Koolzaad, 40 tinten groen, puszta en een dooie camera!

8 mei 2018 - Gyula, Hongarije

We vertrokken van Bratislava in de regen. Gelukkig hadden we die nacht in een hotel overnacht zodat we de boel niet nat in hoefden te pakken.

De rest van de dag heeft het gewoon aanhoudend geregend, echt de hele dag! Mijn schoenen waren na een paar uur doorweekt omdat ik mijn regenoverschoenen niet aangetrokken had. Eerst dacht ik van, ach, het valt wel mee en toen ik begon te denken...misschien had ik toch beter...was het al te laat en stond er bijna een halve liter water in iedere schoen.

Regen is niet leuk maar je gaat er wel hard van fietsen! Uiteindelijk waren we rond 4 uur in Gyor, inmiddels in Hongarije. Bijna daar viel ik met fiets en al om nadat we even op de kaart gekeken hadden hoe we het beste konden fietsen. Heel raar, ik verloor gewoon mijn evenwicht bij het opstappen en lag ineens half onder de fiets en de tassen. Geen pijn gedaan maar was even een vreemde gewaarwording.

Eenmaal in Gyor hadden we snel een prettig hostel gevonden en ‘s avonds heerlijk gegeten. We raakten daar aan de praat met een drietal jonge Chinese mensen die in Hongarije studeren. Meteen werd ik uitgenodigd om hen in China te bezoeken. Wie weet, komt het er nog van.

De volgende dag was het droog met een blauwe lucht. We hadden besloten om een alternatieve route te nemen. Niet via Budapest maar een meer landelijke route die via het Balatonmeer gaat. Nou, we hadden daar al meteen geen spijt van. Wat een mooie route, heel landelijk en licht heuvelachtig.

Het meest indrukwekkende vind ik wel de enorme uitgestrekte velden met koolzaad. Ik heb ze nog nooit zo groot gezien. Onafzienbare velden waar geen eind aan lijkt te komen. En zo geel, zo intens geel, van Gogh had ze kunnen schilderen. Zo mooi, ik kijk mijn ogen uit!

De geur is ook zo bijzonder, kruidig maar ook wel wat zwaar. Maar afgewisseld met de zoete geur van de seringen goed te hebben.

En dan al dat groen! Het is echt de mooiste tijd van het jaar om hier te fietsen denk ik. En het weer blijft maar mooi.

Het Balaton meer is prachtig! Blauw-groen van kleur, echt bijzonder.

De toeristische kermis er omheen was wat minder. Maar we hebben zowel aan de ene als aan de ander kant een prettige camping gevonden.

De klimmetjes worden wel wat pittiger. Zoals vandaag hebben we toch voortdurend geklommen. Iedere keer krijg je wel weer een beloning omdat de weg toch weer omlaag gaat. En niet zo zuinig: fasten your seatbelts!

Af en toe moet je even stevig in de remmen om te voorkomen dat je de maximum snelheid overschrijdt...nou ja, ik overdrijf een beetje, maar toch heb ik een keer 50 km per uur gehaald. Wel erg hard hoor voor twee wielen.

En het blijft oppassen. Het asfalt is niet overal even strak en glad.

Na die klimmen werd het weer wat vlakker en kwamen we in het Puszta gebied.

Puzsta betekent letterlijk leegte en dat is het ook. Lange rechte wegen waar geen eind aan lijkt te komen, aan weerszijden eindeloze uitgestrekte weilanden. Soms weer wat koolzaadvelden maar omdat het meer oostelijk ook warmer is zijn deze al zo goed als uitgebloeid.

Toch is die leegte ook heel speciaal om doorheen te fietsen. Soms raast er een auto voorbij, voor de rest zie je niks en niemand. Zo hebben we in een dag ruim 90 km gefietst tot aan Gyula. We waren die ochtend al vroeg onderweg, de nacht daarvoor hadden we in Hódmezövázárhely...(jaja...) in een hotel overnacht omdat de camping daar niet meer bestond waardoor we vroeg op pad konden. Kamperen kost altijd meer tijd, afbreken, inpakken...hard werken hoor!

Hier in Gyula vonden we al gauw een hele leuke camping. Net buiten het centrum, heerlijk groen, rustig en van alle gemakken voorzien. Hier hebben we een paar rustdagen ingelast, daar was ik wel aan toe! Kleren wassen, fiets nakijken, lezen, beetje internetten en niks....Heerlijk!

