Wakhan Vallei....heen en terug!

17 augustus 2018 - Khorog, Tadzjikistan

We vertrekken op 3 augustus vanuit Khorog richting Langar, zo’n 220 km zuid-oost. We fietsen voortdurend langs de rivier de Panj die de natuurlijke grens met Afghanistan vormt. De uitzichten zijn fenomenaal! Ik heb nog nooit zo’n indrukwekkend landschap gezien!

Aan beide kanten hoge ruige bergen afgewisseld met oase-achtige kleine dorpjes! Hier moet je langzaam fietsen, regelmatig stoppen, een praatje maken met de lokale bevolking en de omgeving met open ogen en mond op je in laten werken! De wind in de rug, aangename temperatuur, dit is Genieten, met een hoofdletter!

De weg is redelijk, nauwelijks asfalt, maar het meeste is goed te fietsen. Uitgezonderd de laatste 60 km naar Langar. Dat is gravel, grint, scheuren, gaten, grote stenen en wasbord! De fiets en ik zelf worden aardig op de proef gesteld. Nou ja, de fiets doet het goed en zelf doe ik het ook niet zo slecht! We hebben zo’n 800 meter geklommen, maar doordat de weg op en neer gaat, is het aantal hoogtemeters veel meer. Gemiddeld zo’n 500 meter per dag.

Het gaat me beter af dan de eerste week van Dusjanbe naar Khorog. We maken ook kortere dagen en dat bevalt goed. We slapen waar het kan, home-stay, hotel of soms ook buiten op een soort overdekt platform, een “kat”, waarop mensen overdag thee drinken, eten of gewoon luieren.

Het is leuk fietsen met Arnold. Niet alleen krijg ik de nodige duwtjes en steuntjes in de rug, schouderklopjes en motiverende peptalk maar de manier waarop hij geniet werkt erg aanstekelijk! Hij maakt ook heel makkelijk contact met mensen, daar kan ik nog wat van leren!

Arnold heeft mijn IPad ontdekt en maakt prachtige foto’s en filmpjes. Ik heb nog nooit zoveel beeldmateriaal van mezelf gehad! Zelf heb ik het veel te druk met fietsen en de camera die ik in Constanta heb gekocht bevalt maar matig. Bovendien ben ik de connector kwijt waarmee ik foto’s van mijn camera op mijn Ipad kan zetten. Ja, ik ben nogal wat kwijt geraakt onderweg...

Het enige wat ik hier niet leuk vind zijn de toiletten! In een beetje redelijk hotel zoals hier in Khorog is het prima maar in de kleine dorpjes is het vreselijk behelpen. Ik vind ze nog erger dan in Afrika waar ik zo’n 35 jaar geleden gereisd heb. Of misschien ben ik wat kritischer geworden! Het zijn vaak kleine houten keetjes, meestal een eind van het woongedeelte. Een paar gaten in de grond, wat planken ernaast om je voeten op te zetten, neus dicht en goed proberen te mikken!

Gisteren sliepen we bij mensen thuis waar je over een riviertje moest stappen, een eind naar beneden en weer omhoog moest lopen, een paar hekken door om vervolgens op een “toilet” te komen die waarschijnlijk door de hele buurt gedeeld wordt. Ik ben er één keer geweest, vreselijk. De kuil zat zo goed als vol....ik bespaar jullie de details!

Ik heb ‘s nachts maar een ander plekje gezocht...in de vrije natuur!

Wat dus wel heel leuk is zijn de ”hotsprings”. Heerlijk, een warm bad met zo’n 15  of 20 blote vrouwen, in mijn geval dus. Mannen en vrouwen gescheiden. Al ben ik van mezelf wel wat preuts, eenmaal in het bad was het erg gezellig! Meestal spreekt een van de vrouwen wel wat Engels en de rest knikt en glimlacht vriendelijk en geven aanwijzingen wat ik moet doen.

Zo zou één bron goed zijn voor je ogen, even onder water met je ogen open zou al een verbetering geven. Ik heb het geprobeerd, het prikte teveel aan mijn ogen dus ik gaf het te snel op! Mijn bril had ik achteraf toch nog nodig. Eén hotspring, Garm Chashma, was wel heel warm, rond de 40 of 50 graden begreep ik. Buiten zag je een enorme, prachtige rots van kalksteen die me deed denken aan Pamukkale in Turkije.

