Fietsproblemen en noodweer op komst!

4 januari 2019 - Krabi, Thailand

In Kanchanaburi heb ik mijn visum verlengd voor Thailand. Bij binnenkomst in het land heb je een visumvrij entree voor één maand, daarna moet je of even het land uit, of voor 40€ opnieuw een visum kopen. Omdat ik toch besloten had om in Thailand te blijven en niet naar Cambodja of Myanmar te gaan was dat voor mij de optie.

Ik kwam op een dag in een soort resort uit vlakbij een plaatsje waar ik een rondje over de markt liep. Ineens hoorde ik Nederlands, sterker nog: Brabants? Ja hoor, echte! Uit Rosmalen, Den Bosch dus eigenlijk. Hoe is het mogelijk, in the midle off nowhere, op een onbeduidende markt bij een kraampje waar een aantal tilapia’s lagen te zieltogen in een bak met veel te weinig water. Fieke, uit Rosmalen dus, die op vakantie was bij haar neef en zijn Thaise vrouw. We hadden meteen een heel geanimeerd gesprek.

Een paar dagen later fietste ik over over een redelijk kleine weg, hoor ik ineens een brul uit een auto die ook meteen stopte. En ja hoor, dezelfde mensen weer! Wat leuk! En wat lijkt Thailand dan eigenlijk maar klein! We hebben daar nog een tijdje staan kletsen. Met een hartelijk en onvervalst Bosch: “Houdoe wâr vrouwke”, zwaaiden ze me uit!

Ook met Fieke ga ik nog een keer een Bossche Bol eten als ik weer thuis ben. Op de Parade, onder onze ouwe St.Jan.

Kerst heb ik doorgebracht in Ban Boet, een plaatsje waar ik twee jaar geleden ook geweest ben, samen met Guus en Ria die ik toen onderweg ontmoet had. Zelfs hetzelfde hotel.

Kerstavond is hier het belangrijkste, belangrijker dan bijvoorbeeld eerste Kerstdag. Lekker en veel eten. Leuke mensen, dus toch wel een beetje kerstgevoel.

In Thung Wae Laen, een kustplaatsje bleek ik ‘s morgens een lekke achterband te hebben. De derde, dus ik neem aan dat dat nog meevalt na zo’n lange tijd. Maar waarom nou nooit de voorband! De achterband is een stuk lastiger omdat de Rohloffkabels dan ook los moeten. Weer bleek er een minuscuul draadje in de buitenland te zitten die het gaatje in de binnenband veroorzaakt had. Toch handig om een pincetje bij me te hebben, wat ik normaal voor iets anders gebruik...

Ik had het redelijk snel allemaal opgelost maar om de een of andere reden kreeg ik één van de Rohloff kabels niet meer vast. Het leek wel of de kabel gekrompen was. Er was gelukkig een Duitse toerist in de buurt die fietsenmaker bleek te zijn die het wel lukte! Ik helemaal blij. Maar inmiddels was het al tegen twaalf uur, en bloedheet dus besloot ik nog maar een nachtje langer te blijven.

Een paar dagen later kon ik ineens niet meer schakelen, ik kreeg geen beweging in de handgreep en kon alleen nog maar in de eerste of tweede versnelling fietsen. Dat is dus geen doen! Kan je nog beter gaan lopen. Tjeetje, wat nu? En ik stond daar op een weg, niet veel verkeer en heel heet.

Ik besloot maar een auto aan te houden, de eerste de beste stopte meteen. Fiets achter in de laadbak en hij zette mij zo’n 15 km verder af bij een soort werkplaats voor scooters en motoren.

Een jonge vrouw sprak redelijk goed Engels. Ik heb haar het probleem uitgelegd, zij vertaalde het weer voor de mannen en ze voorzag me eerst maar eens van ijskoffie. Haar familie boog zich inmiddels eens over mijn fiets en het probleem was weer opgelost. Voorlopig in ieder geval...wat ze nou precies gedaan hebben weet ik niet.

Ik had wel het idee dat ik er maar eens naar moest laten kijken door iemand die er meer verstand van heeft. En dat bleek ook wel.

