In Europa.

21 april 2019 - Sabiñánigo, Spanje

Ik vond het een verademing om weer in Europa te zijn. Toen ik aankwam in Lissabon, in het donker, vond ik het al meteen prachtig!

Ik had een prettig hostel, wel moest de fiets een eindeloze hoge trap op maar ik kreeg gelukkig hulp van het aardige personeel. Ik ben ruim een week in Lissabon geweest. Lekker weer, relaxte stad, veel te zien. De stad is niet zo heel groot en het voelt erg prettig. Ik zie me daar nog de eerste dag heerlijk in het voorjaarszonnetje zitten, op het prachtige plein Praça do Comércio, luisterend naar een versie van Halleluja van Leonard Cohen, mooi vertolkt op de gitaar door een straatmuzikant. Mijn dag kon al niet meer stuk.

Eindelijk weer eens een mooie stad, mooie gebouwen, veel te zien! En, zeker niet onbelangrijk, een heerlijke temperatuur! De tropische hitte heb ik achter me gelaten.

Ik heb er nog een dagje met Rinskje doorgebracht die ik via Saskia van de Wereldfietser eerder ontmoet had in Groningen. Was erg leuk. Rinskje is nu op de fiets door Europa aan het reizen. Voorheen heeft ze ook in Zuid-Oost Azië gefietst. Daar is ze eind 2018 weer van teruggekomen en is ze midden in de winter naar Santiago de Compostela gefietst! Bikkel!

Verder veel gelopen in Lissabon, de fietsroute enigszins voorbereid...helaas, de routeboekjes van Benjaminse die Sjan had opgestuurd naar het hostel zijn niet aangekomen! Nu heb ik alleen de tracks en de achtergrondinformatie moet ik maar via internet zien te krijgen.

De eerste dag fietste ik naar Setubal waar ik al snel Francine tegenkwam, een Française, ook op de fiets. Hoewel onze conversatie behoorlijk beperkt was, zij sprak geen Engels en mijn Frans is niet goed, was het toch gezellig.

‘s Avonds hebben we Chocos Fritos gegeten, wat niks met chocola heeft te maken...het is een soort inktvis, zeekat wordt het ook wel genoemd.

Het is een typisch gerecht voor Setubal, Ik vond het wel lekker maar wat taai en ik zou er niet speciaal weer voor naar Setubal gaan.

Daarna heb ik het toch behoorlijk zwaar gehad. Heb nog wel een paar keer kunnen kamperen maar eenmaal in Spanje werd het al snel kouder en zowiezo geen camping te bekennen. Ja in Merida, maar daar heb ik ontzettend naar moeten zoeken, lag buiten het centrum en was erg ongezellig. Daarom ben ik daar maar één nacht geweest en ben daarna verhuisd naar een hostel in het centrum.

Een paar jaar geleden, toen ik de Zilverroute fietste ben ik ook in Merida geweest. Eén nachtje maar, ik heb ik er toen niet zo veel van gezien. Dat heb ik nu dus wel ingehaald. Merida is leuk, het wordt ook wel het Rome van Spanje genoemd. Genoeg te zien.

De dag dat ik wilde vertrekken begon het ‘s morgens te regenen en de vooruitzichten waren dat het niet beter werd. Dus alle tijd om de stad nog meer te ontdekken, tussen de buien door.

Na een dag of drie was het droog dus maar weer eens vertrokken. Echt mooi weer was het niet. Somber en kil! Ik kwam steeds in ongezellige hotels uit, veel keus had ik ook niet. Het regelmatige klimmen maakte het nog eens extra zwaar.

Daarbij had ik ook nog eens een aanvaring met een hond. Ik zag het niet aankomen maar ineens hoorde ik een grom en ik voelde iets aan het achterwiel! Ik schrok me rot, de hond ook geloof ik want hij haakte meteen af!