Eenmaal in Langar (na zes dagen) waren we van plan om een taxi te nemen richting Murghab. De weg wordt van daar af nog slechter en gaat fors omhoog.

Dat zou betekenen dat we drie dagen moeten klimmen zonder een enkel dorp of winkel. Daarom kwam Arnold met een voorstel waar ik in eerste instantie nogal aarzelend tegenover stond! Waarom niet dezelfde weg terug fietsen? Terug naar Khorog. Daarna vanuit Khorog via de M41 richting het oosten naar Murghab wat een gestage klim is.

Uiteindelijk heb ik ingestemd met het plan, ik zag wat op tegen de eerste dagen vanwege die bar slechte weg. Bovendien, we hadden de zon in de rug maar de wind tegen. Ik werd er wat chagrijnig van maar ook dat ging weer over en de volgende dagen was het weer genieten. Deze keer de Panj rivier links van ons.

Zou ik normaal op de Boulevard, het leukste festival van Den Bosch aan het genieten zijn, nu ben ik in één van de mooiste gedeeltes van de wereld aan het genieten! De Boulevard komt ieder jaar weer terug, fietsen in Tadzjikistan is iets wat ik maar één keer doe!

Gisteren zijn we weer in Khorog aangekomen. We zitten weer in ons favoriete hotel: “Lal”, in het centrum en vlak bij het prachtige park waar twee weken geleden een zomerfestival was met veel muziek, waar ik overigens maar één avond van heb genoten, ik was toen immers nog ziek.

Waar ik ook van geniet is van jullie reacties! Iedereen bedankt hiervoor! Leuk om het allemaal te lezen, dit inspireert mij om te blijven schrijven! Ik lees ze zelfs vaker dan één keer!

Vorige keer is het mij niet gelukt om foto’s te plaatsen omdat het internet hier nog al eens hapert. Hopelijk lukt het nu wel, ik doe mijn best.