Een paar dagen later zat ik even op een stoepje bij een 7/11, een Thaise supermarkt keten, iets te drinken, de fiets naast me op ooghoogte van de wielen, zie ik ineens dat de betreffende Rohloff kabel helemaal gerafeld is. Shit, dit is niet goed. Maar ja, ik moest nog 80 km tot Krabi! Ik ben maar gewoon doorgefietst en dat bleek ook best te gaan. Schakelen ging nog soepel maar ik was toch blij toen ik op de plaats van bestemming was

De volgende dag op zoek naar een fietsenmaker. Hij heeft de kabel verwisseld, die bleek op een aantal punten breukjes te hebben. Het kostte hem wel wat tijd, maar ach, arbeidsloon is hier aanmerkelijk goedkoper dan bij ons. Gelijk een nieuwe ketting er op, remmen gecontroleerd en hij fietst weer als een zonnetje. Nou ja, laat ik niet al te vroeg juichen, ik heb er nog niet veel mee gefietst na de reparatie. Maar ik heb wel goede hoop.

Waar ik minder goede hoop over heb is het weer! Gisteren hoorde ik al verontrustende berichten over noodweer. Toeristen zitten vast op de eilanden aan de oostkust. Ik had het vage plan gehad om naar het eiland Ko Samui, te gaan en was van Chumphon langs de oostkust naar Surat Thani gefietst waarbij ik één dag van bijna 145 km gemaakt heb. Vlak, dat moet ik er wel bij zeggen, dus ik kon aardig doortrappen. Maar zo veel kilometers heb ik geloof ik niet eerder op een dag gefietst. Ik ben ook niet van plan om hier een gewoonte van te maken!

Eenmaal in Surat Thani had ik er toch geen goed gevoel over. Wat moet ik op dat eiland? Ik ben geen strandmens en voor oud en nieuw was ik toch al te laat. Bovendien moest ik nog een eind fietsen om bij de veerboot te komen. Dus, op 31 december lag ik vroeg in bed in een prettig hotel, na een paar straffe borrels die me bij een winkel werden aangeboden, oordoppen in en heb zo door de jaarwisseling heen geslapen.

In twee dagen ben ik naar Krabi gefietst aan de westkust. Best een aardige stad, in tegenstelling tot Surat Thani wat uitgesproken lelijk is.

En wat ben ik blij dat ik niet naar Ko Samui ben gegaan. Het moet een soort voorgevoel geweest zijn. De veerboot vaart niet meer en er zitten daar nu toeristen vast. De vooruitzichten zijn verontrustend! Noodweer, hoge golven. Ik geloof dat ik in Krabi redelijk veilig zit. Tegen dat de storm hier is zal het hopelijk wat afgezwakt zijn. Vannacht is het gaan regenen en vandaag lijkt dat onophoudelijk door te gaan. Dus dat wordt even niet fietsen! Op de plaats rust! Maar even afwachten. Ik moet er niet aan denken om te fietsen en in een storm verzeild te raken!

Heb ik al eens gezegd hoe blij ik altijd ben met al jullie berichtjes? Ja? Anders nog maar een keer. Ik vind het zo leuk om al jullie reacties te lezen, daar geniet ik enorm van! Heel erg bedankt en ga er vooral mee door! Iedereen nog de beste wensen voor 2019!

Yvonne

1. Gerry:
    4 januari 2019
    Leuk verslag weer. Met dit weer kun je masr beter schrijven dan fietsen. Dat sleept dus al een aantal dagen met die kabel. Dat die Duitse fietsenmakerdie rafels niet zag! Sterkte met de komende storm.
  2. Jose:
    Dag Yvonne