Pas later, toen ik op de plaats van bestemming was, zag ik dat hij mijn achterspatbord aan flarden had gebeten...nou ja zeg, het had een van mijn kuiten kunnen zijn!! Ik heb de zaak met ducktape enigszins kunnen stabiliseren maar er moet wel een nieuw spatbord op. Of toch maar een nieuwe fiets!?

Zo heb ik nog een paar dagen doorgeworsteld. In Talavera de la Reina, waar ik weer in zo’n ongezellig hotel zat, besloot ik uiteindelijk om de trein naar Madrid te nemen. Ik wilde eerst meteen door naar Zaragoza maar daar zou ik dan ‘s avonds laat aankomen. Nooit echt fijn.

In Madrid besloot ik om een paar dagen te blijven. Nou ik er toch ben....Mooie stad, veel te zien. Het Museum het Prado stond wel op mijn verlanglijstje. Enorm groot, teveel om in een keer alles te zien dus ik heb veel overgeslagen. Met name alle Rubensen, er waren wel mooiere dingen te zien.

Ik heb me lang staan te vergapen bij de Tuin der Lusten van onze eigenste Jeroen Bosch! Ik kan er uren naar kijken en iedere keer zie je weer nieuwe dingen. Ik voelde me best een beetje trots en moest me inhouden om niet tegen de andere bezoekers te vertellen dat hij een stadsgenoot van me is, uhhh...was! Voor de niet Bosschenaren, zijn standbeeld prijkt al sinds jaar en dag op de markt in Den Bosch.

De dag erna naar museum El Reina Sofia wat in een voormalig hospitaal gehuisvest is. Daar de El Guernica van Picasso bekeken. Ook indrukwekkend, alleen het formaat al.

Verder veel gewandeld in Madrid. Mooie gebouwen, mooie straatjes waar de straatnaambordjes kleine schilderijtjes zijn! De Plaza centraal bewonderd!

En na zoveel cultuur een echte Nederlandse Hema ontdekt waar ik peperkoek, stroopwafels en drop heb gekocht! Ik was helemaal verbaasd dat ze daar een Hema hebben.

Na rijp beraad met mezelf besloot ik om met de bus verder te gaan naar Zaragoza. Ik had geen zin om het hele eind te fietsen, het duurt me te lang. Ik heb zelfs even overwogen om naar huis terug te vliegen...

Ik ben moe, wat knie-en rugklachten, geen goede ingrediënten voor een relaxte fietstocht. Niks ernstigs maar wel lastig! Hoewel, als ik eenmaal fiets heb ik er minder last van. Vanuit Zaragoza zal ik hooguit een week nodig hebben om in Pau te komen en dan ben ik over de Pyreneeën en zit ik al in Frankrijk...Daarna is het nog maar een klein stukske...

En, ik ben er achtergekomen dat fietsen eigenlijk nog het beste is. Dus mijn lijfspreuk is vanaf nu: ‘bij twijfel: fietsen!’

Zaragoza is heel mooi, mooie pleinen en een prachtige Kathedraal , ik kwam er op Witte Donderdag aan en er was ‘s avonds al meteen een enorme processie vanwege “Semana Santa”. Erg indrukwekkend met veel tromgeroffel. Dat ging de volgende dag ook nog door

De eerste dag vanaf Zaragoza ging goed. Het ging makkelijker dan ik verwacht had. Toch bijna zo’n 100 km gefietst. Het was wel een hele eenzame route, op de Pamir kom je meer mensen tegen! Op het eind van de dag kwam ik op een leuke camping uit. Daar werd ik ‘s avonds verwend met wijn en lekkere kaas door een hele aardige man die daar met zijn camper stond. Hij had ook veel gefietst en had altijd het idee dat hij nog eens een grote reis wilde maken als hij met pensioen zou zijn. Helaas, hij heeft arthrose en lang fietsen lukt ‘m niet meer...

