Je luiken openzetten en de vergezichten volgen, dat is alles! (A.Japin) Met dank aan Annelies.

4 september 2018 - Osh, Kirgizië

Vanuit Khorog, (waar we ook Marsha weer ontmoet hebben, een jonge vrouw uit Hongkong die al een paar jaar op reis is) vertrekken we op 18 augustus, deze keer over de Pamir Highway,  richting Murghab. We kwamen de eerste nacht in Novabad uit, een plaatsje wat niet veel voor lijkt te stellen maar waar in ons hotel een bruiloft was.

We werden uitgenodigd, toespraken voor het bruidspaar, live muziek, vooral hard, heel hard! Iedereen op de dansvloer en ik ontkwam er niet aan; ik moest en zou even mee dansen. Vrouwen en mannen dansen gewoon door elkaar, het ziet er mooi uit. Vooral de bewegingen met de handen en de armen, prachtig.

We zijn niet zo heel lang gebleven, we voelden ons zelfs een beetje ongemakkelijk omdat we gezien hadden dat alle gasten iets betaalden toen ze naar binnen gingen. Wij niet dus.

Gelukkig stopte het feest om een uur of negen zodat wij toch op tijd konden gaan slapen.

Ik had me iets heel anders voorgesteld bij de Pamir highway! Veel rustiger dan ik gedacht had, het verkeer is minimaal, zeker op het eind waar we slechts door  een paar auto’s gepasseerd worden.

De weg is ook wat makkelijker dan de Wakhan Vallei, redelijk goed asfalt. Wel regelmatig wat klimmen. Tot 3500 meter ging het me best goed af, kon ik zelfs nog blijven lachen. Maar ja, zo bleef het niet de hele weg...

De uitzichten zijn geweldig, we zijn voortdurend omringd door indrukwekkende bergen met allerlei kleuren waarvoor we regelmatig afstappen. Ik heb wel eens met open mond staan kijken, maar dat had ik pas in de gaten toen er een vlieg naar binnen vloog die ik er overigens weer op tijd uit wist te werken.

We slapen in homestays, die variëren van oude vervallen boerderijen in de middle off nowhere tot mooie yurts. Kamperen hebben we geen enkele keer gedaan, niet dat ik dat erg vond, het kan koud zijn en hard waaien in de Pamir dus in een tent liggen trekt me niet zo. Zelfs in de yurt was het koud.

Onderweg komen we talrijke fietsers tegen en met iedereen maken we een praatje. Op het punt waarop de weg vanaf ‘Zorkul’ samenkomt met de M41 kwamen we 4 fietsers tegen, Simon en Vanessa die we al eerder in de Wakhan Vallei hadden ontmoet en Lucas en Linette. Die hadden het een zestal dagen behoorlijk zwaar gehad, gravelwegen, wasbord en flink klimmen. Ze waren net bezig om het asfalt te kussen, zo blij waren ze er mee!

Met zijn zessen fietsten we naar Murghab. En ach, wat is de wereld dan klein... Pas daar realiseerde ik mij dat ik Simon en Vanessa bijna eerder had ontmoet. In Januari had ik van hen, via Warmshowers een mailtje gehad met het verzoek of ze bij mij een nacht konden logeren. Ze waren toen al onderweg naar Azië. Helaas was dit mailtje niet goed doorgekomen en zag ik het te laat. Ik had ze nog wel terug gemaild maar toen hadden ze al een ander adres gevonden! Jammer dacht ik toen, ik had ze graag ontmoet omdat ze dezelfde reis gingen ondernemen. Wie had verwacht dat ik ze hier toch nog tegen zou komen?

We komen op plekken waarvan ik me bijna niet voor kan stellen hoe mensen daar leven en hoe het voelt voor hen. Kale stoffige woestijn stadjes, sober, armoedig en verstoken van elke luxe.

De homestays zijn heel verschillend. Soms hebben we nauwelijks contact met de bewoners maar over het algemeen zijn ze heel vriendelijk. Zoals het gezin met drie kinderen waarmee we samen een video bekeken of aan het dammen waren.

En dan het gezin in Karakul, een stadje aan een prachtig blauw meer. De kinderen ontdooiden wat langzaam maar uiteindelijk hebben we zelfs nog gedanst met hen. Zo leuk...