Fijn dat je fiets weer gemaakt is. Ik heb grote bewondering voor je doorzettingsvermogen. Pfffft en inderdaad . Hier op het journaal werd idd gesproken over noodweer . Modderstromen . Goede beslissing van jou. Hier zijn de feestdagen voorbij .Maandag begint het werkend leven weer. Prima hoor. Gezellige dingen in het vooruitzicht , kleindochter , die 8 jaar wordt, ern weekje weg en een weekendje weg met het gezin van Annemarie . Leuk leuk. In april verwachten wij onze derde kleinddochter .
    Groetjes
    Jose
  3. Anneke en Henk:
    Hoi Yvonne,
    Fijn dat alles goed is gegaan met de fiets en jouw voorgevoel we worden hier doodgegooid met berichten over de aanstaande storm over de eilanden en vastzittende toeristen.
    Kijk een in geslapen Nieuwjaar is ook apart, en dan niet op een eiland zitten nog beter. Goed dat je alles wat nodig heb kunnen laten vernieuwen aan je fiets.
    Thailand als we het hier zo horen moeten er op dit moment wel veel Nederlanders zijn, maar boven Bosse naren gaat natuurlijk niks, en over die 145km per dag zou ik nog maar eens flink nadenken, wanneer je terug bent en al die Bosse bollen die erin moeten.
    Yvonne Anneke en ik wensen je in 2019 alle mogelijk gezondheid en geluk en veilige kilometers.
    Geniet van je Thaise verblijf daar, liefs en groet Anneke en Henk
  4. Bianca:
    4 januari 2019
    Goh, het lijkt erop dat jij het geluk aan je kont hebt met al jouw hulpvaardige tegemoetkomers. Erg lief van hen, zo gastvrij. Jah een gelukkig nieuw 2019, dat je er makkelijk slapend doorheen komt met al jouw fiets avonturen. Via jouw whatsapp. stuur ik je een filmpje van mij als oma Bi spelend met kleinzoon Tim alweer bijna 3 maanden oud. Spelend het jaar door, heb daar helemaal zin in. Ik hoop jou ook in dit jaar in jouw huisje terug te zien. Wat ern genot het Brabantse te horen en weer Nederlands te kunne praten. Was het Fieke Barten? Nou, geniet nog maar van de komende warme maanden daar
    en sla hier de winter maar lekker over, zie ik je in de zomer weer? Hoop ik in de lente een kleurig bankje opgebeurd te hebben samen met de buren, klaar om in het zonnetje op dat bankje bij te kletsen. Veel liefs, Bianca
  5. Treke:
    4 januari 2019
    Hoi Yvonne, terwijl ik deze ochtend jouw nieuwste reisverhaal lees hoor ik op het journaal inderdaad over de aankomende storm en vastzittende vakantiegangers. Goed dus dat je andere plannen hebt gemaakt. Het blijft steeds weer heerlijk om mee te kunnen lezen met je fiets avonturen. Ik geniet er zeker van!
    Fiets ze en geniet ze nog!
    Heel veel groetjes. Treke
  6. Peter:
    4 januari 2019
    Dapper hoor wat je daar allemaal presteerd💪. Leuk om te lezen. Goed nieuwjaar en alsnog de beste wensen.
  7. Anita der Kinderen:
    Hoi Yvonne
    Ook voor jou de beste wensen in dit nieuwe jaar. En natuurlijk ook voor al diegene die dit lezen.:).
    Fijn dat je onze kleine berichtjes leuk vindt om te lezen. Ik geniet in ieder geval ook van jou verhalen. Volgens mij heb je intussen een hele club in het buitenland om Bossche Bollen mee te eten. Daar kun je bijna een happening van maken. Jammer dat ik je niet tegenkom in het buitenland ;) .
    Blijf vooral schrijven, blijf ik lezen en kleine berichtjes terug sturen. Lieve groet, Anita
    PS. Ik heb een nieuw emailadres. Hieronder vermeld.
  8. Koosje de Leeuw:
    Ha Yvon,