Ik krijg hier zelfs een culinaire rondleiding door mijn persoonlijk reisleidster Gerry!  Het eten is hier echt geweldig, dat is een grote verrassing voor me. De Hongaarse keuken is fantastisch. Soms is het even zoeken naar het juiste restaurant want de pizzeria’s, bistro’s en kebab tenten zijn hier ook in grote aantallen aanwezig. Het kost wat tijd om een echt goed Hongaars restaurant te vinden. Ze zien er vaak wat oubollig uit, houten tafels en stoelen en geruite tafelkleden maar dat is maar het uiterlijk. Wat er op tafel gezet wordt is zo lekker en spotgoedkoop! Daar kunnen we zelf niet voor koken. Heerlijke goulashsoep, een gebakken forel, ganzepoot of eendeborst, allemaal lekker.

En de nagerechten! Bij de Weight Watchers vinden ze dit helemaal  niet goed maar ik fiets wel wat meer en harder om te voorkomen dat al dit lekkers op mijn heupen-en God weet waar nog meer-blijft plakken!

Weleens van Gundel palacsinta gehoord? Gundel is een Hongaarse chef-kok, zoiets als Jamie Olivier, die het verzonnen heeft. Een pannenkoekje gevuld met een soort notenpasta overgoten met hele donkere chocoladesaus....mmmmm. Of, ook heel bijzonder: gezoete kastanjepuree met slagroom....goddelijk! Onze Bossche Bol begint steeds schraler af te steken bij dit soort lekkernijen....

En dan het ijs! Ongelofelijk hoeveel ijs hier wordt gegeten. Ieder stadje heeft wel een aantal luxe ijstentjes en je ziet heel veel ijs-etende mensen. Daar heb ik tot nu toe van af kunnen blijven!

Wat ook leuk is, al die thermaal baden hier in Hongarije. Gyula staat er extra om bekend. Gisteren zijn we er de hele middag geweest. Je kan in verschillende baden van warm tot heet. Het is heerlijk ontspannend en zou goed zijn voor allerlei kwalen. Het sfeertje is ook leuk. Heel rustig, anders dan in een zwembad. Mensen zitten rustig in het water, sommigen half te slapen, anderen weer in serieuze gesprekken gewikkeld.

Niet alles zit mee. Zo heeft mijn mooie nieuwe camera het begeven. Ik was er zo blij mee en ik kon er steeds beter mee omgaan. Hij stopte gewoon op een gegeven moment. Ik heb nog een tijdje in de “kanniewaarzijn” fase gezeten, maar helaas, het is waar! Hij laadt niet meer op en ik kan ‘m niet meer aanzetten. Ik baal er stevig van! Foto’s maken met de telefoon of IPad vind ik niks. Dus in Istanbul ga ik maar eens op zoek  naar een andere camera. Als ik daar wat kan vinden.

Op deze camera zit nog garantie maar ja, daar heb ik hier niet zo veel aan. Gerry neemt ‘m mee naar Nederland en brengt ‘m naar de zaak waar ik ‘m gekocht heb. Ik heb via de mail al contact gehad maar zij kunnen op een afstand natuurlijk ook niks doen.

En gisteren ben ik op mijn bril gaan staan! Aiiii, een pootje helemaal krom. Straks even naar de plaatselijke opticien. Gelukkig heb ik een reserve bril bij me.

Zo, net bij de opticien geweest. Het meisje keek heel benauwd en maakte me duidelijk dat ze er niets mee kon. Maar ze begon er toch voorzichtig aan te buigen en het ging goed! Ik kan ‘m weer op.

Ik helemaal blij! Gerry noemt dit “bipolaire momenten” en die houden we er in! We hebben ze allebei regelmatig.  Iets kwijt, paniek en dan de opluchting en blijdschap als het toch gewoon in de tas blijkt te zitten! Dat is echt lekker!

Er zit bij dit blog nog een leuke “tool”. Als je linksboven op de kaart klikt kan je zien waar ik allemaal geweest ben. Alleen, hij trekt een hemelsbrede lijn van dag naar dag waardoor het aantal kilometers niet klopt. Tel er maar zo’n 1000 kilometer bij.

Yvonne

1. Anja Zandvliet:
    8 mei 2018
    Wat een plezier weer om jullie verhalen te lezen. Wel gggrrrr van die camera. Maar hé, als jullie zelf maar heel en gezond blijven. Prachtig prachtig.
  2. Bob:
    8 mei 2018
    Weer een fantastisch verslag. Ik google alle plaatsen en toetjes waarover je schrijft. Wat een avontuur.
    Doe voorzichtig!
  3. Maria Geurts:
    8 mei 2018
    Bedankt voor je verslag, balen van die camera!! Geniet van deze mooie tocht.

