Maleisië, Singapore in zicht...

3 februari 2019 - Melaka, Maleisië

De storm en noodweer die voorspeld waren viel uiteindelijk toch wel mee. Na een paar dagen was het weer droog en prima fietsweer. Op naar Trang, een middelgrote stad. Daar kwam ik al snel tot de ontdekking dat ieder hotel mudvol zat. Een of ander studenten uitwisselings programma. Overal kreeg ik een negatief antwoord, ook de duurdere hotels. Het laatste hotel zaten drie aardige dames mij heel vriendelijk van achter de balie aan te kijken toen ik binnenkwam, maar ik vreesde voor het antwoord op mijn vraag. ”Please don’t say no!”, was het eerste wat ik zei, maar helaas, ook hier was geen plek. Maar ze waren zo aardig dat ik het toch niet zo maar opgaf. Hebben jullie een tuin? Nee, dat niet, maar wel een plat dak. Nou prima, doen we dat toch. Voor een prikkie mocht ik daar mijn slaapmatje neerleggen, onder een klapperend zeil wat als overkapping fungeerde maar mij hoorde je niet klagen. Ik was al lang blij dat ik een “dak” boven mijn hoofd had.

De volgende morgen maar weer eens naar een fietsenmaker voor een nieuwe standaard, dat is de vierde al op deze reis en het blijft behelpen. Deze bevalt ook niet echt goed!

Ik was al wat laat daardoor, ik moest wat klimmetjes maken en het was inmiddels bloedheet geworden! Niet te harden... In Patthalung ben ik het eerste hotel binnen gerold wat er heel redelijk uitzag! Nog wat af kunnen dingen en ik had een prima kamer met een fijn bed. Ik ontmoette daar John, een Engelsman die bijna iedere winter in Thailand is. Hij leek wel heel erg blij om een westerling tegen te komen en heeft me die avond en de volgende dag mee op sleeptouw genomen.

Daarna naar HatYaj waar de moslim invloeden al duidelijk merkbaar zijn. Veel toeristen uit Maleisië waar ik inmiddels vlakbij zit. Ik zat in een klein hostel waar ik contact had met een jonge Maleisische vrouw die op vakantie was Ik kreeg het al warm als ik naar haar keek: grote hoofddoek om, lange mouwen, lange broek....pfff...Ze leek er overigens niet onder te lijden, een heel vrolijk mens.

Het was best een leuke plaats, veel grote warenhuizen, alleen al prettig door de airco. En een leuke food market.

Na twee dagen ben ik de grens naar Maleisië overgestoken. De eerste grote plaats was Alor Setar. Ik was meteen al onder de indruk van de enorme moskee en de brede weg waar deze aan lag.

Ik had via booking.com een geweldig hostel geboekt. Heel schoon, sfeervol, met keuken. Het was voorheen een bank geweest en in een grote ruimte hadden ze één en tweepersoons tentjes opgezet. Je had dus toch een soort eigen ‘kamertje’,  heel plezierig.

Ik ontmoette daar Marion en Marieke die aan het backpacken waren in Azië. Marieke woont ook in Den Bosch! Wat een kleine wereld toch!

Zij hadden een uitnodiging gehad van een vrouw om samen met haar man te gaan eten en ik mocht ook mee. Hadden die meiden effe geregeld! Nou, dat vond ik heel leuk natuurlijk. Heerlijk gegeten, nog een tour door Alor Setor gemaakt by night en daarna nog een drankje! En geen sprake van dat wij ook maar iets betaalden! Leuke avond.

Ik heb de volgende dag nog een rondleiding gehad door de moskee en ook ik moest even aan de hoofddoek en een lange jurk. Ik transpireerde nog erger dan tijdens het fietsen! Die avond kwam nog een fietser aan, Paul uit Nederland die al een hele tijd onderweg was maar inmiddels al weer thuis. Ik moest wel lachen om hem! Hij had een hele krakkemikkige fiets bij zich met tassen van de Hema, van die grijze die ik op mijn stadsfiets heb zitten. Maar hij had er toch al aardig wat kilometers opzitten, dus zo kan het ook!