Ondanks je fietsmankementen peddel je er nog aardig op los. En 2019 I gedroomd, ook lekker.
    Naast de pen pak ik hier de draad van alle goede voornemens weer op. Je kent ze wel...
    Blijf nog lekker even daar! Het stortregent hier weer van gezondheidstips. Nog even en we mogen niets meer. Iedereen een personeel coach. De ene helft van Nederland coacht de andere zeg maar.
  9. Peter:
    4 januari 2019
    Wat is het toch weer tof om je verhaal te lezen. Ik geniet er steeds weer van. Het is ook weer bijzonder hoe alle problemen waar je tegenaan loopt toch weer opgelost worden en hoe bijzonder het is als andere mensen je daarbij behulpzaam zijn.
  10. Anja de Kock:
    Hoi Yvonne,
    Allereerst ook de beste wensen voor 2019! En zij fietste dapper door... Het is al meer gezegd maar diep respect voor je tocht. Je verhalen zijn door hun eerlijkheid zo goed! Er zijn toch heel veel goede mensen op de wereld; goede tegenhanger voor al het negatieve nieuws ! Veel plezier en nog veel bijzondere ontmoetingen gewenst!
    Groetjes René en Anja
  11. Els Lakerveld:
    4 januari 2019
    Ha Yvonne. Fijn dat de fietsproblemen weer achter de rug zijn. Jezusmina, 145 km. Ook al is het vlak, het zijn heel wat kilometers voor een dag. Heel knap van je. En geweldig dat je niet naar het eiland bent gegaan. Dat lijkt me doodeng met zo'n storm. Ik hoop dat hij in Krabi snel voorbij is zodat je weer lekker verder kunt peddelen. Het ga je goed. Groetjes Els
  12. Arnold Gall:
    4 januari 2019
    Wat betreft Koh Samui, Luister naar je hart, het klopt meestal. En ik vond Koh Lanta en Koh Lipe sowieso leuker. Nou dappere dame geniet van jou 'rustdagen' in Krabi alhoewel dat natuurlijk ook weer verplicht binnenzitten is.
  13. Gert:
    Hoi Yvonne,
    Goed dat je een veilig onderkomen hebt. En je voorgevoel werkt uitstekend
  14. Loes:
    4 januari 2019
    Ha Yvonne, met weer veel nieuwsgierigheid en plezier je epistel gelezen. Die pech onderweg, technisch, weet je steeds goed op te lossen. En nog beter ..... er zijn altijd kundige mensen die iets kunnen repareren. Heel fijn. Veel succes verder met alles wat op je pad komt. Loes
  15. Jan Willem:
    4 januari 2019
    mooi verhaal weer. En met de opkomende storm ook een nieuwe dimensie aan je fietstocht. Ik denk dat je dan maar niet moet kamperen aan het strand. . . .
  16. Jolanda van Steijn:
    4 januari 2019
    Wat een geluk had je met die kapotte kabel, Yvonne, dat hij het uiteindelijk gehouden heeft tot bij de echte fietsenmaker! En dat je die mensen uit Rosmalen daar tegenkwam, ongelooflijk joh. Ook leuk om te lezen dat het plezier weer helemaal terug is. Blijf maar uit de buurt van de kust als je kunt, want we willen niet dat je door een tzunami overvallen wordt. O ja, en natuurlijk een heel goed 2019 gewenst, met veel fietsplezier. Ik hoop dat je ook dit jaar weer veel lieve, behulpzame mensen ontmoet! X
  17. Josie:
    4 januari 2019
    Fijn om weer te lezen Yvonne! Wat leuk dat je dan Bosschenaren tegen komt. En je fiets is gelukkig weer gemaakt. Groeten uit een bewolkt Den Bosch.
  18. Maria Geurts:
    4 januari 2019
    Allereerst de beste wensen voor 2019 en dat je je fietsplezier mag behouden. Yvonne knap dat je 145 km hebt gefietst was je van plan om de Tour france te fietsen. Je hebt er in ieder geval de kilometers voor in de benen. Tevens heb je je doorzettingsvermogen dus wat let je als je wat jonger was geweest had je een goede kans gemaakt. Maar goed ik heb respect voor je als je deze tocht goed volbrengt. Nog veel plezier in Thailand en laat die stormen maar achterwege.
  19. Els D.:
    4 januari 2019
    Ha Yvonne, een prachtig 2019 gewenst! En wat mooi om te lezen dat je dan iemand tegenkomt als je tobt met je fiets en dat die dan fietsenmaker blijkt te zijn!! Er is geen sprake van toeval meer, maar het komt je toegevallen! Het lijkt echt, als ik al je verhalen lees, dat je je goed beschermd kunt weten!
    Wat een spanning zo onderweg!!
    En hoe geweldig hoe goed de wereld in oorsprong in elkaar zit, iedereen helpt elkaar, als ik dat zo lees!!
    Gelukkige reis verder in 2019!
  20. Jack:
    4 januari 2019