Yvonne

1. Marjan:
    Ha Yvonne, Avonturier!
    Fijn weer een bericht van je alhoewel ik je best vaak voorbij zie komen nu, vanochtend nog een filmpje terwijl je de Pamir overscheurt..haha..ontzettend leuk!
    Zo fijn dat je met Arnold samen fietst, moet er niet aan denken dat je helemaal alleen zou zijn in dat immens grote lege landschap. Maar beschouw dat maar als zorgen maken van iemand die in haar comfortzone zit..;)
    Goede reis!! Hartelijke groet, Marjan
  2. Anneke en Henk:
    Yvonne en Arnold,
    Wat zijn jullie aan het genieten fijn dat het allemaal goed gaat. We kunnen ons voorstellen dat het mooier is dan mooi, en zo'n reis dat schrijf je ook maak je maar een keer in Tadzjikistan, alhoewel je weet het maar nooit.
    We zijn blij wel wat te horen en dat het goed gaat, blijf vooral doorgaan met genieten van alles wat je wel heel leuk vindt, de wereld is groot dus er mag af en toe wel wat vergankelijkheid in hoor.
    Liefs van ons uit IJsselstein Anneke en Henk
  3. Rinskje:
    17 augustus 2018
    Ah wow Yvonne, ik ben zo jaloers op je! En foah, je hebt de Pamir befietst. Heel stoer!
  4. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    We hebben nog wat mensen verteld over je verhalen, en laten die ook maar mee genieten sommige hebben zich mogelijk ook al aangemeld om rechtstreeks te ontvangen.
    Dat houdt dan ook in dat die ze ook prachtig vinden. Bij het laatste verhaal heb ik helaas geen foto's.
    Liefs en Groet Anneke en Henk
  5. Jolanda van Steijn:
    17 augustus 2018
    Lieve Yvonne, jee, wat een belevenissen weer! Je beschrijft het landschap waar jullie langs fietsen zo mooi dat ik het bijna voor me zie. Ik heb eigenlijk geen foto's nodig, al is het natuurlijk fijn voor jou dat Arnold er zoveel voor je maakt. Klinkt alsof je daar een heel fijn maatje aan hebt. Soms ben ik heel jaloers als ik over je avonturen lees - wat je allemaal ziet en de mensen die je ontmoet! Maar als ik lees over de ontberingen dan denk ik toch weer: dat doe ik je niet na hoor. Kanjer! Zet 'm op en blijf vooral Genieten met een grote G!
  6. Dory Abrahamse:
    17 augustus 2018
    Hallo Yvonne, wat een mooi verslag heb je weer geschreven. Het spat er vanaf dat je aan het genieten bent! Ondanks of dankzij de ontberingen :)....
    Ik vind het knap wat jullie met zijn tweeën aan het doen zijn, want het is niet niks om over slechte wegen te fietsen maar je bent in een schitterende omgeving. Leuk om jullie foto's op FB te zien! Groetjes, Dory
  7. Piet en Nel:
    Hoi Yvonne,
    Gelukkig dat jullie het samen goed kunnen hebben. Toch wel prettig zo met zijn 2en. Weer een mooi verhaal, we kijken er elke keer weer naar uit. Wij gaan zondag naar Moskou en gaan dan een riviercruise doen naar Petersburg. Heel relaxt allemaal, vervoerd worden zonder er zelfs iets voor te doen. Eens kijken of we dat aankunnen!!! Geniet van je avonturen, en we lezen wel weer wat voor een avonturen en verhalen je weer hebt.
  8. ANSTE:
    Hé Yvonne ( & Arnold ) , - -
    wat góed dat jullie elkaar zo inspireren en dat het zo fijn fietst samen.
    Het is wéér een geweldig verslag ! B I K K E L S zijn jullie !!
    De Boulevard in 's-Hertogenbosch is inmiddels naadloos overgegaan in de Kermis !!
    En - ben gerust - volgend jaar is het wéér Boulevard heb ik inmiddels vernomen !!
    Jullie zitten toch ook élke dag wel in een Hullie-Gullie van heftige emoties als ik jouw verhalen lees. Da houdt unne normale mens toch nie vol ?!? Daar moete toch bovennatuurlijke gaven voor bezitten ?!?
    Vooral de zin: " nu ben ik in één van de mooiste gedeeltes van de wereld aan het genieten " raakt mij.
    Goede keuze, - Yvonne !! Mét alle ups en downs !!
    We kijken nu al uit naar de volgende update . . . . . .
  9. Jeanne Tax:
    17 augustus 2018
    Yvonne een verhaal vol moed en moois. Je boft maar met Arnold en zijn duwtjes dat brengt jou op een hoger niveau dan wat je misschien alleen zou doen. Prachtig die samenwerking. En je maakt progressie ik zag je op FB in volle snelheid over de weg glijden helemaal Top 😁 Nou blijf vooral genieten van dit geweldige avontuur.
    Met grt Jeanne
  10. Marnie:
    17 augustus 2018
    Wat fijn dat je zo’n leuke en inspirerende fietsmaat hebt Yvonne! Je leert volgens mij zoveel ook over jezelf zo onderweg! Zulke mooie ervaringen opdoen, afzien, je zegeningen tellen, fijne mensen ontmoeten! Thuis kun je straks weer lekker zitten poepen op je eigen wc! En in de natuur lijkt mij een goed alternatief:-)) enjoy en take care! Marnie
