Kirgizië, een compleet andere highway.

29 september 2018 - Bisjkek, Kirgizië

Twee weken in Osh, het voelde bijna als een vakantie! Maar de reden dat we daar zo lang waren was de gezondheid van Arnold. Hij had al besloten om met mij nog naar Bishkek te fietsen waar ik erg blij mee was. Toen werd hij ziek en moest hij een aantal dagen achter elkaar naar het ziekenhuis voor een behandeling.

Osh is een leuke stad dus het was geen straf om er wat langer te zijn. En Arnold was nou ook weer niet zo ziek dat hij niks meer kon. Er is genoeg te doen en het hotel/camping was een prettige plek, met een geweldig ontbijt waarvoor je met plezier je tentje uit komt ‘s morgens!

Zo zijn we zelfs nog naar een concert geweest van Shahzoda! Nee, ik had er ook nog nooit van gehoord maar het is dus een zangeres, landelijk bekend, zo te zien geliefd bij jong en oud. Het was in een stadion vlak bij ons hotel, dus naast de deur. Hoewel het voorprogramma wat te lang duurde was het leuk om eens mee te maken. Ze zong ook nog eens goed en ze maakte er ook een mooie show van. En het kostte geen drol, dus voor de prijs hoefden we het niet te laten.

Dus, na 14 dagen vertrokken we vol goede moed richting Bishkek. De eerste dag was lang...107 kilometer naar Jalal-Abad. Genoeg voor een dag, ook nog met een stevige klim er in. We vonden een leuk kampeerplekje-nou ja, Arnold vond het, laat dat maar aan hem over, zelf durf ik dat nooit zo goed te vragen- in de tuin bij een of andere kwekerij. Het was geen enkel probleem om daar onze tenten op te zetten.

Zo hebben we nog meer leuke plekjes gevonden. De dag daarna gewoon bij mensen thuis in een klein dorp, Byurgendyu. We hebben daar in een heel bijzonder restaurant gegeten, een soort trouwlocatie met plaats voor wel 500 man en waar wij dus op dat moment de enige gasten waren. Maar het eten was heerlijk.

De volgende dag hebben we overnacht in een klaslokaal van een schooltje in Karakol. Leuk, alleen de wc was een van de meest gore die ik ooit gezien heb! In Kirgizië zien de openbare toiletten er beter uit dan in Tadzjikistan maar deze waren weer echt vreselijk! En dat voor een school, bahbah! Poep overal, de stortbakken hingen los waardoor het water bleef stromen, maar niet daar waar het moest stromen! En stinken natuurlijk. Dit kan niet gezond zijn! Ik had er bijna iets van gezegd tegen de aardige lerares Engels, maar ik wilde haar ook niet in verlegenheid brengen.

Dezelfde lerares vroeg ons of we de volgende dag met haar klas wilden praten zodat haar leerlingen hun Engels konden oefenen. Soort ‘kringgesprek’ dus...nooit gedacht dat ik daar nog eens in terecht zou komen....

De dag erna kwamen we op een camping aan een rivier uit in Tashkumyr. Wat een mooie plek! De rivier lokte! Wel koud maar heerlijk verfrissend.

We hebben niet eens de moeite genomen om onze tenten op te zetten en hebben daar op een platform geslapen. En heerlijke verse vis uit de rivier gegeten.

Daarna naar Toktogul, maar liefst 114 km en 2100 hoogtemeters! De beloning was een fijn hostel, lekker eten en een heerlijk biertje...of twee geloof ik. We zijn daar uiteindelijk 3 nachten gebleven, leuke plek, gezellige mensen, mooie omgeving. Zo hebben we daar een stel ontmoet uit Luxemburg die met een oude camperbus op reis waren en zijn we uit eten geweest met Hester en Thijs uit Amsterdam. Thijs reist met een 35 jaar oude Toyota landcruiser naar Maleisië.