    Hoi Hoi Yvonne. Natuurlijk nog de beste wensen voor het nieuwe jaar! Verder weet ik weinig toe te voegen aan wat hierboven verteld word. Maar geniet ervan dat er zoveel leuke en goeie dingen op je pad komen. Ben wel nieuwsgierig hoe dat frietje gesmaakt heeft met die groene mayonaise :-)) Groetjes en tot de volgende keer...
  21. Anja:
    4 januari 2019
    Ha Yvonne, fietspech en storm, maar je klinkt weer zoveel positiever. En ook fijn om te horen dat je weer allerlei mensen ontmoet en eens gezellig (in het Brabants) met ze kan babbelen. Het zonnetje komt er weer aan, lekker doorfietsen in een vers nieuw jaar!
    Groetjes Anja
  22. Latifa:
    Leuk om te lezen weer Yvonne. En nog een goed 2019! Groetjes, Latifa
  23. Akke van Dongen:
    4 januari 2019
    Hoi Yvonne, Dat voorgevoel van jou was weer erg goed. Hier wordt op de tv ook veel gesproken over het noodweer daar. Goed dat je op het vaste land bent gebleven en hopelijk wordt het daar niet al te erg. Hebben de feestdagen weer achter de rug. Hopelijk blijft je nu de pech met je fiets nu achterwege. We hebben bakker de groot in den Bosch al ingelicht over de grote hoeveelheid Bossche bollen die hij moet maken dit jaar want je gaat er nogal wat eten dit jaar met alle mensen die je uitgenodigd hebt. En ja hoor Brabanders kom je overal tegen. Je hebt weer een prachtig verhaal geschreven. Ik blijf zeggen je moet er echt een boek van maken. Want je kunt niet alleen goed fietsen maar ook goed schrijven. WE wensen jou nog veel fietsplezier en mooie belevenissen. Het ga je goed. En houdoe hé meske.
  24. Harry tijink:
    4 januari 2019
    De storm komt uit het oosten en moet dan het land over, perfekt gedaan Krabi. Zag het kunstwerk op een van de foto´s (kunstig gemaakt en heel herkenbaar in Krabi). Blijf er nog maar even is best wel de moeite waard en de omgeving ook, anders wordt het cross country fietsen over omgewaaide bomen etc. Je zit er nu middenin als ik dit schrijf, succes verder en een gelukkig nieuw(fiets)jaar.
  25. René de Zeeuw:
    4 januari 2019
    Leuk verhaal weer, echt iets voor een afgestudeerd "fietsenmaker" zoals ik. En alweer petje af voor die fietsafstand, 145 km op één dag! Net een boek uitgelezen over de zijderoutes - veel aan je gedacht dus - en ook over o.a. mensen als Marco Polo, Columbus, Vasco di Gama en dergelijke maar jij geeft het begrip wereldreiziger echt nieuwe invulling! En het betaalt zich blijkbaar uit in je voorgevoel, meestal voortkomend uit niet beredeneerbare geaccumuleerde ervaring. Gelukkig voor jou gewoon een storm maar dat gaat snel over, de natte vieze winter blijft nog wel even. Geniet er van, heel veel succes verder en behouden aankomst in Singapore. En natuurlijk een heel gelukkig, gezond en voorspoedig 2019!!
  26. Henk de Leeuw:
    Hallo Yvonne
    De storm raast nu over Thailand ik hoop dat je een goed plekje hebt gevonden en dat het allemaal mee gaat vallen voor je.
    Wat fijn voor je dat je onderweg de juiste mensen tegen kom om de fiets te maken.
    Ja een lekke band kan altijd natuurlijk maar het is altijd maar weer op welk moment en welke plaats.
    En als je dan hulp krijgt is dat erg fijn.
    Ja en dan ook nog miensen uit Rosmalen das toch ook wel toevallig en leuk zeg.
    Effe lekker brabands protte!!
    Da verleerde nie gauw wa.
    Nou haudoe wa en hout oe eige taai wa!!
    Henk de Leeuw
  27. Boudewijn Lutgerink:
    4 januari 2019
    Hey Zus, Een heel goed 2019, en je hebt een goede beslissing genomen om de storm uit te zitten. Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag. Ze zijn altijd weer boeiend.
  28. Marnie:
    4 januari 2019
    Hoi Yvonne, ik hoef jou geen sportief 2019 te wensen, want dat zit wel goed:-)) geniet van een mooi, nieuw jaar vol verrassingen. Heerlijk hoe vrij jij reist !! Ik geniet van je verhalen en het feit dat je dit alleen doet blijf ik zo stoer vinden! Dappere dodo ben jij!! Lieve groet uit Goa
  29. Ben huve:
    Ha die Yvonne,
    Mooi toch dat je altijd weer hulpvaardige mensen onderweg tegenkomt. Fietspech hoort er een beetje bij met zo'n lange reis, alles slijt uiteindelijk. Verstandig dat je niet de eilanden opgezocht hebt. Enne, Krabi is een aardige plek om te verblijven, zijn er vorig jaar ook nog geweest,
    Een voorspoedig sportief en gezond 2019!