Groetjes,

Maria
  4. Rinskje:
    8 mei 2018
    Ah Yvonne, ik lees en zie dat je er enorm van geniet. En wow wat ben je al ver ook! Heel leuk om jouw verhalen te lezen en handig ook, want zo weet ik nu dat ik beter langs het balatonmeer kan gaan voor een meer rustige en mooiere route:) Heel veel zonnige fietsgroetjes samen met een flinke dosis geluk,
    Rinskje
  5. Rob:
    8 mei 2018
    Prachtig verslag weer Yvonne - ik geniet er van en word (alweer) erg jaloers...!
  6. Jeanne Tax:
    8 mei 2018
    Yvonne ja het geluk zit in de kleine dingen een bril die weer op je neus zit en geen weight watscher in de buurt. Heerlijk genieten.
  7. ANSTE:
    8 mei 2018
    Hoi Yvonne, - weer een héél mooi verhaal !!
    Wat mij wél opvalt, - en waar je denk ik 'n beetje mee óp moet passen - is het feit dat je de Bossche Bol in dískrediet brengt. (( En niet voor de éérste keer Yvonne !! ))
    Het is uiteindelijk toch de bedoeling dat de eindbestemming - ná alle omzwervingen - weer 's-Hertogenbosch ( in " het Zand ") wordt. En de vraag is, of er bepaalde represailles zullen komen als je het plaatselijke culinaire hoogstandje zó bejegend ?!?
    [ Al is het maar van Jan de Groot zelluff !?! ].
    Héééél véél fietsplezier, - samen met Gerry !
    Groet / AnSte
  8. Marnie:
    8 mei 2018
    Hi Yvonne, wat heerlijk weer om te lezen! Wat reis en schrijf jij leuk! Heel aanlokkelijk om zelf met Bart ook eens die kant op te fietsen! Je inspireert me mateloos en ik geniet met je mee! Ps: jaloers op die lekkere toetjes, jammie!
  9. Jolanda van Steijn:
    8 mei 2018
    Yvonne en Gerry, wat een fascinerend verslag weer! Jullie maken wat mee zeg. Balen hoor, zo'n dag met regen, maar zoals altijd weet Yvonne toch weer alle mooie dingen te benadrukken. In Hongarije ben ik ook nog eens geweest, inderdaad, saan het Ballatonmeer! Maar wat jullie doen, doen weinig mensen je na. Wat leuk dat je nu al een adresje in China hebt. Ik weet zeker dat je daar uiteindelijk terecht zult komen.
    Nou, bedankt weer dat ik een stukje mocht meereizen. Alle goeds voor het vervolg en pas goed op jezelf. De groeten aan Gerry.
  10. René de Zeeuw:
    8 mei 2018
    Wat een fantastisch avontuur en wat een prachtig verhaal weer, jammer van maar ook met de minpunten. Leuk om zo mee te genieten zonder met zwaar beladen fietsen (lijkt een locomotief zoals je hem duwt) bergen te moeten beklimmen! Bedankt dat we zo mee mogen reizen, heel benieuwd naar de volgende etappes! Groetjes, Marly & René
  11. Nathalie:
    Prachtig en bijzonder weer om te lezen! Lieve groetjes van Nathalie en Vida
  12. Treke:
    8 mei 2018
    Weer een mooi verslag van je fietsavontuur! Leuk om te lezen en te zien en zo je route mee te beleven.
    Prachtig die knalgele koolzaadvelden!
  13. Rian:
    8 mei 2018
    Beste Yvonne en reisgenote Gerry Wat een belevenissen weer. Hongarije is inderdaad een prachtig land en de thermaal baden zijn heerlijk. Shit van die camera, zit er geen reset knopje op? Trouwens met 50 km afdalen, is dat niet een beetje veel te snel ik zie je zo voor mijn ogen over de kop slaan. Gelukkig niet gebeurd op die ene keer na dan dat je je fiets aan de onderkant wilde inspecteren :) . Ik hoop dat de bipolaire momentjes afnemen ............. .zodat je onbezorgd kunt fietsen en genieten op onze geweldige aardbol! Lieve groet Rian
  14. Els D.:
    8 mei 2018
    Wat fijn dat je met z'n tweeën bent, dan kun je even lekker foeteren over die siepend natte schoenen! Die ervaring, dat je ineens onder je fiets ligt, heb ik ook ooit gehad, dit als troost! Het leek net alsof het niet echt gebeurd was! En de chocolade bol bij De Groot kost inmiddels 2,25! Dus geniet maar van het lekkers daar!
    Mooie reis verder en leuke ontmoetingen gewenst.☺
  15. Ed en Hans ten Kortenaar:
    8 mei 2018