Ik ben drie dagen in Alor Setar gebleven, niet zo zeer voor de stad maar meer omdat de plek zo aangenaam was. Bovendien, ik heb tijd genoeg, Singapore al in zicht, het einde van mijn reis...of toch niet?

Vandaar in twee dagen naar Penang. Maleisie is behoorlijk druk maar toch vind ik het bijna een verademing om hier te zijn. De meeste mensen spreken goed Engels, zoveel beter dan in Thailand. En ze zijn vriendelijk, maken graag een praatje en lijken oprecht geïnteresseerd. Ook zie ik minder zwerfvuil.

Penang is leuk. Toeristisch maar mooi. Veel Streetart en de eerste dag kwam ik in een Indiaas festival terecht. Bijzonder kleurrijk, vooral de vrouwen zien er prachtig uit. Het leek alsof ik weer in India was!

Alleen die verzengende hitte! Het begint me echt op te breken! Binnen blijven, dicht bij de airconditioning is de beste manier om het heetst van de dag te overleven. Of fietsen! En dan zo hard mogelijk zodat je wind maakt en daardoor afkoelt!

Toevallig, (nou ja, wat heet, toeval bestaat niet geloof ik!) kwam ik Christina en Marcel weer tegen die ik eerder in Luang Prabang had ontmoet. Een Duits stel wat ook al bijna een jaar onderweg is. Ze kwamen net aan en gingen naar hetzelfde hostel waar ik zat.

Ik heb een weekje met hen gefietst. Was heel leuk, ik heb veel plezier met ze gehad. Christina is een lieve meid en Marcel kan heerlijk dwaas doen. Af en toe zingt hij keihard “Oranje boven” met een Duits accent uiteraard, terwijl hij op de fiets zit. Ik kreeg nog een leuk compliment van hem. Hij vond dat ik fiets als een man, zo snel! Ja als het maar vlak is, dan kom ik wel vooruit! Maar bergen, ho maar! Daar ben ik niet voor gemaakt!

In Ipoh heb ik weer eens getwijfeld, de Cameron Highlands, wat erg mooi schijnt te zijn, maar de naam zegt het al: hoog! En daar had ik nou net geen zin in! Ik word lui! Uiteindelijk heb ik samen met Christina en Marcel de bus genomen naar Kuala Lumpur. Daar zijn we twee nachten geweest. Ik vond het wel erg groot en druk daar. Daarna in twee dagen door naar Melaka, Malacca, Melakka...het wordt op allerlei manieren gespeld, het is allemaal goed geloof.

We fietsten over de Highway, wat officieel niet mag maar het wordt oogluikend toegestaan. De kleinere wegen zijn zeker zo lastig om te fietsen. Net zo druk, minder brede stroken voor fietsers en ontzettend veel stoplichten. Nee, Maleisië  is niet echt een goed fietsland. Onderweg naar Seremban kregen we ook nog eens een flinke klim. Pfff...vloekend heb ik me een eind omhoog weten te worstelen. Maar op een gegeven moment stopte een busje, verkeerspolitie of zo, waar Christina al in zat met fiets en al. Gelukkig, mijn fiets kon er ook nog wel bij. Marcel zat al een eind voor ons, lange benen hè...Vlak voor een tunnel zagen we hem weer. Hij wilde wel door de tunnel fietsen, het busje waar wij in zaten bleef vlak achter hem zodat hij geen hinder had van het overige verkeer.

En het ging toen weer bergafwaarts maar toch was ik blij dat ik in dat busje zat. Tunnels behoren nou eenmaal niet tot mijn favorieten.

De volgende dag zijn Christina en Marcel verder gefietst naar Singapore waar ze inmiddels zijn aangekomen. (Dat wordt met hen ook een keer Bossche Bollen eten!) Ik ben naar een ander hostel verhuisd. Heel mooi, nieuw, schoon, dicht bij het centrum, maar het kostte wat overredingskracht om mijn fiets binnen te kunnen zetten. Geen sprake van dat ik die buiten laat staan...Naderhand begreep ik dat ik de eerste gast op de fiets was dus ze hadden er nog geen ervaring mee.

Melaka vind ik leuk. Het is ook weer een grote stad maar het centrum is goed te behappen. De Nederlandsche invloeden zijn nog zichtbaar met oa het “Stadthuys”.