Maar het is niet allemaal genieten. Ik heb het ook zwaar gehad. De Ak-Baital pas, 4660 meter hoog is het hoogste, zwaarste en meest uitdagende wat ik ooit met de fiets heb gedaan!

Ik kreeg het ook niet alleen voor elkaar. Wat was ik blij met Arnold! Hij heeft me getrokken, geduwd, aangemoedigd, op gang gehouden....zonder hem was ik zeker afgehaakt en had ik daar nou nog op het gravel gelegen! Ik voelde me ook wel wat schuldig daardoor, hierdoor werd de tocht ook wel extra zwaar voor hem!

Ook de weg naar Sary Tash was een uitdaging. Twee passen van zo’n 4200 meter, twee grensovergangen, eentje van Tadzjikistan en een van Kyrgistan, met daar tussen een fantastische afdaling.

Op het moment dat het stadje in zicht was hadden we als klap op de vuurpijl nog zo’n 15 km tegenwind. Killing! Maar met hulp van Arnold die mij 15 km geduwd heeft, is het gelukt.

We waren allebei kapot toen we aankwamen. En bepaald vrolijk was ik ook niet meer!

Ik las of hoorde ergens: “Don’t stop when you’re tired, stop when you’re done!” Dat is hier zeker van toepassing!

Op 3500 meter kon ik nog lachen en was ik verbaasd dat het me zo goed afging. Boven de 4000 meter verging me het lachen wel! Ik ben niet echt hoogteziek geweest maar tekort aan adem had ik zeker wel. Zelfs ’s nachts werd ik soms hijgend wakker!

De laatste fietsdag naar Osh had een gestage maar heftige klim. Zo’n drie kilometer voor het einde zag ik de weg over een berghelling omhoog gaan! Ik moest bijna spontaan overgeven toen ik dat zag...dan maar proberen om een lift te krijgen wat vrij snel lukte.

Na ongeveer een kwartier was Arnold ook boven, ik was verbaasd hoe snel het hem gelukt was! Die kan pas fietsen!

Daarna werd het makkelijk, zelfs de tegenwind deerde me niet meer. De weg ging enigszins naar beneden tot we uiteindelijk in Osh aankwamen.

Het einde van de Pamir! Wat een avontuur, wat een uitdaging! Hoe zwaar het soms ook was, ik had het ook niet willen missen. De uitzichten zal ik nooit vergeten, die staan op mijn netvlies voor eeuwig. En de rust van de Pamir, daar heb ik zo naar verlangd toen ik nog in drukkere gebieden fietste.

In Osh kwamen we uit in Guesthouse Tes. Een fijne plek waar veel fietsers komen en waar we onze tentjes op konden zetten in de tuin.

Hier kwamen we ook Pete en Christine weer tegen die we in Korogh ontmoet hebben! Leuk!

Van hier af is alles nog wat vaag. Mijn plan om naar China te gaan wordt waarschijnlijk niks! Ik hoor van veel mensen dat de kans om hier een visum te krijgen bijna onmogelijk is. En ik heb niet zo’n zin in al dat gedoe. Waarschijnlijk vlieg ik er overheen naar Vietnam maar wat ik gezien heb is de prijs van de vlucht er naar toe schrikbarend hoog. Nou ja, komt tijd, komt raad! En eerst maar eens bijkomen, nou ja, liever niet al te letterlijk, maar hier kan je wel weer lekker eten! Keus genoeg.

Arnold gaat waarschijnlijk de andere kant op, richting Oezbekistan dus helaas scheiden onze wegen zich binnenkort. Ik zie er een beetje tegenop om alleen verder te gaan maar ook dat zal wel weer wennen.

Al jullie reacties worden verslonden door mij en gelezen en herlezen. Dank daarvoor!