Na die lummeldagen weer op weg, met weer eens een pittige klim voor de boeg! Wat al voorspeld was gebeurde al na zo’n 8 kilometer. Regen!! Daar hebben we allebei een hekel aan dus toen er spontaan een busje stopte en ons een lift aanbood hoefden we daar niet over na te denken. Graag zelfs! Het voelde erg comfortabel en we hadden er geen spijt van. Naarmate we hoger kwamen veranderde de regen in lichte sneeuw. Koud maar we moesten er na 75 km, op de top, toch uit. De chauffeur nam de afslag naar Kazahkstan en wij moesten nog een stuk rechtdoor.  Uiteindelijk na bijna 40 km vonden we een café voor de lunch en 1 km verder Suuslodge, een erg leuk guesthouse.

De volgende dag werden we wakker met uitzicht op de vers besneeuwde bergen. Het zag er spectaculair uit! We begonnen na ongeveer 15 km vlakke wegaan de klim maar hebben het snel opgegeven. Het ging wel heel steil omhoog.  Op dat moment beslisten we dat we zouden liften. Het is niet slim om dat ergens op de klim te doen. Vrachtwagens kunnen tijdens het klimmen nauwelijks stoppen zodat de kans op een lift verderop dan erg klein wordt.

Nou, ik was ook blij dat ik niet hoefde te fietsen! Steil, koud, lang, hoog! Ik heb lekker zitten genieten vanuit de vrachtwagen want mooi was het wel. We wisten dat er een erg fiets-onvriendelijke tunnel aankwam. Die mochten we sowieso niet fietsen, veel te gevaarlijk.

Ook de afdaling was zo mogelijk nog spectaculairder.

Alleen de laatste 80 km naar Bishkek hebben we gefietst. En daar was dus geen bal aan! Wat een ongezellige drukke weg met veel werkzaamheden! We hebben zo hard mogelijk gefietst zodat we snel in Bishkek waren.

Kirgizië heeft spectaculaire landschappen, bergachtig, maar is veel groener dan Tadzjikistan. Afwisselend, azuurblauwe meren en rivieren, welvarender, betere wegen, mooiere auto’s, minder armoede en het leven lijkt er wat makkelijker, mede door een betere infrastructuur.

Bishkek is leuk! Een mooie bazaar waar je eindeloos kan dwalen en verdwalen en waar je van alles kan kopen. Van fruit en groenten tot huishoudelijke artikelen, sokken en ondergoed.

Maar je vindt in Bishkek ook supermoderne winkel centra, zoals een Apple store waar ik gelukkig weer een cardreader heb kunnen vinden zodat ik de foto’s weer van mijn camera op de Ipad kan zetten. En veel koffietentjes en trendy eetgelegenheden.

Ik heb gisteren mijn vliegticket naar Hanoi geboekt. Dinsdagmorgen vertrek ik heel vroeg. Ik vlieg via Dubai waar ik een lange stop heb en kom op woensdag middag in Hanoi aan.

Een nieuw avontuur...

Het voelt vreemd om weer alleen door te gaan! Het gezelschap van Arnold zal ik erg missen. We hebben ruim twee en een halve maand samen gereisd. Zonder hem zou ik niet in de Pamir gefietst hebben en had mijn reis er waarschijnlijk heel anders uitgezien. Arnold denkt er net zo over.

Ik zal zijn feilloze oriëntatie vermogen missen, zijn hulp, duwtjes en steuntjes in de rug en de aanmoediging als ik het weer eens erg zwaar had. En de prachtige foto’s en filmpjes die hij maakte natuurlijk!

Maar het meeste zal ik zijn levenslust, zijn goede humeur en opgewektheid missen.

Maar vooruit, niet zeuren! Ik weet dat ik ook alleen kan reizen, ik heb het eerder gedaan dus het zal nu ook wel lukken.

Het wordt de derde keer dat ik naar Hanoi ga, dat voelt wel enigszins vertrouwd, ik weet wel een beetje wat ik kan verwachten...veel drukte, warmte, gezelligheid en lekker eten.

Ik hou jullie uiteraard weer op de hoogte.