Er wonen veel Indiërs en Chinezen, mensen uit Bangladesh, (hoe noem je die? Bangladesen?) en het is redelijk toeristisch maar dat is ook wel weer gezellig. Er is genoeg te doen hier. Een paar mooie musea, veel streetart en een geweldige night-weekendmarkt. Veel eten, veel mensen, veel live muziek, meestal gênant vals maar niemand lijkt daarvan te schrikken...ik wel een beetje dus...

Hier heb ik ook Teddy weer ontmoet, een man die in Osh in hetzelfde hostel zat. Ik wist niet eens dat hij in Melaka woont. Ik had een foto op Instagram geplaatst waar hij meteen op reageerde. Lang leve social media!!

We hadden voor de volgende dag afgesproken en hij heeft me getrakteerd op heerlijk gebak! Zo lekker heb ik het lang niet meer gegeten!

Tja en nu bijna in Singapore! Nog een paar dagen fietsen. Ik doe het heel rustig aan maar dan nog ben ik veel te vroeg. Ik probeer het nog een paar weekjes uit te zingen hier. Dan vlieg ik waarschijnlijk naar Portugal en probeer vandaar naar Nederland te fietsen. In Portugal is het vast wel redelijk weer maar hoe noordelijker, hoe groter de kans op kou en regen. Ik ben er ook nog niet helemaal uit. Maar ik heb eigenlijk wel heel veel zin om nog een stuk door Europa te fietsen. Al is het maar om de overgang van Azië naar thuis wat geleidelijker en minder heftig te maken. En, omdat Europa toch wel erg mooi is! Enfin, jullie horen het nog...

Yvonne

1. Nicole:
    Hoi Yvonne,
    We hebben weer genoten van je verhaal. Wij tellen af. Nog 3 weken voor vertrek. En jij bent er bijna. Lijkt ons ook een raar gevoel er te zijn en dan vanuit die wereld ineens weer terug te zijn in Nederland.
    Groot gelijk om nog lekker in Europa te fietsen.
    Geniet nog lekker.
    Liefs Dennis en Nicole
  2. Bianca:
    3 februari 2019
    Grappig jij gesluierd. Maar het staat je wel.
    Mooi jouw uitgebreid verhaal. Europa heeft ook last van klimaat wisseling mogelijk dat je in vrieskou; sneeuw, ijssel en gladheid terecht komt. Of dat voor jou een fijne overgang is, weet ik niet. Geniet maar lekker van die zegende hitte daar, zal je missen als je nu hier zou zijn. Veel liefs, Bianca
  3. René de Zeeuw:
    3 februari 2019
    Wat een schitterend verhaal weer, met de understatement van het jaar “ik wordt lui”. En dan ook nog die prachtige foto’s van Kuala Lumpur en die street art, fenomenaal! Veel plezier in Singapore.
    En mochten wij in April in Barricoutié zitten altijd van harte welkom op de terugweg uit Portugal. Groetjes, Marly & René
  4. Greetje:
    3 februari 2019
    Goed bezig Yvonne!! Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen. Wanneer ga je eens een boek met reisverhalen uitgeven??
    Liefs Greetje 😘
  5. Dory Abrahamse:
    3 februari 2019
    Weer genoten van je verhaal!
    Vergis je niet in zuid-Portugal: ook heuvelachtig! We zijn pas terug van een week in de Alentejo: mooie streek maar heuvelachtig. Anders vliegen op Sevilla en de Zilverroute fietsen.....of heb je die al gefietst? Die is erg mooi.
    Succes met kiezen!
  6. Marietje van den Belt:
    3 februari 2019
    Weer een boeiend verhaal je beleeft nog eens wat en ontmoet leuke mensen. Als je wel besluit om nod ddoor Europa te fietsen veel fietsplezier en goede reis.
    Groetjes Marietje
  7. Liesbeth Janssen:
    Hoi lieverd,

