  20. Anita der Kinderen:
    13 mei 2019
    Hoi Yvonne. Bijna thuis. Fijn weer de vertrouwde dingen om je heen.
    Een beetje jammer voor mij, ik vond het erg leuk om je verhalen te volgen. Toch een beetje mee op reis geweest. Dat ga ik dan toch missen. Nou nog een stukje fietsen en dan weer lekker thuis. Geniet nog van de laatste kilometers. Ik kijk uit naar het thuiskom verhaal.
  21. Josie:
    13 mei 2019
    De laatste loodjes nog en dan ben je weer thuis. Het wordt beter weer dus dat zal wat aangenamer zijn om te fietsen. Geniet van je laatste weken, Frankrijk en Belgie zijn ook erg mooi
  22. Nellie:
    Lieve Yvonne,
    Je ruikt de stal. Het is een goed teken dat het fijn vindt om na je lange fietsavontuur weer naar huis te gaan. Wat zal dat een weerzien worden. En dan begint het nagenieten. Maar eerst nog een paar weken om je avontuur af te ronden. Ik zal duimen dat het mooi weer wordt zonder regen en een lekkere temperatuur. Ik vind het zo knap wat je gedaan hebt. Tot gauw ziens.
  23. Maria:
    Lieve Yvonne!
    Ik vind je een held!
    Je bent meer dan welkom en fijn dat je weer bijna terug bent!
    Succes met de laatste loodjes en..
    You can do it! XX Maria G. ;0)
  24. Liz:
    13 mei 2019
    Aah je bent er bijna.. wauw Yvonne! Gewoon langer dan een jaar volgehouden op de fiets, vind je zo ontzettend stoer!!
    Geniet nog maar even en dan lekker thuis komen!
    Heel veel liefs!
  25. Leon van den Schoor:
    13 mei 2019
    In een keer zul je thuis zijn. Komen we elkaar tegen. Ben je weg geweest? Het zal veel te snel weer "normaal" worden.
    Geniet van de vreemde dingen die je nog tegenkomt.
  26. Karin:
    Goede reis Yvonne! We hebben genoten van je gezelschap. Tot in Den Bosch
  27. Jeanne Voets:
    Hoi Yvonne,
    Je bent er bijna de laatste loodjes maar je kunt het.
    Denk maar aan je huisje, douche enz enz.
    Fijn als je er straks weer in ons midden bent kijk er naar uit.
    Geniet nog van het laatste stuk,
    Jeanne Voets
  28. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Mooi hoor dit verslag en ook weer te lezen, dat je weer naar je home wilt, wij begrijpen het heel goed!
    Yvonne wat is het heerlijk dat je zoveel lieve en leuke mensen ontmoet. Wij nemen thans in Oldenzaal zijnde diep onze pet af voor je, wat een doorzettingsvermogen en een blijheid in geschrift en foto’s, hiervoor ook nu reeds bedankt!
    Yvonne doe rustig aan verder, pas goed op je zelf, een veilige eind reis naar ‘s Hertogenbosch en een veilig welkom thuis toegewenst Anneke en Henk
  29. Boudewijn Lutgerink:
    13 mei 2019
    HEY Bikkel! Je hebt er een mooi jaar vangemaakt. Veel beleefd, veel gezien, veel gefotografeerd. MEt al je verslagen heb ik een beetje mee kunnen genieten. Laat vooral weten wanneer "de wereldfietster van formaat" weer thuis is! Geniet van die laatste paar dagen. Ik hoop voor je dat het weer meewerkt.
  30. Loes:
    13 mei 2019
    Yvonne, die laatste loodjes zijn vreemd genoeg het zwaarst lijkt het. Terwijl je heel wat bergen beklommen hebt, slechte wegen hebt gehad en wat al niet meer. Nu lekker aftellen en je heerlijk verheugen op koffie, eigen bed en nieuwe kleren. Heerlijk heerlijk. Zet 'm op. Geniet nog even van het zwerven....... Groetjes, Loes
  31. Lidwien lammertink:
    13 mei 2019
    Yvonne, jij verlangt terug naar je eigen bed, nou je fiets verlangt weer terug naar z'n eigen schuur!Die is onderhand ook toe aan rust.
  32. Richard en Esther:
    13 mei 2019
    Hoi Yvonne, heb weer genoten van je reisverslag en wens je nog veel veilige kilometers naar huis. Opmerkelijk wel hoezeer je verlangt naar de "gewone" dingen... ik ben benieuwd hoelang je dat weer volhoudt? Immers: "ein Reisender kann man nicht anhalten"
    Succes!!!
  33. Koosje de Leeuw:
    13 mei 2019
    Ivon, je bent mooi weer op tijd thuis voor de Opera, iets verderop de Boulevard. En heel ver weg het kerstgebeuren. Dit alles op de Parade.

Groetjes en veel warmte!