  11. Joke Mantel:
    17 augustus 2018
    Hoi Yvonne, weer genoten van je verhaal, wat geweldig. En wild plassen (neem ik aan) ook nog, is in Nl al lang verboden😹. Geniet van je prachtige reis en blijf schrijven. Groetjes Joke
  12. Treke:
    17 augustus 2018
    Hi Yvonne, weer een prachtig reisverslag! Hotel Lal in Khorog is inderdaad een fijne plek, ik heb daar ook overnacht. En ja, de uitzichten langs de Panj zijn overweldigend mooi, iedere keer weer. De heet waterbaden zijn heerlijk en een fijne afwisseling.
    Tja, de toiletten...... Inderdaad zoals je zegt de ergste die ook ik ooit heb gezien.... Dan inderdaad maar liever in de natuur.
    Leuk om weer even alles te lezen! Ik vind het echt enorm stoer van je in Tadzjikistan fietst! Heel veel groetjes!
  13. Jose van elderen:
    hallo Yvonne
    Wat een prachtig reisverslag weer en het lijkt me zo prachtig daar. Inderdaad Genieten met grote G (kan me het voorstellen)!
    lieve groet en Geniet verder....
  14. Ted:
    17 augustus 2018
    Hoi Yvonne, wat een heerlijk reisverslag weer, zo leuk om te lezen. En super dat je zo'n fijne "medefietser" hebt. Met z'n tweeën ben je veel sterker dan alleen op zo'n bijzondere tocht. Wij hebben pas langs de Bodensee gefietst, ha ha, wat een comfort heb je daar tov bij jullie😂. Blijf genieten , dan doen wij dat ook! Take care, lieve groeten, Ted
  15. Liesbeth Janssen:
    17 augustus 2018
    Hoi wereldreiziger, wat een avonturen en verhalen. Even over die toiletten, ik zie daar toch letterlijk een gat in de markt, misschien wel een handeltje in sanitair😊gaan we maar samen opzetten als je terug bent. Veel plezier en volop genieten en geen gegrom meer tegen Arnold want wees zuinig op dit goudstuk🤗dikke knuffel van ons😘
  16. Jose lutgerink:
    17 augustus 2018
    Hoi Yvonne, wat een reis, wat een moed. Ook zo fijn dat je een gezellig en fijn fietsmaatje heb gevonden. Zeker in deze contreien toch of is het veilig daar !!!! Ohhdie wc brrrr. Hee kook je elke dag ? En kleren wassen ?
    Succes met alles
    Jose
  17. Els Lakerveld:
    17 augustus 2018
    Ha Yvonne. Dit verhaal vertelt waarom je fietst lijkt me. Zoveel moois. Het lijkt me geweldig. Helemaal leuk met het goede gezelschap van Arnold. Geniet lekker verder. Je kunt er nog een tijd mee doorgaan. Groetjes van Els
  18. Gert:
    Hey Yvonne,
    Wat maken jullie een prachtige reis!
    Je raakt veel kwijt zeg je....pas maar op dat je de weg niet kwijt raakt....
  19. Bianca:
    17 augustus 2018
    Lieve Yvonne, wat ben ik blij met je schitterend verhaal. Wat kan je toch ook goed schrijven..blijven doen hoor! Ook als je weer thuis bent. Ik word helemaal meegenomem door jouw schrijven wat je allemaal ziet, tegen komt en ontmoet, je geniet! Zoals ik van een schilderij kan genieten, stukje bij beetje ontdek je steeds weer iets prachtigs. Fijn om dat samen te delen, zo inspirerend en bijna meditatief met je fysieke ontberingen. De beloning voor al dat moois. Fijn dat het goed met je gaat en je op deze tocht niet alleen bent. Dapper van je zo steeds door te zetten. Een goeie vent die Arnold, daar heb het mee getroffen. Hier gaat het best goed, ik fiets oefen, de Boschveldweg op en neer met af en toe een boodschap op het station. Veerle was hier toen ik in slaap viel na het eten, was gezellig e ook fijn, nu ik wat zelfstandiger ben en mobieler weer naast buur Josie de Vuyst, eenmaal per week gemantelzorgd te worden.
    Het is nu wel lekker toeven buiten, het was zo tropisch heet in het Hollandse, veel mensen konden van de broeierige nachten niet slapen en werden er sjaggie van. Ik maar lekkere water ijsjes maken van vruchten en de onbespoten druiven van Germaine Jacobs. Lekker en verkoelend! Lieve is heerlijk zwanger al 31 weken, we hebben het gezichtje al gezien op de pret echo. En ik maar baby mutsjes breien. De kraanvogel mobiel heeft ze al in haar baby kamertje. Mijn doel van fiets oefening is, te kunnen fietsen naar Lieve in Vught zodat ik snel bij haar ben als ze haar zoontje heeft. Kan ik ons kleinkind bewonderen. Klein zijn mijn stapjes en ik heb nog tijd tot half oktober. En denk aan jou, hoever zou Yvonne dan zijn ..al in China..allang de grens over? Veel liefs uit het Bossche, hartelijke grtjs van mij en de buurtjes uit t Zand, Josie, Renk, Ans en Brigitte!
  20. Maria Geurts:
    Dag Yvonne,