Wat een avonturen weer en inderdaad wat staat die outfit voor de moskee jou goed, jij kan werkelijk alles dragen maar het is zoals ik altijd zeg: een mooi mens kan niets ontsieren: Wij hebben hier al een beetje sneeuw gehad en veel regen. We zijn al outfits voor de carnaval aan het zoeken want het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik zou zeggen fiets een beetje door kan kan je met ons mee op stap en er is zeker bij Frans en José nog een plaatsje in de tuin vrij waar je,je matje uit kunt roller. Doe voorzichtig en geniet, liefs van ons😘😘😘😘
  8. Gerry:
    3 februari 2019
    Benieuwd benieuwd benieuwd wat t gaat worden na Singapore. De hitte achterlaten voor t frisse Europa. Ik kan me voorstellen dat je daar naar verlangd, afkoeling, cooling down en rustig richting huis.
  9. Josie:
    3 februari 2019
    Wat fijn weer om te lezen. Wat een mooie dingen maak je mee en wat leuk al die ontmoetingen
  10. Richard en Esther:
    3 februari 2019
    Bengalen zijn de inwoners van Bangladesh. Mooi verhaal weer!!!
  11. Gert:
    Hoi Yvonne,
    Heerlijk om weer een stukkie mee te mogen reizen.
    Groetjes Gert
  12. José:
    3 februari 2019
    Wat een prachtig reisverhaal weer en leuke foto’s; vooral die voor de moskee 😄.
    Pas goed op jezelf en geniet .
  13. Loes:
    3 februari 2019
    Het fietsende leven blijft maar voor verrassingen zorgen. Wat enorm leuk al die reünies! Leuk plan om in vanuit Portugal naar huis te fietsen. Wordt mooi hoor, lente overal. Nog veel plezier Yvonne!
  14. Marjan:
    3 februari 2019
    Goed idee om vanuit Portugal naar huis te fietsen, je fietst met de lente heerlijk mee naar het noorden! Liefs, marjan
  15. Heleen van wijnen:
    3 februari 2019
    Ik heb weer van je verhaal genoten Yvonne, dank je wel. Veel plezier nog in Azië en ook veel plezier in het zuiden van Europa!
  16. Rian:
    3 februari 2019
    Hoi Yvonne, wat leuk om weer een stukje mee te mogen reizen. Gezellig al die belevenissen, het gaat je goed. Doe het rustig aan en neem de tijd om terug te komen. Gelukkig duurt het nog even want ik zal je belevenissen missen. 😘
  17. Jolanda van Steijn:
    3 februari 2019
    Geweldig verhaal weer, Yvonne! Ik moest wel ff hardop lachen 😂 omdat je schreef dat je lui wordt. Ze kunnen misschien veel over je zeggen, maar dat jij lui bent zeker niet! Goed dat het meeviel met de regen daar - dat is een eindje verderop in Queensland Australia wel anders joh, noodweer zoals ze nog nooit hebben meegemaakt. Doe maar lekker rustig aan, je hebt tenslotte genoeg tijd. Geniet ervan. Liefs,
  18. Latifa:
    3 februari 2019
    Weer heel leuk om te lezen Yvonne :) Ben benieuwd waar je voor kiest en welke kant je besluit op te gaan! Keuzes keuzes... Groetjes, Latifa
  19. Fieke:
    3 februari 2019
    Wat een prachtig verhaal weer! Still going strong! Ondanks dat de hitte soms gaat vervelen geniet er toch nog maar van. Van de regen in NL ga je ook niet vrolijk worden. Nog een mooie reis toegewenst Yvonne. Ik kijk weer uit naar je volgende reisverslag! Groetjes Fieke
  20. Jet:
    3 februari 2019
    Oh Yvonne, wat een indrukwekkende avonturen maak je zo mee! Klinkt ook erg relaxed, ver weg van onze ‘druk druk druk’ wereld.
    Melakka KL en Penang hebben wij 10 jr. geleden ook ervaren, maar niet per fiets.....
    Je hebt een mooi plan om kalmpjes aan vanuit Portugal de Europese lente in te gaan fietsen. Doe het nog maar heel rustig aan want de winter is hier echt nog niet voorbij ☃️❄️☃️.
    Behouden en fijne reis gewenst. Liefs Jet
  21. Toine:
    3 februari 2019
    He Yvonneke, leuk weer, en bijna op t end?
    Mooi recept om den overgang naar t kille Holland te overbruggen. Niet te snel fietsen hoor, anders ben je veul te snel weer thuis.
  22. Ben huve:
    3 februari 2019
    geniet nog maar een tijdje van de mooie ontmoetingen onderweg. Goed plan om in Europa nog een tijdje af te kicken van je reis. Ik zou niet eerder als maart terug fietsen,daarvoor kun je nog aardig in de kou terechtkomen.