De dag erna was een Top-dag! Geweldig weer, een fantastische route, prachtige uitzichten, mooie bergen en rotsformaties, met de nodige klimmetjes maar ook geweldige afdalingen. Ik kon het niet laten maar soms moest ik joelen...zoveel verkeer was er niet dus ik voelde me vrij om dat te doen. Maar ik had even geen rekening gehouden met een racefietser die geruisloos vlak achter me zat...

En koolzaad! Het is er weer, prachtige gele velden vol waar ik in Oost-Europa in het begin van mijn reis ook zo van genoten heb.

Morgen maak ik een korte dag, nou ja, 35 km klimmen, ik weet niet hoe lang ik er over doe maar na 180 km in twee dagen tijd moet dit een makkie zijn, ik heb in ieder geval de tijd.

En ja hoor, het weer strooide weer eens roet in het eten. Ik werd vanmorgen, op eerste Paasdag wakker van de regen! Nog een geluk dat ik niet in mijn tentje lag!

Was ik wel van plan maar de camping waar ik bij uit kwam gisteren zag er uit als een afgebrand bos! Daar wilde ik echt niet blijven! Dus in plaats daarvan heb ik een kamer in een pension genomen. Waar ik dus nog maar een nacht langer gebleven ben.

Ik wacht even af hoe het weer morgen is. Echt hoopvol ziet het er niet uit. En juist nu ik echt het hoogste punt over moet! Waarschijnlijk neem ik (weer) een bus, niet stoer maar ik wil toch ook niet in de Pyreneeën sneuvelen! Hoewel dat dan wel weer heroïsch klinkt maar zinloos is en bovendien ga liever nog een tijdje mee.

Hoe het verder gaat horen jullie nog!

Yvonne

2. Ute Pfeffer:
    Toll yvonne, wir sind gespannt wie es weiter geht. Frohe Ostern auf dem Fahrrad
  3. Jolanda van Steijn:
    Ha Yvonne,
    Het gaat nu hard he? Nog eventjes en je bent weer terug in het Bossche. Peulenschilletje voor jou na alle fietskilometers die jij nu in de benen hebt. Leuk om te horen dat je zo geniet van Europa. Jammer dat het weer een beetje tegenvalt. Het is hier juist heel erg mooi nu, maar dat zul je wel gezien hebben.
    Nou, blijf gezond en ik hoop je snel te zien.
    Liefs X
  4. Wolter:
    21 april 2019
    Wat weer een prachtig verhaal.

Goede reis op je verdere fietstocht naar het noorden.
  5. Jürgen:
    21 april 2019
    Leuk je verhaal weer eens te lezen. Goede tijd nog gewenst. Jurgen
  6. Fieke:
    Hallo Yvonne,
    Welkom terug op ons continent. Het is altijd weer super leuk om je verhaal te lezen. Wat jammer dat het weer daar zo knudde is terwijl hier rond Den Bosch het “gewoon” 24 a 25 graden is. Ik wens je nog prachtige ervaringen toe op oe loatste “kleine stukske”!! Toi toi toi en tot snel bij unne chocoladebol onder de St. Jan!
  7. Ans de Vries:
    21 april 2019
    Ha wereldreiziger...binnenkort weer buurtgenoot in ons 'Zandje'...mooie gebouwen hier, minder mooie grafitti op jouw muur, prachtige geveltuintjes met bloesem...echter, zolang het duurt want hier is het kurkdroog... dus vul je waterdichte fietstassen met regen van daar en neem het snel mee naar huis ! goeie reis noordwaarts
  8. Marjan:
    21 april 2019
    Super Yvonne, fijn om je verslag te lezen! Nog goede reis door het mooie oude Europa.
  9. Marietje van den Belt:
    21 april 2019
    Geweldig Ivonne wat een reis nog een klein stukje en dan ben je weer in den Bosch goede reis
  10. Koosje de Leeuw:
    21 april 2019
    Nog een stukske noem je dat.
    Maar in relatie tot jouw enorme avontuur peanuts.. Dat je Rubens links laat liggen is je vergeven!
    Veel mooie momentjes...