Ben & Ingrid
  30. Rian:
    4 januari 2019
    Hoi Yvonne wat heb je toch een geluk. Bij pech toch iedere keer weer een reddende engel in de buurt en wat goed dat je niet naar dat eiland bent gegaan! Lijkt me echt doodeng met z'n noodweer op een klein eilandje. Een paar dagen rust is ook wel lekker.
    Je staat weer met een mooi artikel in "de Vossenaar", een beroemdheid wordt je nog. Straks als je terug bent handtekeningen uitdelen :) . Nu nog veel mooie ervaringen en fietsplezier gewenst als het weer weer beter wordt. Lieve groet Rian
  31. Leon van den Schoor:
    4 januari 2019
    Het is weer even genieten zo'n verhaal van jou. Zelf kabels vervangen van de Rohlof heb ik een paar keer gedaan. Is wel een klusje. Veel plezier nog en blijf gezond.
  32. Erica:
    Dag Yvonne,
    De beste wensen voor 2019 en voor alle jaren die gaan volgen.
    Ik hoorde tegelijkertijd van jou en het journaal dat in Thailand een storm op komst is.
    Je hebt een goede keus gemaakt om daar niet naar toe te gaan. Er zijn mensen die met eigen boot naar het eiland gingen. Ze kwamen op het eiland er pas achter dat ze dat beter niet hadden kunnen doen.
    Ik vind ook dat je opgewekter bent. Het gaat weer wat beter met je?
    Ik ben benieuwd naar je verhaal over de storm.
    Leuk om kerst gevierd te hebben in Thailand.
    Wij hebben hier opvallend rustig saai weer zoals sommigen zeggen. Ik vind het prima.
  33. Corrie:
    Ha die Yvonne,
    Allereerst voor jouw ook de allermooiste en beste wensen voor dit nieuwe jaar!🎉🍾 Het blijft zeker nog een aanstalten maanden een grOOt avontuur en je bent mooi de dans ontsprongen mbt het aankomende noodweer. Verplicht binnen blijven zal niet meevallen maar misschien kun je ergens een “hometrainer” vinden, dit om de ontwenningsverschijnselen voor te blijven 😉. Lieve Yvonne al die namen van die plaatsjes waar jij verblijft zeggen mij eerlijk gezegd niets maar het klinkt errug Thais en dus 👍. Bedankt voor de geweldige update, doe het rustig aan en blijf jouw hart volgen, vertrouw op jouw intuïtie want dat laat je blijkbaar niet in de steek. Zet hem op en houden contact 👊👋💋 Corrie uit Vught
  34. Jeanne Voets:
    4 januari 2019
    Hoi Yvonne, een goed 2019 met veel fietsplezier gewenst. Fijn hoor dat je zelf ook wat verstand hebt van die fiets van je en anders van al de personen die je hebben/ kunnen helpen. Nou een Bossche bol ga ik niet met je eten volgens mij krijg je die straks al genoeg wij gaan wel iets leuks doen in de Watertoren.
    Geniet van de komende toch wel verplichte rustdagen in Krabi alles beter dan op de fiets in regen en storm.
    Tot je volgende verhaal ze zijn geweldig.
    Jeanne
  35. Ted:
    4 januari 2019
    Hallo Yvonne, alweer fijn om jouw update te lezen. Wat maak je elke keer opnieuw toch bijzondere dingen mee. Hopelijk gaat het noodweer dat op dit moment door Thailand raast ver langs jou heen. Voor mij blijft het elke keer weer apart om Kerst in de zomer te vieren. Voor jou ook blijkbaar. Wij hebben dat nu een paar keer in Nieuw-Zeeland mee gemaakt. Zo anders. Nieuw Zeeland zou trouwens ook een mooie fietsbestemming voor jou zijn, denk ik. Een vroegere collega van mij heeft meerdere keren in haar eentje dat land op de fiets verkend. Maar nu eerst deze lange tocht maar goed afmaken. Zo veel te zien.
    Dank voor je verslag, take care !!
  36. Paul Broeren:
    4 januari 2019
    Hey Yvonne, de allerbeste wensen voor 2019 en nog heel veel goede en gezonde fiets kilometers, een vriend van me zit nu in buriram, en komende week zou hij richting koh penang gaan, (naast koh samui) hoop dat het noodweer snel voorbij is en er geen rare dingen gebeuren. heel veel plezier nog en ik blijf je berichtjes lezen, houdoe
  37. Birgit moolen:
    5 januari 2019