Yvonne

1. Marietje van den Belt:
    4 september 2018
    Wateen avontuur maar mooi dat je het gehaald hebt. Wat je ook besluit wensen jou een veilige en goede reis geniet ervan we hebben weer genoten van je verhaal.
    Hartelijke groet, Gerard en Marietje
  2. Els Lakerveld:
    4 september 2018
    Mooi verslag Yvonne. Ik ben alweer benieuwd naar het vervolg. Maar rust eerst maar lekker uit. Groetjes van Els
  3. Ed en Hans ten Kortenaar:
    4 september 2018
    Héé Kanjer, wat een barre tocht - wat een uitdagingen - wat kom je jezelf tegen en hoe mooi om te lezen dat je hulp kunt ontvangen!!! Jaloersmakende tocht - maar wel vanuit de leunstoel. Gun jezelf de rust en tijd om even op één plek te zijn. Al deze onvergetelijke indrukken moeten immers nog een eigen plekje krijgen. Verwerk het in je eigen tentje met inspirerende mensen om je heen en dan wie weet kun je - weliswaar met veel Chinees gedoe bij grenzen er toch doorheen. Wij gaan het lezen over een tijdje. Voor Nu heerlijk nagenieten van deze onvergetelijke tocht. Een goede vriend waar je enorm mee hebt gedeeld, die je dapper en uitgeput/boos/onzeker heeft meegemaakt gaat z’n eigen weg - net als jij - dappere dodo! Ook dat is weer een grote stap - daarom wensen wij je voor nu vooral nagenieten, rust voor lijf en geest om daarna verfrist te weten welke route het vervolg is. Knuffel en tot schrijfs Ed en Hans
  4. Bianca:
    4 september 2018
    och Yvonne, wat een strijd. En wat een goede vriend en coach die Arnold. Erg lief van hem. Mooie videoopnames maakt hij. Ik heb met open mond gekeken. Zo hoog is een aanslag voor je lijf en dan ook nog met die inspanning en die weg! Dat jouw banden het halen..ongelooflijk.

Doe wat rustig aan en jah jammer voor je dat Arnold alleen verder gaat. T'is wel een sportman. Wonderlijk om jou daarin mee gesleept te hebben de afgelopen klim..wat een ervaring. Hier in het Bossche is het lekker rustig, de regen komt en gaat, maar toch zwoel warm. Ik ga best goed en verheug me op de atelierroute 22 en 23 sept. Met hulp van vrienden zoals Renk, red ik het wel aanwezig te zijn. Nou lieve Yvonne, je hebt het gehaald, neem goed rust en laat je bloed weer wennen aan een andere hoogte. Blijf gezond en sterk. Vlieg maar lekker over China heen..Wens je veel ontspanning en genot naar een nieuw avontuur! Dikke kus voor jou en zeker bij het afscheid een smakkus voor jouw fiets maatje Arnold, die jou heeft gered, meerdere malen. Heel dankbaar! xxxbi♡
  5. Paul:
    4 september 2018
    Als ik jouw verhaal lees realiseer ik me des te meer hoe makkelijk wij het hadden in de auto! Geweldig dat jullie dit samen hebben beleefd en veel respect dat je over die enorm hoge pas gekomen bent. Geniet van Osh, leuke stad met veel leuke restaurantjes. En zuurstof! Groeten van Roos en Paul
  6. Jeanne Tax:
    4 september 2018
    Yvonne Top bijna 10.000 km erop zitten wat een prestatie en vele uitdagingen zo te lezen. Dank zij jouw supporter en ondersteuner om je over de berg-gen te loodsen. En weer een nieuwe uitdaging om het pad alleen voort te zetten dat zal effe afkicken zijn. Het verhaal ging over we en wordt vanaf nu ik. Rust goed uit geniet van het héérlijke eten en ontdek welke richting je nu op de wereld bol gaat volgen.
    Maar vooral geniet.
  7. Gerry:
    4 september 2018
    Wat fijn dat je de rustige wegen en de rust van de bergen hebt gevonden. Wel heb je moeten vechten met al die natuur elementen! Maar je hebt t maar mooi gedaan op jouw eigen manier. Vallen en telkens weer opstaan. Volhouder ben je!
  8. Boudewijn Lutgerink:
    Hoi Zus,