Koosje
  11. Ineke en Wouter:
    21 april 2019
    Opnieuw heerlijk om je leuke blog te lezen Yvonne!! En dan je prachtige foto's..echt geweldig mooi.! Goed plan om zo nu en dan een pittig stuk met de bus te doen, om daarna weer lekker te kunnen genieten van een mooie route! Veel fietsplezier nog op je laatste stukske, goede reis en lieve groetjes van Wouter en Ineke
  12. Rian:
    21 april 2019
    Beste Yvonne, wat een verslag weer. Wat een ervaringen. Ik had die gitarist ook wel willen horen. Prachtig. Verder al dat cultuur snuiven, heerlijk. Fijn dat je je zo goed voelt in het Europese. Ik wens je nog vele fijne fiets kilometers en hoor nog graag van je. Lieve groet 😘
  13. Ilse:
    21 april 2019
    Mooie foto’s! Die mutsen vind ik wel eng! En wat is het verhaal van het oranje balletje? Typisch is dat het vaak slecht weer is in Zuid Europa als het hier mooi is. Dat lijkt ook nu weer het geval. Wel jammer voor jou.
  14. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Geweldig verslag, we rekenen erop dat je goed weer zult krijgen om lekker noord waards te fietsen.
    Hopelijk is het mogelijk dat je fietsend in ‘s Hertogenbosch aan komt want daar wordt straks natuurlijk wel naar uit gekeken, en dan al die Bossche bollen die genuttigd moeten worden, bedankt ook voor de mooie foto’s alle liefs en geluk Anneke en Henk
  15. Josie:
    21 april 2019
    Jammer dat t nu regent. Hier is t mooi maar idd erg droog. Succes met de laatste loodjes
  16. Paul Broeren:
    21 april 2019
    Lissabon heel mooi mmmm. het is daar weken, maanden mooi weer geweest, jammer nu jij er bent dat het zo regent steeds. hier is het momenteel lekker zomers.
    Alvast heel goede reis naar huis, of je nou fietst, vliegt of bust, lekker rustig aan doen. En dan naar je huisje met "hippe graffity"
  17. José:
    22 april 2019
    Prachtig verhaal weer Yvonne; inderdaad altijd erg leuk om te lezen.
    Goede reis terug, doe maar rustig aan en ik hoor wel of je weer via Venlo wilt komen.
  18. Arnold Gall:
    22 april 2019
    Ik wens jou beter weer en minder bergen!
  19. Birgit moolen:
    22 april 2019
    Rubens niet bekijken snap ik volledig, je hebt een afgetraind lijf, je herkend dat vrouwbeeld niet eens meer!
    Tja de Pyreneeën lijkt me zwaar dus neem lekker de bus. Hier warm en droog en een prachtige lente, ik beloof je dat het in Frankrijk niet anders is. 😘
  20. Leon vandenakker:
    22 april 2019
    Weer een prachtig verhaal van jou! Bikkel!
  21. Karin:
    22 april 2019
    Hé hoi Yvonne, bijna thuis. Geniet van je laatste weekjes door Europa in de lente. Veel plezier.
  22. Antoinette:
    22 april 2019
    Ha die Yvonne, de verhalen worden nu heel bekend. Lissabon, Pasen in Spanje. Geniet er van. En straks ben je weer heerlijk thuis met een berg verhalen!
  23. Jeanne Tax:
    22 april 2019
    Yvonne een fantastische fietstocht op de terug weg door Europa. Over het weer is voldoende gezegd. Ik wens jou goede benen en een passend zadel.
  24. Liz:
    22 april 2019
    Weer erg mooi al je avonturen beschreven Yvonne!
    Nog steeds onderweg.. ik vind je zo ontzettend stoer!!