hartelijk groet,
    Ben & Ingrid
  23. Ilse:
    3 februari 2019
    Wauw! Wat ben je alweer lang onderweg. En mooie foto’s. Waar smaken die grijze en rize bolletjes naar? En die vlinder, is dat zijn tong? Dat witte uitgestrekte ding... veel plezier nog. In Portugal Noord, bij porto is het inderdaad koud nu. Daar hoor ik Senna’s oma altijd over klagen. Die woont daar vlakbij. En pittig hoor om daar te fietsen. Ook allemaal op en neer (maar alles buiten NL is dat in mijn ogen 😜)
  24. Els Lakerveld:
    3 februari 2019
    Leuk verhaal Yvonne. En ook leuk dat je wat je ook doet zelf voor het kiezen hebt. je komt er wel uit lijkt me. Nog een hele fijne tijd onderweg.
    Groetjes Els
  25. Henk de Leeuw:
    3 februari 2019
    Weer een heerlijk verhaal om te lezen Yvonne.
    Ik denk dat De Groot een extra lading Bossenbollen moet maken voor al jou kennissen die je hebt ontmoet!Singapore komt inderdaad in zicht geniet er nog maar even van hier nog veel te koud!via Portugal goed plan kun je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam wennen aan ons klimaat.Toi Toi Toi ga je goed. Tot volgende verhaal.
    Henk de leeuw
  26. Arnold Gall:
    3 februari 2019
    Malacca is een heerlijke stad. Ook wel lekker om een paar weken vakantie te hebben zo richting het einde van jou reis.
  27. Ingrid Kemps:
    4 februari 2019
    Keuzestress of een gewoon dilemma? Wat te doen ná Singapore... Misschien overwegen om via Atjeh naar Jakarta te fietsen. Heb je het voordeel dat het in Europa al wat warmer is als je in Portugal aan komt...en dat de tijd voortschrijdt. Je schrijft "Ik doe het heel rustig aan maar dan nog ben ik veel te vroeg"... Bijzonder dat je de tijd zo "voelt".
    Veel mooie ontmoetingen, ervaringen en kilometers gewenst! Groetjes!
  28. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Heel interssant om ook dit verhaal met alles er op en aam te lezen, die Hollanders ze blijven ook maar weer overal opduiken! Toch ook wel weer leuk om te ontmoeten en even Bosch mee te kleppen, ja als je straks al die bollen nog moet opeten, kan je maar beter vanuit Portugal terug komen fietsen, Yvonne wat een plan nu weer, joh het bedenken vinden we al bijzonder en dan de uitvoer ervan, komt het zover wij kokken dan nu al uit naar de verslagen! Vooral eerst nog goede kilometers, ondanks een moeilijk standaard, we wensen alle mogelijk geluk en fijne tijd toe in Maleisië, liefs en groet 👳‍♀️👳‍♂️🍀💚🌹 Anneke en Henk
  29. Aimy:
    4 februari 2019
    Wat een prachtig verslag weer Yvonne! Maleisië hebben Ruud en ik nog even naar zitten kijken en door jouw verhalen raak ik helemaal enthousiast. En wat een mooi plan om via Portugal terug te fietsen! Sportief hoor!
  30. Rinie Timmers:
    Yvonne,