Ik schreef al eerder dat die fiets van jou een soort tank op twee wielen moet zijn om te doorstaan waar je allemaal fietst.
    En eerlijk is eerlijk, ook jij hebt een karakter dat zo enorm robuust is. Als ik lees wat je allemaal meemaakt, hoe je je soms voelt (Soms zwaar Kl*te) en dat dan toch in mentaal opzicht jezelf dat zetje kan geven om door te gaan... Daar heb ik geen woorden voor. Ik blijf met ingehouden spanning je fietsavonturen volgen. Uiteraard hoop ik dat je het vanaf nu iets gemakkelijker krijgt op je tocht.
  9. Jeanne Voets:
    4 september 2018
    Wat ben je toch een super vrouw, zoveel kilometers in de benen met al die hoogtes erbij, geweldig. Wat een barre tocht heb je achter de rug en wat een fijne "vent" heb je bij je geniet er nog maar even van nu het nog kan. Nu even lekker uitrusten en je voorbereiden op de volgende tocht en wij straks van je mooie verhalen. Veel succes voor straks als je alleen verder gaat maar ook dat lukt je Yvonne.
  10. Maria Geurts:
    4 september 2018
    Knap gedaan en die berguitzichten nemen ze niet meer af. Geniet van je welverdiende rust en veel plezier met het maken van nieuwe plannen. Wat je ook gaat doen. Je maakt in een korte tijd zoveel mee daar doen sommige mensen hun hele leven over. Yvonne het ga je goed. Groetjes vanuit het beginnende herfstachtige weer uit 's- Hertogenbosch.
  11. Yvonne van Van Broekhoven:
    4 september 2018
    Een mooi en goed afscheid van Arnold gewenst...en een goed vervolg,
    een fijne reis verder en dat je van/in elke dag momenten genieten mag,
    lieve groet,Yvonne
  12. Paulien:
    4 september 2018
    Prachtige eerlijke verhalen! Erg veel respect voor je! Wie weet wie je weer op je vervolg reis ontmoet!
  13. Audrey:
    4 september 2018
    Hallo yvonne, ik volg je blog met veel respect. Stoer dat je zo'n reis in je eentje onderneemt. Veel plezier en veilige kilometers.
  14. Josie:
    4 september 2018
    Wat een avontuur Yvonne! Wat leuk dat je ook mede-fietsers tegenkomt, en een band opbouwt. Pfff al die hellingen, echt dapper.
    Fijne reis weer verder, en ik zie uit naar je volgende verslag,
    Buuf Josie.
  15. Jolanda van Steijn:
    4 september 2018
    Yvonne, wat een belevenissen weer! Je bent wel weer een kanjer dat je tegen die enorme bergen op bent gegaan, al is het met hulp van die lieve Arnold zo nu en dan. Wat zul je hem gaan missen. Ik sprak gisteren nog met Francien, een vriendin uit Holten, over jouw avonturen en we kwamen tot dezelfde conclusie: we hebben enorme bewondering voor je maar geen enkele behoefte om het je na te doen. Ik ben heel benieuwd of je uiteindelijk naar China zult gaan of er toch overheen gaat vliegen. De tijd zal het leren. Blijf vooral goed voor jezelf zorgen en wees lief voor jezelf: je grenzen opzoeken is goed, maar ga er niet te vaak overheen, dan blijf je plezier houden in je reis. Heel veel succes verder en ik ben in gedachten bij je. Liefs X