    Geniet van de laatste lootjes en als je weer iets meer in de buurt bent kom ik graag je verhalen live horen!
    Heel veel liefs!!
  25. Nicole:
    22 april 2019
    Op een terrasje aan de koffie in Vlora Albanië lees ik je verhaal voor aan Dennis. Klaar voor ook een pittige klim.
    Respect voor je reis alleen! Geniet nog even van de vrijheid op de fiets!
    Liefs Dennis en Nicole van pedalenenverhalen
  26. Jose van elderen:
    22 april 2019
    hoi Yvonne Heel leuk om jouw verhalen weer te lezen...wat maak je zo veel mee he.
    Dat is spannender dan hier hoor haha.
    Veel plezier met het vervolgen van de reis,
    groetjes en sukses met alles
  27. Henk de Leeuw:
    Hoi Yvonne
    Wat een heerlijk verhaal weer! Ik sta er versteld van hoeveel contacten jij op deze reis hebt gemaakt! Bijna iedereen kent die dappere Yvonne uit Deb Bosch die de wereld is over gefietst! Ja en dan snap ik best als hond zijnde dat je een releqie van die dappere dame wilt hebben! Die spatlap pronkt maar mooi in zijn hondenhok !!! Ik zou lekker genieten Yvonne op de terug tocht en stukje bus helemaal niet erg!
    Succes toe gewenst en als Jeroen nog geleefd had zou hij je bij binnenkomst in jullie stad zeker welkom gehete hebben!!
    Groet Henk
  28. Nellie:
    Lieve Yvonne,
    Ik heb net het boek “Het wonderlijke verhaal van de man die van India naar Zweden fietste voor de liefde” gelezen. Daarin beschrijft de hoofdpersoon hoe hij Europa ziet. Ongeveer zoals jij nu geniet van Europa.
    Nog een “klein” stukje. Geniet nog en zorg dat je heelhuids thuiskomt.
  29. Frans Lammertink:
    22 april 2019
    Soms wegen de laatste loodjes het zwaarst, zeker als het eind in zicht is en je het thuishonk bijna ruikt. Slecht weer is dan het laatste wat je je wenst terwijl het weer hier in NL op z'n best is. Dikke pech! Ben benieuwd hoe jij je reis vervolgt. Je hebt heel veel meegemaakt aan ontberingen en prachtige ervaringen en alles wat daar tussen zit. In ieder geval weer in het vertrouwde mooie Europa en binnenkort op Nederlandse/Bossche bodem. Steeds genoten van jouw mooie verhalen. Tot jouw volgende verslag.
  30. René de Zeeuw:
    22 april 2019
    Mooie trip weer! En dan in Lissabon ook nog Hallelujah, te gek! Dit zijn toch heerlijke laatste loodjes? Straks kun je niet meer thuis (ver)blijven. En met name met dit prachtige voorjaar. Geniet er maar volop van!
    Helaas zijn wij zelf op dit moment niet in Barricoutié. Wel zitten er vanaf ca 4 mei bekenden, ook wereldreizigers net terug van een campertrip door Australië, waar je wellicht langs kan voor een warm bed in ruil voor een interessant verhaal. Laat maar weten als je dat een optie lijkt. Wij hopen er wel te zijn vanaf medio juni, dus mocht je dan nog in de buurt zijn 🍷🍺🍰🍾
  31. Klaas Herman De Haan:
    Ha Yvonne,
    dappere fietser die nooit opgeeft, die geniet en slooft en heerlijk en gedetailleerd verslag doet van al je belevenissen waarvan ik en vele anderen dan kunnen genieten. Dankjewel. Goede reis verder door ons aloude Europa waar je je weer zo lekker voelt! Ben benieuwd naar je volgende reisverhaal...
  32. Jack:
    23 april 2019