Fijn om te mogen meegenieten van jouw bijzondere reis.
    Een plezierig verblijf nog en hele goede reis terug naar Europa toegewenst!
    Hartelijke groeten uit Den Bosch!!
  31. Jack:
    4 februari 2019
    Hallo Yvonne. Wat een leuke foto's! Er word daar zo te zien naar hartenlust geschilderd.En fijn te horen dat Maleisië zo goed bevalt. Nou aan contacten kom je ook niks te kort en zullen de dagen waarschijnlijk voorbij vliegen. Hele fijne voortzetting van je reis en vind het onderhand wel tijd worden je weer eens live te zien. Groetjes........XXX
  32. ANSTE:
    Hé Yvonne, - -
    wat een práchtig verhaal weer, - vol optimisme en energie !! En geweldig mooie foto's weer !! Wat zijn die muurschilderingen leuk ! Die man waar jij bij aan tafel zit ☺ !
    Wat een tegenstrijdigheid in belevingen; jij zit daar haast óp de airco om een beetje verkoeling te smeken, - terwijl wij hier met kou (vorst) gladheid, - regen en wind aan het stoeien zijn ! Het rare is dat je alle twee de uitersten gauw beu bent. Héél veel goeds - in wélke vorm dan ook - wensen wij jou de komende dagen/weken/maanden . . . . . .
    houdoe wâr !!!
  33. Piet en Nel:
    Hoi Yvonne,
    Weer een mooi reisverhaal, en dat warme weer ik snak ernaar, ben verkouden en rillerig. Als je toch naar Portugal vliegt, wij zijn in Spanje van 27 feb. tot 20 maart. Zitten vlak aan de grens, moet je wel naar Faro vliegen. We hebben daar een appartement ( gewoon gehuurd hoor voor 3 weken) niet denken dat we opeens een huis hebben daar, je bent welkom. Wij overwegen om naar Sulawesi te gaan in september/ oktober. Veel plezier nog en we horen het wel.
    Groetjes
  34. Akke van Dongen:
    4 februari 2019
    Hoi Yvonne, weer een prachtig verhaal mogen lezen over je belevenissen. En de prachtige foto's. Langzaam kom je dus onze kant weer op. Wat een fantastische reis is dit voor jou geweest en we hebben ervan mee mogen genieten. Langzaam door Europa terug naar huis fietsen lijkt me goed voor het acclimatiseren. Kunnen niet wachten om al je verhalen uit jou mond te horen als je terug bent. En dan toch eens je verhalen in boekvorm gieten . Want er schuilt een een echte schrijfster in jou. Geniet nog van de laatste deel van je reis. Groetjes
  35. Els D.:
    4 februari 2019
    Ha Yvonne, ben maar blij dat je met je fiets al heel wat capriolen achter de rug hebt, want die fietservaringen heb je in Nederland nodig met veel van die E-bikes fietsers en sommige anderen die denken, dat ze in een auto rijden!! Het onsympathieke gedrag van al die supersnelle fietsers is het afgelopen jaar erg toegenomen! Het is zelfs zo dat ik via FNV een uitnodiging heb gehad voor een voorlichtingsmiddag van Veilig Verkeer Nederland voor gewijzigde verkeersregels, speciaal voor de ouderen! Dus je ziet me wellicht terug met achterop een lang stokje met een geel vlaggetje!! En twee spiegeltjes.
    Mooi dat je nu haast in Singapore bent, en later weer in Europa. Voor jou wellicht dan het gevoel dat je weer 'thuis' bent!
    Heel ontspannen weken gewenst en dan heerlijk voor jou dat je dan met aangenamere temperaturen te maken krijgt!😘
  36. Antoinette:
    4 februari 2019
    Hoi Yvonne, drukke wegen zonder ruimte voor de fietsers is niet fijn. Dat weet ik nog. Heerlijk als je dan in een busje mee mag. En dan ook nog gezellig met een medefietser. Een geluk en binnenpret moment. 1 van de vele. Het zal wel gek zijn om Azie achter je te gaan laten. Dat je het eindpunt nadert en weer denkt aan Europa. Ik kan het me bijna niet voorstellen. Ik vind het zo´n leuk idee dat jij daar ergens fietst. Als jou mailtje binnenkomt met de verhalen en foto´s daar kan ik echt van genieten. Maar eens kom je weer het gezellige Den Bosch binnen fietsen en dat komt dichterbij. Wat ik ook geleerd heb uit je verhalen (dat wist ik natuurlijk wel) dat ook het fiets-leven leuk en niet-leuk is. Net als hier ;) Lieve groeten Antoinette