Yvonne

1. Richard en Esther:
    29 september 2018
    Mooi verhaal weer Yvonne!
  2. Esther:
    29 september 2018
    Wauw wat prachtig weer beschreven. Benieuwd wat Hanoi weer voor avonturen gaat brengen
  3. Maria Geurts:
    29 september 2018
    Vanuit het zonnige den Bosch wens ik je heel veel plezier in Hanoi. Bedankt weer voor je prachtige verhaal.
    Groetjes,
    Maria
  4. Jolanda van Steijn:
    29 september 2018
    Wat een prachtige beschrijving weer, Yvonne! En wat zie je ongelooflijk veel. Vooral het verhaal van de overnachting in de school vond ik mooi. Wel afschuwelijk van die vieze wc's. Jammer dat je Arnold nu moet missen, maar inderdaad: je kunt het ook alleen en wie weet wat je nog voor leuke mensen ontmoet. Heel veel succes verder!
  5. Anneke en Henk:
    Hoi Yvonne,
    Wederom een pakkend verslag van de trip, het is bijzonder fijn en goed leesbaar! Ook dat je naar Hanoï gaat en dan weer alleen, ja je kunt het vervolg deze trip van je leven met onze zegen, en in dankbaarheid aan Arnold. Je komt zelfs Amsterdammers en andere Beneluxers tegen Yvonne het gaat je goed liefs Anneke en Henk
  6. Jose lutgerink:
    Hoi Yvonne

Wat een reis. Je hebt al een groot van de wereld gezien . Top zeg. Heel veel succes met de reis verder en pas goed op jezelf
  7. Bert:
    29 september 2018
    Leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Mooi die verhalen die ik vandaag mag lezen in Hua Hin Thailand.
  8. Nicole:
    29 september 2018
    Wat heb ik weer genoten van je verhaal en wat ben je toch een stoer wijf (netjes bedoelt uiteraard 😉)
  9. Gerry:
    29 september 2018
    Tsjonge wat een afstanden en dan ook nog klimmen erbij! Benieuwd hoe je nu het noorden van Vietnam gaat ervaren met al die ervaring in je benen. En wat zal het een cultuur-shock zijn ook al ken je Hanoi...
  10. Akke van Dongen:
    29 september 2018
    Hoi Yvonne, 6 maanden alweer onderweg en wat heb je alweer veel meegemaakt. En wij konden dat allemaal meebeleven door jou schitterde verhalen. Zo reden we steeds toch weer een stuk met je mee. Alleen voor ons niet zo vermoeiend. En wat fijn dat zo'n twee en halve maand een fantastische metgezel had. Nu weer alleen verder en dat gaat je ook zeker weer lukken. Geniet ook in het jou bekende Vietnam. Groetjes
  11. Els Donders:
    29 september 2018
    Wat een snelheid zit er in dit verslag, Yvonne! Je lijkt een geroutineerde verslaggever!! Mooi, hoor! Fijn voor je dat je dinsdag naar iets bekends gaat, als je weer alleen reist. Mijn petje blijft af voor je en je mag je eigen levenslust, opgewektheid en durf ook wel eens in het 🌞-netje zetten zoals je dat bij Arnold doet. Goede en leuke reis verder!
  12. René de Zeeuw:
    29 september 2018
    Prachtig verhaal weer Yvonne, en wat een vervelend einde voor je. Maar ja, scheiden doet leiden, partir c’est Mourir un peu. Op naar Vietnam, met de goede herinneringen want die neemt niemand je meer af! Veel plezier en groetjes!
  13. Ed en Hans ten Kortenaar:
    29 september 2018
    Verrast dat je samen met Arnold toch nog een flink stuk op getrokken bent. Nu komt er dus echt een einde aan en start je op bekend terrein. Hanoi - eerste half jaar zit erop - benieuwd welke route je nu gaat nemen. We blijven je enthousiast volgen.
    Fijne tocht op de wielen 🐉
  14. Jeanne Tax:
    30 september 2018
    Yvonne mooi om jou zo te volgen op je reis. Top zeg edan met je fiets maat Arnold
    Tuurlijk ga je hem missen maar nu op naar een nieuw avontuur Top Yvonne en vooral blijf schrijven.
  15. Ilse:
    30 september 2018
    Wauw! Wat een prestaties weer! Ik hoop dat Hanoi ook weer leuk wordt. Misschien wel goed dat de omgeving zo anders is daar. Dan is het makkelijker om te wennen dat je weer alleen reist.
  16. Lidwien:
    30 september 2018
    Yvonne, met Arnold maak je liever spannende reizen, met mij app je liever.Hij gaat helaas een andere kant op.Ik blijf thuis en volg je.Nog en half jaar lang. Dan houd ik er mee op.
  17. Koosje de Leeuw:
    Ha Ivon,
    Met Vietnam in het zicht sluit je dit stuk van de wereld nu af.
    Wat een prachtig deel tot nu toe. Een zwaar deel met veel grenzen maar met ongelooflijk veel mooie momenten!
    Ik wens je alvast we verplaatsing en een mooie start in Hanoi.
    Ook voor Arnold een fijn vervolg van zijn reis gewenst, het was bijzonder dat hij dat stuk met je mee op liep, nou ja mee op liep, fietste dan....