    Lieve Yvonne, een mooi jaar gewenst met plezier, gezondheid en gezelligheid. Zelf ben ik een kleine angsthaas en door jouw verhalen krijg ik doorkijkjes dat er altijd hulp en goede mensen op je pad komen. Dank daarvoor! Wij gaan in februari een maand fietsen op sri lanka en zie nu al veel olifanten en beren op mijn weg, maar ik neem je inspiratie mee, je bent mijn held!
    En 145 kilometer op een dag..... doe ff normaal!
  38. Lidwien:
    5 januari 2019
    Yvonne, nee ik hoef geen mayonaise, zelfs geen groene!
    Eerlijk zeggen: van wie houd je meer, van mij of je fiets?
  39. Frans Lammertink:
    Ik van Lidwien! Een jij?
    Nog de allerbeste wensen voor 2019 en veel fietsplezier voor nu en straks. Het mag nog want het is nog geen 6 januari. De storm bij jullie, ja daarover zijn wij door nieuws en journaals uitgebreid geïnformeerd. Steeds als ik jouw verhalen lees krijg ik steeds het onrustige gevoel ook zo iets te moeten ondernemen. Ik laat het maar even sudderen, kijken wat er gebeurt. Jij komt heel wat bekenden tegen, dus dat wordt veel Bossche Bollen eten onder de St. Jan.
    Nog een mooi fiets/avonturen vervolg en tot volgende keer!
    Frans Lammertink
  40. Ans de Vries:
    5 januari 2019
    Hoi Yvonne. Alle goeds voor 2019. dat je getrainde lijf en geest maar net zo gezond en nieuwsgierig doorgaan met nog meer nieuwe avonturen.
    Waar ik nieuwsgierig naar ben is : Ervaar je nou zelf ook dat je een avonturier bent die een betekenisvol avontuur beleeft , zoals iedereen nu naar je kijkt...of bestaat jouw dagelijks leven nu nog net zo goed uit een aaneenschakeling van 'gewone' dingen, toevalligheden, dagelijkse zorgjes, keuzes moeten maken, en gedachtekronkels zoals je die normaal gesproken ook zou hebben? Ben net begonnen aan een filosofisch boek met titel 'Avonturen bestaan niet' van Simon Gusman en Arjen Kleinherenbrink. Ben benieuwd.... Jouw mooie verhalen blijven hoe dan ook leuk om te lezen en er een voorstelling van te maken hoe dat zou zijn om zelf te beleven.
  41. Marianne Penninks:
    5 januari 2019
    Yvonne de allerbeste wensen voor 2019 en een hele goede reis , met zoals ik lees veel avontuur en leuke mensen op z'n tijd. Voor de komende tijd veel sterkte met de reia. groet Marianne
  42. Loes Jacobs:
    ha Kanjer
    Allereerst een mooi 2019 voor jou Yvon
    Wat een pech en mazzel met die fiets, zoiets kan alleen jou overkomen denk ik. Geweldig weer om je verhaal te lezen. Hopelijk is het allemaal meegevallen met de storm waar je nu verblijft. Afgelopen woensdag was ik in de Sint Jan in de Bosch met mijn kleindochter en ze vroeg aan mij : oma ken jij iemand hier. Ik zei ja Yvonne,maar die zit op de fiets aan de andere kant van de wereld. Toen zei ze: maar oma komt ze ook wel van de fiets af dan hahahahahaha. Wat was het druk in die sint jan , het leek wel de efteling.
    Nou lieve Yvonne, bedankt weer in ieder geval voor je mooie verhaal, veel plezier met fietsen en op tijd eraf haha
    Liefs Loes
  43. Ineke en Wouter:
    Hey dappere Yvonne,
    Allereerst een heel voorspoedig en gezond 2019 gewenst met veel mooie en veilige fietskilometers!! Tjonge wat een fietsenpech zo achter elkaar! Maar ook wat een geluk dat je het steeds weer hebt kunnen oplossen en je de juiste hulp telkens kon bereiken!
    Je maakt wel heel wat spannende dagen door zo..En dan nu met die storm.. Pfff..! Maar het ergste is inmiddels gelukkig achter de rug. Hoewel, die hevige regen is ook niet mis als ik dat zo allemaal hoor. Je hebt er in ieder geval weer een prachtig en boeiend reisverhaal van weten te schrijven! Lieve groeten en vooral een fijne voortzetting van je reis door Thailand!! Wouter en Ineke
  44. ANSTE:
    Hééé Yvonne, - -
    We ♫ ♪ wish ♫♫ you. . .♪♫ . . . ♪♪♫♫♪♪♫ . . and a ♪♫ HAPPY ♫ NEW ♪♪ YEAR ♫♪♫ !!