Heerlijk die nieuwe wegen die je inslaat, het blijft elke keer weer een verrassing wat je allemaal meemaakt. Dan lijkt het hollandse wel erg saai. Maar goed het hete weer is hier weer voorbij en we gaan richting herfst en dan blijft het hier ook genieten. Ik proost op de rest van je tocht en dat Peking je mag brengen wat je ervan verwacht. Na de berichtgeving van jou geniet ik extra van de hygiënische plee in Nederland. Het ga je goed en hou je fietsmaatje in ere. groetjes, Maria
  21. René de Zeeuw:
    17 augustus 2018
    Hi Yvonne, wat fijn om te lezen dat je er zo van geniet en dat je het zo getroffen hebt met je reispartner Arnold. En wat heerlijk voor ons om het te lezen en ons te realiseren hoe goed we het hebben in ons west-Europa met onze toiletten, asfalt, gaten naast de weg ipv erin, veiligheid en rijkdom. Zo zie je ook maar weer waarom reizen zo belangrijk is, nl om thuis te blijven waarderen. Fijn dat jij die reis ook voor ons maakt en beschrijft, een echte win-win situatie, dank je wel en nog een hele mooie reis samen!
  22. Koosje de Leeuw:
    Ha Yvon...
    Je bent veel kwijtgeraakt lees ik... Maar het allerbelangrijkste jezelf gelukkig niet, en op gepaste afstand natuurlijk je fiets ook niet. En op je moraal wordt een aanslag gepleegd, maar je doet 't goed!!!!
    Een erg leuk verslag, heel fijn te lezen dat je vooral geniet!