Groetjes
    Koosje
  18. Dory Abrahamse:
    30 september 2018
    Weer een mooi verslag! Heel veel succes op je tocht, vertrouwen op jezelf én je herinneringen koesteren aan de tocht met Arnold. Die tocht heb je toch maar mooi gedaan 👍💪! En je hebt er vast iets geleerd wat je meeneemt op je nieuwe fietstocht....
  19. Joke Mantel:
    30 september 2018
    Tjee wat een boeiend verhaal weer. Veel succes op je volgende etappe. Blijf schrijven en ons op de hoogte houden. Groetjes Joke
  20. Jeanne Voets:
    30 september 2018
    Hoi Yvonne, wat maak jij toch veel mee onderweg en wat maak je er weer een mooi verhaal van. En dan die prachtige foto's SUPER. Geweldig dat jullie Thijs en Hester hebben ontmoet, Thijs is de zoon van een kennis van ons (de wereld is klein).
    Nu weer een nieuw stuk van de reis en jammer dat je Arnold gaat missen maar je hebt hele goede herinneringen aan hem hou dat maar vast en alleen kun je het ook dat heb je al bewezen.
    Heel veel fiets plezier in Hanoi kijk uit naar je verhaal.
    Jeanne Voets
  21. Josie:
    30 september 2018
    Wat een mooi verhaal weer, nu naar hanoi, op je upje weer, maar dat kun jij.
  22. Jack:
    30 september 2018
    Hey Yvonne. Wederom prachtige foto's! Ik denk na twee maanden met Arnold rondgestruind te hebben dat jullie een hele hechte band hebben gekregen. Misschien wel een vriendschap voor het leven? Wens je een behouden vlucht naar Hanoi en tot de volgende brief. XX
  23. Peet van Dam:
    30 september 2018
    Respect, wij hebben het met de motor gereden en zoals je het omschrijft zie ik het zo voor me waar het is. Succes met de voortzetting van de reis.
  24. Loes Jacobs:
    Ha die Yvonne
    in een woord schitterend wat je allemaal weer schrijft. Ik werd wel een beetje onpasselijk bij dat verhaal over die toiletten op die school en dan zag je die kinderen in hun witte pakjes zitten in de schoolbanken, haast niet voor te stellen.
    Kan me voorstellen dat je Arnold gaat missen, is niet niks na twee en halve maand,maar you can do that ofcourse. Overigens leuke man lijkt me, ziet er goed uit
    Nou kanjer fijne tijd in hanoi en bedankt weer voor je mooie verhaal en schitterende foto`s
    Loes uit Tilburg
  25. Marjan:
    30 september 2018
    Ik kan me voorstellen dat je Arnold gaat missen, die ga ik ook bijna missen. Ik lees en volg jullie op de voet.
    Goede reis naar hanoi, en kop op! je kunt het alleen!!
    XX
  26. Aimy en Ruud:
    1 oktober 2018
    Wat een mooi verhalen weer om te lezen en foto’s om te zien. Fijn dat het goed gaat en dat je hebt besloten om naar Vietnam te gaan. Ik weet zeker dat je daar mooie avonturen gaat beleven. Veel plezier en safe travels!