    Wát ben ik blij dat ik hier in Engelen op de bank " Heel Holland bakt " kan gaan zitten kijken, - en niet jóuw avonturen hoef te beleven !! Om te lezen is het /bijzonder leuk/spannend/aantrekkelijk én óntspannend, - maar om het méé te maken ?!?
    Onze kleindochter speelde laatst met de substantie die jij op je frites hebt zitten;
    ze noemde het "Smurfensnot ". Ik heb het toen niet geproefd . . . . .
    Als ik hier de journaals volg krijg ik wel 'ns het idee dat er alleen maar criminelen en misdadigers en nóg meer "slechte mensen " onze aardkloot bevolken, - maar als ik jóuw verhalen lees zijn er toch óók nog veel goede schepselen !! Goed voor mijn wereldbeeld!
    145 kilometer op één dag ?!? Ik stond met m'n oren te klapperen toen ik het las !! Knappe prestatie, - zoals eigenlijk jouw héle tocht !! Wij wensen jou álles wat wenselijk is op je tocht der tochten !! Houdoe wâr . . . .
  45. Saskia:
    6 januari 2019
    Wat een mooi verhaal van jou en wat leuk om te lezen. Volgens mij rijdt er een beschermengeltje met je mee. Rinske is je nu achterna gefietst op weg naar de Pamir Way - maar misschien heb je dat al gehoord. De beste wensen en nog veel plezier.
  46. Antonita:
    7 januari 2019
    Hallo hier!
    Ja, wij zijn inmiddels ook gearriveerd. Wij kwamen van 3 op 4 januari maar hebben op de vlucht helemaal niets gemerkt. Heel fijn dus. Wel veel berichtjes uit Nederland al direct maar wij konden iedereen dus gerust stellen. Dag 1 door Bankok gefietst met de Co van Kessel organisatie. Dag 2 naar Ayutthaya met de trein en dag 3 door naar Nong Khai met de nachttrein. Daar zijn we nu net aangekomen. Leuk Hostel. Dadelijk het stadje verkennen en de Mekong aanschouwen. Morgen dus echt op pad met de fiets. Ik check straks nog even of jij op mijn maillijst staat. Later komt mijn eerste blog.
  47. Jose van elderen:
    10 januari 2019
    Hoi Yvonne Het blijft geweldig om jouw reisverslagen te mogen ontvangen. Zo knap dat je altijd zo doorzet in mindere tijden... maar je maakt wel iets mee !!!
    Sukses en veel genot in 2019 lieve groet Josephine
  48. Jacqueline:
    17 januari 2019
    Hoi Yvonne,
    Heel leuk te horen over je avonturen. Grote bewondering voor je. Je doorzettingsvermogen. Je flexibiliteit om je steeds aan te passen en contact te maken met mensen uit andere culturen. zo lang in je eentje op pad petje af. Ik wens jou heel veel geluk en nog heel veel leuke avonturen toe groetjes Jacqueline
  49. Henk:
    22 januari 2019
    Dag Yvonne,
    Via het blad "de wereldfietser" ben ik jou gaan volgen. Wat een mooie verhalen schrijf je! En wat en mooie avonturen maak je mee. Vlak voordat jij de Pamir hebt gefietst hebben mijn broer en ik (zelfde leeftijd als jij) dat ook gedaan. We hebben van 27 juni tot 22 juli 2018 van Dusjambe tot Bishkek gefietst. Alles gefietst. Helaas weinig tijd om ergens langer te blijven. Wat een prachtige fietstocht. Toen we 2 dagen thuis waren hoorden we van de aanslag in Tadzjikistan. We hebben het Nederlands echtpaar wat erbij betrokken was en waarvan de man (René) bij de aanslag omgekomen is, uitgebreid gesproken en met hen geborreld in Mourgab. Heel triest. We hebben ons overigens absoluut niet onveilig gevoeld.
    Yvonne geniet verder. Mooi om jouw verhaal in Thailand te lezen. Ik blijf je volgen. Over 3 weken gaan mijn vrouw en ik fietsen van Changmai (Thailand) naar Luang Prabang (Laos).
  50. Léo Woodland:
    27 januari 2019
    Hoi. Ik ben Léo, een van de organisatoren van de grote festival van wieler-toerisme in Parijs (2.000 bezoekers).

Ik heb je artikeltje in Wereldfietser gelezen en ik vraag mij af of jij misschien een film hebt of kunt maken over de reis. Dan kunnen wij jullie naar Parijs utinodigen, alle reiskosten betaald natuurlijk.

Mijn Nederlands is niet perfekt, zoals als je ziet, maar waarom niet me contacteren in het Nederlands of het Engels op [email protected]?

Allebeste wensen en tot schrijfs, hoop ik.

Happy days, léo