  16. René de Zeeuw:
    4 september 2018
    Wat een avontuur, wat een uitdaging! Inderdaad waar, letterlijk gepasted uit je tekst. En wat een ervaringen, vergezichten, inspanningen en overwinningen. Met de fiets over een pas waar ik het met de auto al af zou laten weten, chapeau! Mooi om te zien op de foto’s dat het daar echt een andere wereld is, qua omgeving, welstand maar ook tijd, alsof het daar nog 1918 is.
    En wat een fantastische reisgenoot, wellicht een reden om je route te verleggen?
    Heel veel sterkte met het vervolg, waarheen dat ook moge gaan!
    En weer bedankt dat je ons zo mooi en boeiend laat meegenieten!
  17. Hanneke:
    4 september 2018
    Jeetje Yvonne ......wat een enorm doorzettingsvermogen heb jij toch ...een echte "bikkel"..😉 ( ik n watje...)!!
    Grandioos om op deze manier de wereld te verkennen en ook de ontmoetingen met zoveel verschillende mensen !! Je verhalen zijn steeds weer mooi , leuk en interressant!!👍K
    Weer veel succes gewenst en .....voorzichtig !!!
  18. Maria Geurts:
    4 september 2018
    Zojuist foto's van je gekeken wat moet jij je soms nietig hebben gevoeld tussen die enorme reuzenbergen.
  19. Akke van Dongen:
    4 september 2018
    Yvonne wat een tocht is dit. Volgens mij heb je ervaringen opgedaan waar je nog jaren op kunt teren. Alle moois en alle ontberingen. Wij genieten met volle teugen van wat je schrijft en of via Arnold of jou te zien krijgen aan foto's en filmpjes. Wat waren jullie een prachtig duo. En wat een steun heb van deze man gekregen . En jammer dat jullie wegen nu ga scheiden. Dit is volgens ons wel de reis van je leven. Wat een avontuur. Hoe je reis ook verder gaat horen wel wel via de volgende verhalen. Yvonne nog heel fijne kilometers. Groetjes van monika en mij.
  20. Marjan:
    4 september 2018
    O lieve Yvonne, je ontroert me iedere keer weer met je verslagen, wat ben jij stoer en dapper!!! Pff het afscheid met Arnold zal vast zwaar zijn, wat heb je met hem aan je zij een schitterend avontuur gemaakt! Wat een fijne reismaat!
    Nog even xtra genieten van het samenzijn en na het afscheid komt er zeker wat ander moois op je pad!
    Heel veel liefs!
  21. José:
    4 september 2018
    Wat een indrukwekkend, onherbergzaam, desolaat, ruig etc. etc. landschap. Ik kan me voorstellen dat je dit nooit meer vergeet! Ik ben benieuwd hoe het vervolg er uit gaat zien.
    Veel succes!
  22. Dory Abrahamse:
    4 september 2018
    Wauw Yvonne, wat een geweldig en eerlijk verhaal! Je doet het toch maar - chapeau!
    Groetjes, Dory
  23. Joke Mantel:
    4 september 2018
    Wat een mooi verhaal heb ik weer van je gelezen. Super, dat je t volhoudt en t dan nog met humor opschrijft. Hou vol en rust uit om t volgende deel te doen wat je voor ogen staat. Succes en groetjes Joke
  24. Liesbeth Janssen:
    4 september 2018
    Hallo lief,gek mooi mens.