Groetjes Ruud
  27. Anita der Kinderen:
    1 oktober 2018
    Hoi Yvonne. Dat je er een beetje tegenop ziet om zonder Arnold verder te moeten snap ik. Maar ik denk dat hij hetzelfde heeft. Behalve misschien de duwtjes in de rug;)
    Gelukkig weet je wat je kunt en dat is ook weer fijn. Je zult vast weer leuke nieuwe mensen ontmoeten in Hanoi. Goede reis daar naar toe. Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    groetjes Anita
  28. Gert:
    1 oktober 2018
    Hoi Yvonne, wat een prachtige reis maak je en zoveel bijzondere ervaringen, leuk en minder leuk. Heb al veel foto's gezien van Arnold en jij op de andere vormen van de sociale media, het is daar schitterend! Kijk uit naar je verhalen vanuit Hanoi.
    Gr Gert
  29. Ingrid Kemps:
    1 oktober 2018
    Hoi Yvonne, dank voor het delen van al je ervaringen. En ja, het zal wel even slikken en sniffen zijn om weer alleen verder te gaan. Have faith! Je kunt het!! Toi toi toi! Geniet in het kwadraat van het vooruitzicht op heerlijk eten! Alle goeds gewenst, ook voor Arnold!
    Groetjes, Ingrid
  30. Antoinette:
    1 oktober 2018
    Ha Yvonne, het zal zeker leeg zijn zonder Arnold. Jullie hebben zulke mooie ervaringen samen gedeeld. En die mooie bergen en vergezichten. Maar Hanoi...……….(wel een beetje jaloers dat snap je) weer de gezellige drukte. Wat een leven wat een reis.... heel veel liefs Antoinette
  31. Paul:
    2 oktober 2018
    Prachtig om mee te lezen en hoe herkenbaar allemaal! Geniet van je verdere reis en geniet na van het gezelschap van Arnold! Ik ben een trouwe volger geworden! :-)
  32. Liesbeth Janssen:
    2 oktober 2018
    Lieve Yvonne, wat moet ik nog zeggen na zoveel leuke reacties.Keep on going girl👍Liefs van ons💋
  33. Cees Kamp:
    2 oktober 2018
    Mooie verhalen Yvonne, Nu weer alleen zal wel even wennen zijn. Vietnam ken je al dus geniet ook daar, al is het zonder Arnold, met volle teugen. Ik blijf je graag volgen.
  34. Rian:
    2 oktober 2018
    Hoi Yvonne, wat fijn dat Arnold weer beter is. Inderdaad jammer dat je je maatje moet missen, maar ook dat gaat weer lukken zoals je al veel gelukt is. Het is heerlijk om te lezen hoe het je vergaat. In de Vossenaar staat weer een artikel van jou. Ik zal er een foto van maken en je die mailen. Lieve groeten en ik kijk uit naar je volgende ervaringen.
  35. Henk de Leeuw:
    Hallo Yvonne en Arnold
    Genoten van jullie verhalen en wat een prachtige foto's zeg!!
    Nu ieder voor zich verder dat gaat jullie zeker lukken.
    Geniet er van beide en zet hem op!!
    Kijk uit naar het volgende verhaal en het volgende doel.
    heel veel succes
  36. Ed en Hans ten Kortenaar:
    Nog een keer Yvonne!
    Waar fietst Arnold heen en is hij ook te volgen?
  37. Marianne Penninks:
    3 oktober 2018
    Dag Yvonne,
    Geniet nog steeds van jouw verhaal en alles wat je mee maakt . Nu ga je een heel ander land bezoeken en alleen veel plezier en alle goeds de komende tijd