Ik volg je op de voet, nou ja achterop...digitaal gezien dan

Veel plezier op deze route wijziging!!!!
  23. Gerry:
    17 augustus 2018
    Ja ik volg je op de voet virtueel op allerlei wijze. Ik luchtfiets wat af en watertand bij alle fotos en verhaaltjes via FB, Polarsteps en dit blog en kijk telkens op google-maps om te bedenken welke wegen jullie misschien wel weer zouden kunnen gaan nemen.... IK WIL OOK!
  24. Birgit moolen:
    18 augustus 2018
    stoere Yvonne, wat een verhalen en geweldige beelden. Je hebt geluk met deze reisgenoot maar hij ook met jou! Zo stoer eerlijk en grappig en geheel jezelf! Je mag dan veel kwijtraken, maar jezelf neem je altijd mee en jij kunt heel trots zijn op jezelf! Ik geniet samen met Louis van je verhalen, blijf ons trakteren. Alle alle goeds!
  25. Josie:
    18 augustus 2018
    Wat een mooi verhaal weer, en inderdaad je hoeft bijna geen foto's te bekijken want je beschrijft het zo mooi. Wat een ervaring, wat een mooie tocht. Veel plezier en geniet van de ongetwijfeld nog komende mooie ervaringen.
  26. Jack:
    18 augustus 2018
    Hoi Yvonne en Arnold. Wat een prachtige foto's. Ook nog bedankt voor het mooie filmpje via watsapp. groetjes en verheug me op jullie volgende verhaal!
  27. Rian:
    18 augustus 2018
    Hoi Yvonne wat is het toch bijzonder om deze reis "achter op jou fiets" mee te mogen beleven. Alleen op dat toilet had ik niet graag op je rug gezeten, brbrbrbr wat een bende. Fijn dat het landschap er zo mooi is, dat is inderdaad genieten. Bijzonder samen met de dames in bad. Ik wens je samen met je fietsmaatje veel plezier. 😘 Dikke kus
  28. Jacqueline:
    19 augustus 2018
    Hoi Yvonne, Wat een prachtige verhalen. Een fantastische tocht en wat een landschap. Goed dat je daar een leuk reismaatje hebt.
    Heel veel plezier nog en groetjes Jacqueline
  29. Ed en Hans ten Kortenaar:
    Ha Yvonne,
    Met gezonde jaloezie volgen wij je inspirerende tocht. Gerrie roept “ik wil ook” en dat gevoel delen wij helemaal!!!
    Of het er in zit dat wij deze tocht kunnen doen weten we niet, nu beleven wij het met volle teugen mee. Dank je wel.
    Super dat Anton zo’n relaxte vent is en hij boft uiteraard met jou - een dappere dodo - een kanjer.
    We verheugen ons nu al op je volgende verslag, goede reis Yvonne en ook voor Anton, hartegroet Ed en hans
  30. Akke van Dongen:
    19 augustus 2018
    Hoi Yvonne, Hoewel wij enorm genieten van je verhalen en foto's, we zullen het je nooit nadoen. We vertellen altijd vol enthousiasme tegen vrienden over jou grootse fietstocht. Schijnbaar zo enthousiast dat deze mensen je nu ook volgen. Ga lekker verder met deze supertrip. Met je maatje Arnold. We blijven genieten van je ervaringen en foto's. Hou je taai en tot het volgende verhaal. Wij hebben heerlijk genoten in Canada en hebben daar veel moois kunnen zien en ervaren. Yvonne heel groetjes van ons
  31. Greetje:
    Lieve Yvonne,
    En ikke maar denken dat ik het lastig had met twee van die kleine mannetjes naar Griekenland vliegen 😉 Wat ben je toch dapper en wat is het toch leuk om jouw verhalen te lezen. Hou vol!!
    Liefs Greetje
  32. Ilse:
    19 augustus 2018
    Wat een bijzondere avonturen beleef je zo zeg! Ik geniet ervan en hoop ooit ook nog eens zoiets te kunnen doen, al denk ik niet dat dat fietsend wordt. Respect!
  33. Marianne Penninks:
    21 augustus 2018
    Yvonne, iedere keer ben ik weer benieuwd naar de avonturen die jij beleefd niet altijd even leuk maar jullie houden er de moed in. Kijk uit naar je volgend verhaal, hartelijke groet
  34. Anja:
    21 augustus 2018
    Fijn om weer van je te horen, en dat jullie nu zo genieten! In je vorige bericht was het hard werken en af en toe diep ademhalen. Het is ook niet niks, even de Pamir. Allebei weer helemaal fit nu? En gewoon doorgaan. Maar genieten is het belangrijkst. Haasten hoeft gelukkig niet.
  35. Anita:
    22 augustus 2018
    Hé Yvonne,
    Ik heb via facebook al zo genoten van alle foto's en van je geweldige fietsavontuur op de Pamir Highway. Wat fijn dat je dit deel van je avontuur met Arnold fietst. En...… tevens je privé fotograaf is. Heerlijk dat je zo hebt genoten van deze rit, met zijn dorpjes, mensen en de immens mooie natuur. (vergelijkbaar met de Himalaya). Werkelijk een immens en bizarre omgeving om in te zijn. Nu lekker bijkomen en weer verder. Ben benieuwd naar je volgende avontuur. Enjoy the ride !!
  36. Anita der Kinderen:
    23 augustus 2018
    Hoi Yvonne. Weer genoten van je verhaal. Fijn dat je lekker met zijn tweeën bent. Ik vind het toch wel erg moedig van je om zo'n tocht te maken. Kijk al weer uit naar je volgende verhaal. Dus blijf vooral schrijven.
  37. Karin:
    24 augustus 2018
    Hè hallo Yvonne, we hebben net weer bereik. Genieten van je prachtige verhalen over je avonturen. Lieve groeten uit Noors Lapland Marij en Karin.
  38. Erica:
    5 september 2018
    Dag Yvonne,
    Dit verhaal heb ik gemist.
    Ik vertel je vorige verhaal ook aan iedereen die het horen wil en dat wil iedereen. Blijkt dat we een gezamenlijke kennis hebben. Vertel ik pas als je terug bent.
    Die toiletten! Ik vraag me dan af waarom deze mensen dat geen probleem vinden?
    Groet Erica en Rini