Wat een verhalen weer,omhoog en omlaag en ga zo maar door, het moet niet gekker worden. Prachtige filmpjes en foto’s gezien en van genoten,wat mij opvalt dat je met de keer slanker wordt🧐daar ga ik speciaal voor op cursus en jij valt gewoon af met een stukje fietsen😤.Wat Arnold betreft,kunnen we hem niet gezamenlijk omkopen zodat hij met jou verder reist zodat wij allemaal weten dat je een steuntje in je rug krijgt mocht dat nodig zijn🤗lief,lief Yvonneke die rustig aan je hebt nog 6 maanden te gaan voordat je op de terugreis weer bij ons mag logeren en dan zullen wij er zeker voor zorgen dat die kilootjes er weer aankomen. Groetjes aan Arnold en zet hem op,stoere meid😘
  25. Mariette:
    4 september 2018
    Je hebt een behoorlijke dosis doorzettingsvermogen Yvonne! Petje af. Om je verhalen te lezen is heel leuk. Lekker bijkomen (ook al zeg je zelf dat dit niet letterlijk mag, er mogen best wel weer een paar pondjes bij hoor als ik die foto's zie) voordat je verder gaat. Je moet de afgelopen weken ook goed verwerken voordat je van de volgende hoogtepunten kunt genieten. Veel plezier en succes met je reis. Lieve groetjes
  26. Henk de Leeuw:
    Hallo Yvonne
    Wat geniet ik weer van je avonturen! Wat kun je in een half jaar allemaal mee maken geweldig gewoon.Mooi om je te zien genieten op de foto's.Je hebt een goed maatje getroffen aan Arnold!Hopelijk vind je een goede oplossing om je avontuur voort te zetten, zal even wennen zijn in het begin maar dat ga je zeker redden.Heel veel succes en pas goed op je zelf.
  27. Mieke Swaans:
    4 september 2018
    Sjezus Yvonne, wat knap dat je zulke naar hoogtes hebt gefietst! Ik vind dat jij een Olympische medaille verdient! Of minstens een lintje van onze wethouder van cultuur en sport (die hebben we toch wel???).
    En wat een prachtige foto's, wat een vergezichten. En zie ik het nou goed dat je behoorlijk afgevallen bent?
    Afscheid nemen van Arnold, je rots in de branding, dat lijkt me inderdaad niet gemakkelijk. Maar hoe blij mag je zijn dat je hem bent tegengekomen! En dankbaar ja, zoals de pas toepasselijk heet.
    Neem hem maar mee in je hart, dat kan je sterken. En: Wie het goed heeft met zichzelf, is nooit alleen. Dat wens ik je toe!
  28. Anneke en Henk:
    Hoi Yvonne,
    Wederom een meeslepend verhaal, wij hebben bewondering voor jullie tomeloze inzet, en doorzetting vermogen. We worden hier al duizelig van de hoogtes die je beschrijft, en een beetje benauwd van de ijle lucht.
    Andersom is het een pracht belevenis en verhaal dat makkelijk weg leest, iets anders dan fietsen natuurlijk.
    Je staat nu op een "t" splitsing, wat te doen China ja China nee. Hierbij wensen we je van harte de beste keuze toe, en niet naar China is ook niet erg hoor, je kent er al het een en ander, wij bedanken Arnold hier vandaan voor zijn ondersteuning aan jou verleend en wensen hem ook een goede veilige voortzetting toe. Wie weet wie je allemaal nog tegenkomt onderweg, Yvonne goede reis fijne en gelukkige kilometers, dat doen we graag ook nu we weer die mooie foto's hebben gezien, wensen we je all the best, liefs en groet Anneke en Henk
  29. Erica:
    Dag Yvonne,
    ik zat al te wachten op je volgende reisverhaal. En toen kwam het.
    Het valt mij ook op dat je slanker wordt. Maar ja dat kan toch niet anders, het is overleven.
    Je kunt goed schrijven. Je zou best als het toch op je netvlies staat een boek kunnen schrijven als je terug bent. En misschien helpt het wel om Thuis te blijven als je weer de drang krijgt om te gaan. Er zijn ook video's las ik. En dan word je verhalen verteller. Als dank voor de thuisblijvers die doodsangsten hebben uitgestaan.
    Ik heb ook liever dat Arnold met jou meegaat omdat je dan niet alleen bent. Maar zo gaat het niet. Succes met het nadenken over hoe je verder gaat.
    Groet Erica en Rini
  30. Gitte:
    5 september 2018
    Yvonne! wat zie je r goed uit zo gelukkig en slank en sportief en blij en poeh ik schiet echt te kort. Dat die kleine beentjes dit allemaal kunnen! Wauw je bent echt afgevallen.
    dus een beetje bijkomen kan wel zonder problemen! ik wens je een heel mooi avontuur met jezelf en wie weet wie je weer verder tegenkomt.
    alle alle goeds warme groet Gitte