Koosje
  34. Jose van elderen:
    14 mei 2019
    hoi Yvonne Ik snap dat je ook weer naar huis wilt. Wat een bijzonder verslag, behouden thuiskomst groetjes en tot ziens groetjes Josephine
  35. Corrie:
    14 mei 2019
    Tjongejonge wat een prestatie dappere Dodo!!!
    Volgens Wikipedia “dappere dodo; mens zonder vrees!” En zo heb ik het afgelopen jaar jou gevolgd. Zooooon intense verhalen, belevenissen, ontberingen, avonturen, genot en ga zo maar door.
    Fijn als je weer in de buurt bent!!!
    Ik kijk er naar uit. Nog een paar goeie fietsweken, zet hem op!!!! Tot snel. XXX
  36. Jack:
    14 mei 2019
    Ha Globetrotter. De laatste loodjes....Fijn als ik je weer zie rondlummelen in de wijk! Tot gauw dan en nog hele fijne dagen! XX
  37. Hanneke:
    Ha Yvonne!!!🙋
    Zo mooi ,zoooo knap , zoooveel wilskracht , enz......!!👍☺️ Je " flikt" 't toch maar !!!! Heel veel succes ,sterkte en fietsplezier in de laatste etappe !!🙃Tot in Venlo (wie weet bedenkt José weer iets 😅 Liefs ,Hanneke
  38. José:
    14 mei 2019
    Hoi Yvonne, altijd weer leuk om jouw verhaal te lezen en ook leuk dat je zo’n zin hebt binnenkort weer thuis te zijn. Zoals het klokje thuis tikt....
    Het weer ziet er tamelijk goed uit voor komende dagen, dus heerlijk om te fietsen en te kamperen . Geniet vooral van de laatste dagen en Ik hoor wel van je of je via Venlo komt. Goeie reis en tot binnenkort,
    Liefs José 😘
  39. Fieke:
    14 mei 2019
    Hoi Yvonne. Geniet nog met volle teugen van de laatste loodjes, voor je het weet zit je lekker thuis op de bank!😉 Weer super leuk om je reisverslag te lezen en een klein beetje mee te beleven. Ik ga duimen voor mooi weer en ik zou zeggen; “ op noar zoetuh lieve gerritje”! 👍🏼💪🏼
  40. ANSTE:
    15 mei 2019
    " end goed / al goed " zeggen wij hier in Brabant.
    En met het einde van jouw tocht zó in zicht kunnen we dat al bijna zeggen. Nog unnen dag of tien, - en dan valde wir op de klep. Kan het " gewone " leven weer beginnen. Wát een ervaringen, - wát een verhalen. met évenzovele leuke/prachtige reacties van al jouw vrienden en bekenden. Wij zijn - letterlijk - vanaf het moment dat jij vertrok niet meer naar de Verkadefabriek geweest, - tot voor 'n paar weken geleden, - maar we vinden het heel leuk om samen met jou de sneak-draad weer óp te pakken !! Leuk te lezen hóe je verlangt naar al die bazale zaken zoals de kapper, oogschaduw van Rituals en japonnekes kopen met Lidwien ☺ !! Het échte leven !! Sommige mensen - waaronder ikzelf! - zouden het stuk wat jij nu nog "even " fietst zien als een geweldige lange grote reis / een uitdaging, - terwijl het voor jou peanuts is !! De peanuts voorbij gaan wij elkaar weer zien !! Bon voyage !! Houdoe wâr . . . . . . .
  41. Ilse:
    15 mei 2019
    Lieve Yvonne. Het is altijd leuk om jouw belevenissen te lezen en ik zal ze gaan missen. Het goede nieuws is dan wel weer dat je binnenkort weer thuis zult zijn, genieten van de dingen die voorheen zo gewoon leken.
  42. Paul Broeren:
    16 mei 2019
    Yvonne, ook ik wens jou een behouden thuisreis, de laatste loodjes zijn zwaar, maar mooi weer op komst, en dan lekker je bank, je eigen bed, je eigen douche etc, en vooral rust en effe niet fietsen, goede reis en geniet er nog even van die laatste dagen
  43. Ineke en Wouter:
    16 mei 2019
    Hey Powerwomen!
    Prachtig reisverhaal weer Yvonne! We hebben heerlijk op afstand kunnen meebeleven wat jij allemaal op je pad tegenkwam in deze 14 maanden! Je bent echt een kanjer en je avontuur leest als een trein! Geniet van je laatste traject met hopelijk mooi weer bij deze laatste pittige loodjes! Lieve groetjes Wouter en Ineke 😘😘
  44. Greetje:
    17 mei 2019
    Ah lieve Yvonne, de laatste loodjes...…
    Ik heb met je te doen en leef met je mee. Wat zal ik blij zijn als je er weer bent en te luisteren naar al je verhalen. Een jaar is zoooo lang. Heel veel sterkte met de laatste kilometers en tot snel. Liefs, Greetje
  45. Lonneke Gorgosz:
    18 mei 2019
    Alweer bijna thuis wat leuk! Succes nog met de laatste kilometers, Nederland wacht op je! :)
  46. Marianne Penninks:
    20 mei 2019
    Yvonne ik wens veel sterkte met de laatste kilometers met je fiets , ik heb genoten van je verhalen en zal je zeker nog eens teruglezen.
    Tot ziens en veel groet Marianne
  47. Mariette:
    20 mei 2019
    Hoi Yvonne,
    een late reactie op jouw blog, maar ik was het land uit ivm vakantie. Ik wil je heel veel sterkte wensen tijdens de laatste kilometers. Het zal weer wennen zijn om na ruim een jaar weer in je eigen appartement te wonen. Je bent echt een kanjer, zo'n grote, lange reis helemaal in je eentje. Geniet nog van de laatste trapjes en spoedig tot ziens!
  48. Loes Jacobs:
    21 mei 2019
    Geniet van je thuiskomst yvonne, het zal mooi zijn met wat ik allemaal zo lees. Bedankt voor een jaar lang prachtige verhalen
    CU
    Liefs loes
  49. Aimy en Ruud:
    24 mei 2019
    Wat een gave reis heb je gemaakt Yvonne!! Nog eventjes en je bent weer thuis na 14 maanden de wereld over te hebben gereisd!! Spreek en zie je snel!

Groeten, Ruud
  50. Jacqueline:
    24 mei 2019
    Wat een geweldige verhalen. Heb ervan genoten. Nu naar huis. Geniet van het laatste stukje en je thuiskomst. Groet Jacqueline