  37. Anita der Kinderen:
    4 februari 2019
    Hoi Yvonne. Ik heb blijkbaar een paar verhalen gemist.(ander email adres) Maar van dit verhaal weer ontzettend genoten. Ik begrijp dat je bijna aan het eind van je reis bent. Nog een "stukje" vanuit Portugal. Geen slecht idee om zo de overgang van het klimaat iets minder groot te maken. Het is hier in Breda behoorlijk koud. Ik zie je volgende verhaal graag te gemoed. Let even op mijn nieuwe email adres anders mis ik het. groetjes Anita
  38. Cees Kamp:
    5 februari 2019
    Hoi Yvonne, wat een prachtig verhaal weer en zo leuk en luchtig geschreven. Ik zou nog even wegblijven uit den Bosch hoor. Het is het hier koud en guur. Maar misschien verlang je door die hitte ook wel naar een dekentje over je heen. Zo vergaat het mij meestal. Maleisie is geen land om wild te kamperen begrijp ik dus. Ik geniet volop van je verhalen en kijk dan ook uit naar je volgende verhaal. Ik zet bij Centraal vast een Bosse Bol voor je klaar. groetjes Cees.
  39. Lidwien lammertink:
    5 februari 2019
    Yvonne, het wordt dus toch via Portugal of Spanje terug naar huis. Het aanbod van Piet en Nel lijkt mij heel leuk of dub je nog gezellig even verder. Afkoelen op de fiets in de hitte en dan...afstappen, o wart erg!!!
  40. Ted:
    5 februari 2019
    Hallo Yvonne, opnieuw weer genoten van jouw reisverhaal. Zo leuk om jou te volgen. Zorg er wel voor dat je 1 september weer terug bent want: 50 jaar geleden Dolce far Niente, weet je nog?😂😂
    Voldoende reden voor een kleine reunie, lijkt mij. Wat lijkt dat lang geleden, als of het uit een vorig leven is. Ja ja, we voelen ons nog even jong van binnen, ik weet het, maar helaas werkt de buitenkant daar niet aan mee.😂😂
    Wij vertrekken over 4 weken richting Nieuw Zeeland voor een poos. Ons eerste kleinkind daar wordt binnenkort verwacht. Wij laten de fietsen hier thuis. Jij gaat nog effe door. Mooie tijd daar en kom goed weer thuis. Wie weet, tot ziens in september. Groetjes van Ted en Thijs.
  41. Corrie:
    5 februari 2019
    Lekker bezig Yvonne, zullen we snel FaceTimen? Gaat mij beter af. Wel weer super genoten van jouw “mooie momenten verzameling.” Thanks. 👍💋
  42. Marianne Penninks:
    6 februari 2019
    Dag Yvonne wat heb toch weer veel beleefd , ik geniet van jouw verhaal nog veel reis plezier en ik ben benieuwd wanneer je weer in Europa bent. groetjhes Marianne
  43. Stu:
    11 februari 2019
    Well, well. I admire strengh in a woman, and you got it! I am happy I met you and wish you goodness, yes i could talk dutch, but my spirit says no
    . Got to do what the heart tells us, the rest is hanging on a wire never figuring out what life actually is, but you know! It is lettimg go and realize that all those so called toevalilgheden in het leven niet zo toevallig zijn. Het valt je toe omdat jij het creert. Ok english and dutch. Hugs and keep peddling beautifull
  44. Karin:
    11 februari 2019
    Yvonne, heerlijk weer in Portugal, helemaal voorjaar daar.
    Veel plezier.
  45. Paul Broeren:
    13 februari 2019
    lekker en gezellig verslag deze keer, zo maak je nog s wat mee he, wat een avontuur zeg mmmmm. Ik denk inderdaad dat Portugal een heel goede keus is ja, en als het noordelijk kouder of natter word, pak je toch de trein of vliegtuig t laatste stuk. vooral nog lekker genieten daar mmm groetjes Paul
  46. Jose van elderen:
    16 februari 2019
    Hallo Yvonne Geweldig dat je daar bent, inmiddels al lang weg he. Geniet ze nog!
    fijne reis verder groetjes
  47. Erica:
    20 februari 2019
    Dag Yvonne,
    De energierekening zou volgens het kabinet dit jaar gemiddeld met 108 euro stijgen, dat bleek later een bedrag van 330 euro te zijn. Dus het is per jaar. Het kabinet wil ons niet bij plussen. Ze willen er niet op terug komen. Wij moeten gewoon betalen.
    Fijne tijd in Myanmar.