  31. Lidwien:
    5 september 2018
    Yvonne volgens mij word je inderdaad slanker. Maar dat was in Nederlandse met de WaightWatchers ook wel gelukt hoor!!
    Dat kind op de hurken tegende zon in kijkend, prachtig.
  32. Gert:
    Hoi Yvonne,
    Wat een belevenis! Je hebt maar weer gefikst, kun je trots op zijn. Respect hoor! De foto's die de laatste tijd voorbij kwamen op facebook & Instagram van jullie beiden waren schitterend en snap dat je de uitzichten indrukwekkend vindt. Ben benieuwd hoe je reis verder gaat. Gr Gert
  33. Ineke en Wouter:
    5 september 2018
    Haaa Yvonne! Wat een ongelofelijke moedige kanjer ben je toch.!! Met dat onwaarschijnlijke doorzettingsvermogen presteer je het toch maar om telkens opnieuw je grenzen te verleggen bij al die fantastische avonturen!! Wat een prachtig verhaal weet je er weer van te maken! We leven allemaal enorm met jullie mee..En nu verder zonder je geweldige steun en toeverlaat reisgenoot Arnold...Ook wij, thuisblijvers, zullen hem gaan missen.. Maar jij gaat ongetwijfeld je draai wel weer vinden! Héél veel succes, pas goed op jezelf en lieve groetjes van ons, Wouter en Ineke😘😘
  34. Antonita de Louw:
    6 september 2018
    Oh Yvonne, wat een verhaal weer. Wij hebben ook ooit een pas over 4.000m gedaan in Argentinie dus ik weet een beetje hoe het voelt als je niet meer verder wilt en kunt maar toch moet want je kunt niet stoppen in the middle of nowhere. Gelukkig lijk jij ook steeds weer snel te herstellen en met een positief gemoed verder te gaan met die prachtige herinneringen aan wat je al hebt gepresteerd en meegemaakt. Kortom rust nu weer lekker even uit tot je weer zin krijgt om verder te gaan. Wat dat zal worden lezen we graag in je volgende blog!!
  35. Mieke Petets:
    6 september 2018
    Wauw, filmpjes bekeken. Prachtig, zo kan je blijvemd genieten. Rust lekker uit en ik ben benieuwd naar het volgende avontuur.
  36. Jose van elderen:
    6 september 2018
    Wat een avonturen, knap dat je het volhoudt! Geweldig om te lezen veel sukses met de komende tocht. groetjes en geniet ervan
  37. Rian:
    6 september 2018
    Yvonne wat dapper van je allemaal. Dat je hulp hebt gehad doet niets aan je prestatie af, blijkbaar fietst jou pad zo. Fijn en geweldig dat je dit alles zo kunt beleven. Als ik jou verhaal lees valt mijn mond al open. Gelukkig zijn er daarbij geen vliegen in de buurt. Wij zijn in Friesland aan het genieten, een prachtig stukje van Nederland. Morgen gaan we naar Leeuwarden, is dit jaar de culturele hoofdstad van Europa. Yvonne nog veel veilige, mooie fiets kilometers gewenst en leuke ontmoetingen. Ook al ga je alleen fietsen weet dat je bij mij, en ik denk vele, in gedachten zal zijn. Hele lieve groet 😘
  38. Saskia Harschnitz:
    6 september 2018
    Prachtig Yvonne, wat een verhaal en wat een avontuur! Mooie foto's en fantastische video's van Arnold. Ongelofelijk wat jullie allemaal fietsen: op die hoogte en met zo'n wegdek. Wat zul je nu een spieren hebben, vooral in je bovenbenen. Ik leef met je mee en ik ben heel benieuwd wat je nu gaat ondernemen, nadat je even heel goed bent uitgerust, natuurlijk.
  39. Karin:
    7 september 2018
    Yvonne we hebben weer genoten van je prachtige verhalen en foto's. Je bent een powervrouw, jou lukt het, respect voor je enorme kracht.
  40. Leni lutgerink janssen:
    7 september 2018
    geniet van al jouw verhalen ,foto's video's,prachtig ,heb bewondering voor jouw doorzettingsvermogen en vechtlust om er te komen,wat jij allemaal meemaakt is once in a lifetime, dikke duim en succes verder ,ik volg je !!
  41. Marianne Penninks:
    7 september 2018
    De belevenissen zijn niet mis maar je kunt het goed beschrijven, ik voel met je mee en geniet van de verhalen. Ben benieuwd wat je gaat doen hartelijke groet
  42. ANSTE:
    9 september 2018
    Wat een avontuur/respect/belevenissen/prachtige verhalen/doorzettingsvermogen/mooie foto's/bewondering/onwaarschijnlijk doorzettingsvermogen/práchtig/powervrouw/knap/schitterende belevenis/prestatie/fiets/fantastische avonturen/mijn mond valt open/lieve reisgenoot Arnold/eerlijke verhalen/goed vervolg/trots/doodsangsten/WaightWatchers/spieren/herstellen/Olympische medaille/Chinees gedoe/verschillende mensen/fantastische video's/positief gemoed/vechtlust/herstellen/slank en sportief/reis van je leven/bovenbenen/grenzen verleggen/China ja-China nee/steuntje in de rug/dikke duim/volgende avontuur