    Wat een kanjers daar in Hongarije - helmpje af eenogige heel veel mooie geluks avonturen. Tegenslagen toelachen - soppen in schoenen, smullen van het Hongaarse eten, relaxen en vooral fietsen. Wij hebben weer meegenoten. Mooie geluks avonturen voor jullie tweeen, ❤️Groet
  16. Mariette:
    8 mei 2018
    Hoi Yvonne, het blijft gezellig om op deze manier jouw ervaringen te lezen. Wel jammer van de tegenslagen, maar je bent gelukkig positief ingesteld en je kunt er toch niets aan doen. Dus: achter je laten en genieten van alle dingen die wel goed gaan. Je bent met een top-reis bezig. Alles wat je meemaakt kan niet kapot en kun je gelukkig ook niet verliezen. Een goeie reis verder...!
  17. Richard en Esther:
    8 mei 2018
    Prachtig verhaal weer! Enne...hou wel de glimmende kant boven Yvonne. En bedenk dat herinneringen misschien wel belangrijker zijn als foto's! "Zij die veel reist, kan goed verhalen" :-) Succes!
  18. Martie:
    9 mei 2018
    Hoi Yvonne, wat heerlijk om jouw verslag weer te lezen! O,o,o wat ben ik jaloers!
  19. Jose van elderen:
    9 mei 2018
    mooi verslag en wat fijn dat je zo geniet!
  20. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Wat een prestatie als we op de kaart kijken zitten jullie tegen Roemenië aan. Al die belevenissen onderweg, tjonge wat een heuvels, prachtige natuur, prima fietsen zien er knap uit, lijkt een reclame spot.
    Die lekkere toetjes, pannenkoek chocolade enz., bijzonder knappe prestatie zover, wij wensen jullie veilige en goede kilometers, fijn fiets weer, en dat je de overschoenen niet nodig hebt. Onze geluk wensen begeleiden jullie liefs Anneke en Henk
  21. Josie:
    9 mei 2018
    Wat leuk om te lezen weer, een nieuwe roeping dient zich aan, Yvonne, want je gaat steeds leuker en beeldender schrijven. Leuk en inspirerend.
    Fijn dat je zo geniet!
  22. Anita der Kinderen:
    9 mei 2018
    Weer genoten van je verhaal. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Net of ook een beetje mee aan het fietsen ben;)
  23. Marianne Penninks:
    10 mei 2018
    Yvonne, wederom genoten van je verslag wat maken jullie veel mee.Ik vind jammer van je camera. Goede reis verder en geniet ervan
  24. Jack:
    10 mei 2018
    Ik heb aan wat hierboven al geschreven is niks nieuws toe te voegen maar wens jullie heel veel moois en alle goeds. Heb je verhaal weer met plezier gelezen! Groetjes ui Het Zand X
  25. Jeanne Voets:
    10 mei 2018
    Hoi Yvonne, wederom geweldige verhalen en al weer e.e.a. meegemaakt en gezien onderweg. Ik vind het een geweldige prestatie na anderhalve maand al in Hongarije met de nodige tussenstops ,super hoor. Ja die camera............. Geniet nog met z'n tweeën en tot het volgende verhaal.
  26. Toos Fr.:
    11 mei 2018
    Prachtig verslag Yvonne, ik geniet! Ik merk dat je met vallen en weer opstaan een heel eind komt.. En die bipolaire momenten hou ik vast:)
  27. Els Lakerveld:
    16 mei 2018
    Ha Yvonne. Prachtig verhaal weer. Ik hoop dat de flauwtes wegblijven want onder je fiets kom je niet ver. Maar lijkt me heerlijk fietsen nu in de lente. Ook al regent het een dag. Lekker verder genieten. Groetjes Els, ook van Mieke,
  28. Nellie:
    20 mei 2018
    Wat een avonturen weer. Prachtig. Ik vind je zoooooo stoer. Rot dat je nieuwe camera het niet meer doet.
  29. Marlies Reimering:
    22 mei 2018
    Wow, wat een avontuur, knap hoe je dat allemaal doet. Balen van die camera, maar er zijn toch nog fraaie plaatjes om te delen. Wat is het mooi daar zeg! Groeten van Marlies
  30. Jacqueline:
    24 mei 2018
    Wat een geweldig avontuur. Leuk om je te kunnen volgen. Heel veel plezier.
  31. Jose van elderen:
    27 mei 2018
    Wederom een mooi verslag, leuk om te lezen en heb me er wel een voorstelling bij. Ik ben een paar keer in Bulgarije geweest. Nou veel plezier en dat klimmen lijkt me echt heel zwaar...groetjes Josephine