    Ha Yvonne. Vind het echt knap van je dat je bij twijfel gewoon doorfietst. Wederom weer een leuk verhaal en mooie foto's Maar die optocht met de kluklux clan vind ik wel een beetje eng. Het lijkt me leuk om je weer eens hier in de wijk te zien rondstruinen. Groetjes en nog veel fietsplezier
  33. Lonneke Gorgosz:
    23 april 2019
    Welkom terug in Europa, wat een mooi en leuk verhaal! Nog een hele goede reis, geniet ervan! Liefs van Lonneke :)
  34. Lidwien lammertink:
    23 april 2019
    Yvonne, ik weet niet meer waar ik precies zit.In ieder geval komen wij steeds dichter bij elkaar en dat is een goede zaak.Nog even en wij werken aan de hoognodige uitbreiding van jouw garderobe.Ik kan me daar zo opverheugen!!
  35. ANSTE:
    23 april 2019
    Als ik U was, - zou ik niet té hard fietsen. Hier in 's-Hertogenbosch is het óók niet alles !!
    Het is wederom een bijzonder verhaal. Ik moet steeds denken aan die hond die een stuk uit Uw fiets beet !! En dan denk ik voortdurend: " als die hond - in plaats van in het spatbord - in Uw bibs had gebeten, had U Uw lol óp gekund " !! Dán had U - ten tweede male - even gejoeld en misschien óók nog even gejodeld !!
    Véél fietsplezier !! Houdoe wâr . . . . . .
  36. Gert:
    24 april 2019
    Het valt duidelijk te lezen dat je nog steeds aan het genieten bent!!
    Overigens heeft AnSte wel humor zeg!!
  37. Corrie Wolff:
    24 april 2019
    Ik geniet van je verslag en de prachtige foto's .Een heel goede thuisreis.Hartelijke groeten.
  38. Saskia:
    25 april 2019
    Yvonne, weer een mooi verslag. Ik lees het nu vanuit een ander perspectief omdat wij dezelfde route volgen over ca twee maand. We zijn al op weg. En je hebt prachtige plaatjes bij je verhaal. Klik je Polarsteps soms even aan? Dan kan ik zien waar je zit en over er nog een kopje koffie samen in zit.
  39. Anita der Kinderen:
    26 april 2019
    Leuk weer iets van je te lezen.Nog een "klein stukske" . Ik hoop met veel mooi weer en lekker nog genieten.
  40. Marianne Penninks:
    27 april 2019
    Yvonne, erg genoten van het verhaal wat je allemaal op je tocht tegenkomt ook hier in Europa.Je beschrijft het leuk de ontmoetingen met jezelf en anderen , het weer de omgeving waarin je fietst . Veel succes verder op je reis naar 's Hertogenbosch
  41. Loes Jacobs:
    28 april 2019
    Ha yvon
    Bedankt weer voor je prachtige verhaal, alles is reeds gezegd, ik wens jou een prachtig slotstuk \👌
    Loes
  42. Peter:
    30 april 2019
    Weer een prachtig verhaal. Wens je veel sterkte met de laatste loodjes.
  43. Loes:
    4 mei 2019
    Ha Yvonne, ja wat kan je gelukkig zijn met een liedjes in het zonnetje op een pleintje.
    Halleluja kan ik sinds kort op de ukelele spelen. Ahum. Bij het volgende weekend ik spelen en jij zingen, OK?
    Ik zit op dit moment met dik vest en jas ASN op mijn balkon in de zon en wind. Hoop dat het in Zuid Frankrijk fijner is. Niet te snel omhoog. In noord Frankrijk regent het en is het koud! Zet ' op! Is er een laatste meefietsdag in de pijplijn?🤗
  44. Peter:
    13 mei 2019
    Was kei leuk om je te volgen Yvonne. Inspiratie voor later voor mij. Veilige laatste stukje en ik zeg, je hebt wel ff vakantie verdiend. 👍