  43. Anita der Kinderne:
    9 september 2018
    Ondanks het afzien, en het geluk dat Arnold je verder helpt lees ik ook veel mooie dingen. Blijf genieten, blijf doorzetten. Het zal inderdaad wel weer even wennen zijn om alleen te gaan fietsen. Maar ik weet zeker dat je dat ook gaat lukken. En wie weet, kom je wel weer een leuk iemand tegen waar je weer mee op kunt fietsen. Blijf genieten, doe ik ook van jou verhalen. Fietse!!!!! :)
  44. Jet:
    10 september 2018
    Jee Yvonne, wat een bijzonder avontuur. Ben ZWAAR onder de indruk. Wat een power en doorzettingsvermogen. Is wel wat anders dan fietsen in Frankrijk...!
    Ik wens je een goede, mooie en veilige voortzetting van je reis. Liefs
  45. Sien de Waal:
    10 september 2018
    Wat een avontuur. Je schrijft boeiend en interessant. Lees het met veel plezier. Volgend jaar hierover een presentatie op de Harskamperdennen? Ik verheug me er nu al op. Veel succes verder!
  46. Ans de Vries:
    10 september 2018
    Hee Yvonne, Whouw, wat...wat...wat...zoveel bijzonders in overtreffende trap (letterlijk en figuurlijk ! En je beschrijft het ook zo leuk. Het is maar goed dat al die indrukken niet letterlijk iets wegen, anders was het wel héél zwaar om ze in je fietstas mee de bergen over te zeulen.... en er zullen er nog zoveel meer bijkomen ! Geniet-ze!!
  47. Rosalie:
    10 september 2018
    Ha Yvon wat een geweldig reis verhaal. Je moet als je terug bent een boek schrijven. Super. Wij zijn in Spanje en fietsen ...voor mijn gevoel ...ook veel. Maar als ik hoor welke bergen jij fietst ...dan zijn dit hengeltjes.....en ik lig af en toe al op apegapen😥 veel succes weer verder😙
  48. Corrie Wolff:
    12 september 2018
    Geweldig wat een reis en wat een uithoudings vermogen.
    Ik bewonder je, en Nederlanders kom je ook overal in de wereld tegen.Een goede reis verder.
  49. Paul Broeren:
    12 september 2018
    Yvonne wat ben ik toch trots op je, en wat maak jij veel mee, en je schrijft er ook zo lekker over. Doe lekker je ding, pas goed op jezelf en als China niet is wat je voeld, lekker doorvliegen naar Vietnam, Jammer van Arnold, maar je zal zeker wel weer anderen tegen komen, jij bikkel, ik doe het je niet na, groetjes Paul de bovenbuurman
  50. Antoinette:
    12 september 2018
    Hoi Yvonne wat een reis. Mooie foto´s. Je zegt het zelf zo indrukwekkend dat je mond open valt. Geweldig. Wat een ervaringen. En een schoonheid. Leuk voor je om dit mee te maken. Maar ook dapper. Ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je het hebt gedaan. Zwaarder kan het volgens mij niet worden. Volgens mij je ook wat afgevallen. Het kan bijna niet anders met die hoge bergen. liefs Antoinette
  51. Jack:
    17 september 2018
    Ha Yvonne. Wat late reactie want had een tijdje geen internetverbinding. Wat een mooie foto's en wat een doorzettingsvermogen heb je toch! Ook fijn dat je met meerdere mensen hebt kunnen fietsen en Arnold is in mijn ogen goud waard.
    Even over die vlieg: Tis toch normaal om insecten te eten in de contreien waar jij je begeeft, HAHA.
    Nou geniet ze! En tot de volgende correspondentie. XX Jack
  52. Anja:
    23 september 2018
    Goh Yvonne, Pamir zit er al op. En jullie hebben het gedaan!!! Geweldig. Geruststellende gedachte wel dat het met verkeer niet zo druk is en dat je overal onderdak en hulp vindt. Boven de 4000 meter fietsen is wel een uitdaging. Ben zelf net terug van fietstocht naar Barcelona en moest op onverharde steile stukken vaak aan je denken. Volgens mij is dat in vergelijking met jou echt maar peanuts. En jij kunt het - samen met Arnold. Hut ab hoor.
    Kijk alweer uit naar je volgende verhalen.
    Groetjes Anja
  53. Piet en Nel:
    28 september 2018
    Hoi Yvonne,
    Een beetje late reactie, we zijn aldoor op stap, een prachtige cruise gehad van Moskou naar Petersburg. Volgende week naar Spanje allemaal heel relaxed in vergelijking met jouw fietstocht. Wat een beleving allemaal, ben heel nieuwsgierig naar je volgende avonturen. Doe voorzichtig en we horen weer graag van je.