Van een warm bad naar een warme douche!

9 april 2018 - Miltenberg, Duitsland

Wat een leuk afscheid! Het begon al op donderdag met een afscheidsdrankje bij Figaro. Erg gezellig, ik werd verwend met kleine kadootjes, beschermengeltjes, gelukspoppetjes, mooie spreuken en biertjes!!
Het is me nog steeds een raadsel wie mijn biertjes betaald heeft! Wil de “dader” zich even melden? Hoeft niet hier hoor, mag ook privé, ik vind het niet erg maar wil je wel even bedanken,
Op zondagmorgen ging het dus echt gebeuren. Met enige weemoed sloot ik mijn huis af. Er wordt goed voor gezorgd, dat is een geruststelling.
Een aantal mensen kwamen me uitzwaaien, zo leuk! Gerry en Ed zijn meegefietst tot Eindhoven en Antoinette sloot ook aan voor de eerste 15 km.
Op het moment dat we mijn straat uit fietsten begon het te regenen. Bij het afscheidsrondje Den Bosch kwamen we voorbij de St.Jan waar we even een kaarsje opgestoken hebben. Weer buiten was het zowaar droog! Zeg niet dat het niet door dat kaarsje kwam.
Bij Liesbeth en Paul werden we allerhartelijkst ontvangen met koffie, thee en gebak! Daarna zijn Ed en Gerry naar huis gegaan met de trein. Gerry tref ik over een week of drie in Wenen van waar we een paar weken samen fietsen.
Heerlijk gegeten, gedronken, gekletst en gelachen met Liesbeth en Paul.Wat een goed begin van mijn reis! De volgende dag naar Venlo waar ik bij José en Frans logeerde.
Ook daar werd ik weer zo hartelijk ontvangen! Een hele gezellige avond gehad en heerlijk gegeten. Hilde en Peter waren er ook.
De volgende dag stond er weer een afscheidscommitee klaar: Jolanda, Pé, Hanneke, Hilde, Lottie en natuurlijk Frans en José . Zelfs Kleine Bram was van de partij!
Hilde is nog meegefietst tot aan de grens en toen was ik echt op me zelf aangewezen.

Het is begonnen!!

Even wennen na al die mensen, aandacht en hartelijkheid die laatste dagen. Het voelde als een warm bad dus ineens weer alleen was wel even anders.
Ik had een straf windje tegen en had het zwaar!  In Düsseldorf had ik een Warmshowers adresje geregeld waar ik nog wel even naar heb moeten zoeken omdat ik het adres niet goed in mijn GPS had staan. Met hulp van een jonge aardige vrouw die ik aansprak heb ik het toch nog kunnen vinden.
Iedere keer weer verrassend hoe behulpzaam mensen zijn.
Voor mensen die het niet kennen, Warmshowers, warme douches, is een internet community voor en door fietsers. Zij stellen hun huis open voor fietsers die onderweg zijn en kunnen er zelf ook gebruik van maken. Dit alles met gesloten beurzen. Ik heb een keer eerder in België bij een vrouw gelogeerd en heb zelf ook een paar keer mensen ontvangen. Erg leuk, je hebt dezelfde hobby en dus altijd wel gespreksstof.
Het was een erg leuk adres, bij Tobias en Gesine die ook redelijk wat gefietst en anderszins gereisd hadden.
Ze hadden heerlijk gekookt, vegetarisch, leuke gesprekken en ik kon op hun comfortabele bank slapen na de nodige wijntjes. Ze moesten al heel vroeg weg de volgende dag maar ik kon gewoon blijven zo lang ik wilde en vertrekken wanneer ik dat wilde. Zo fijn dat vertrouwen wat je dan krijgt!
Ik was er toch redelijk vroeg uit en helaas begon ik die dag met flink wat regen.
Ik had een route van zo’n 90 km wat me behoorlijk op brak. Wind tegen, overal spierpijn...ik kon echt goed merken dat ik de laatste maanden weinig gefietst had.
Ik zei nog: “ik oefen onderweg wel”, maar dan moet het niet zo waaien! Daar had ik geen rekening mee gehouden.
Na 90km was ik helemaal afgepijgerd en toen moest ik mijn fiets nog tegen een langgerekte helling op duwen, om bij mijn volgende Warmshowers adresje te komen. Zwaar, zwaar, maar het is gelukt!
Ik wist dat mijn host, Magnus pas na achten thuis zou zijn. Zijn vader was wel thuis maar die heeft alleen de deur open gedaan en heeft zich verder terug getrokken.
Een koud huis wat ooit mooi was maar zijn charme heeft verloren en alleen een koude douche!
Maar ach, who cares! Toen Magnus eenmaal thuis kwam bracht hij zoveel leven, enthousiasme, vrolijkheid en vriendelijkheid mee dat ik de warme douche en verwarming niet eens meer miste. Ik werd vanzelf warm!
Wat een aardige, lieve, warme jongen! Hij had van alles te vertellen, veel gereisd en zo’n hartelijke persoonlijkheid. Zo iemand waarbij je je meteen op je gemak voelt.
We hebben heerlijk Libanese tapas gegeten in het centrum van Remagen en veel gekletst. Weer zo’n leuke ontmoeting! Ik zal hem niet snel vergeten!

De dag daarna kwam ik bij een suf hotel uit net voorbij Koblenz. Wel lekker gegeten maar geen bal te doen. Hoewel dat ook wel weer eens lekker is.  Gewoon mijn eigen gang gaan.

Een aantal dagen later en ik ben Frankfurt al voorbij. Een belevenis om er doorheen te fietsen! Het mooiste weer van de wereld en langs de Main leek het wel wel één grote, langgerekte party! Wat een gezelligheid, zoveel mensen op de been....of niet, er werd ook flink geluierd in het gras.
Geen tijd om mee te doen! Ik kwam er ineens achter dat het al half zes was. Potverdikkie en ik moet nog tot Offenbach waar een camping is. Dus maar even doorfietsen.
Na ruim 90 km ben ik er. Geen zin meer om te koken dus een vette hap in het restaurant. Afgelopen nacht heb ik ook al gekampeerd maar werd een paar keer wakker van de kou. Voldoet mijn slaapzak dan toch niet?

Het weekend voorbij met prachtig weer. Wat is het mooi hier! Eerst langs de Rijn, daarna langs de Main. Het voorjaar barst los. De prunussen staan op ontploffen en de magnolia, mijn favoriete voorjaarsbloeier is bijna op zijn top.Ik heb inmiddels al drie nachten gekampeerd, gewoon wat meer kleren aan dan gaat het best. Vanmorgen besloot ik dat het vandaag maar een kort dagje zou worden, een soort rustdag dus. Gisteren wilde ik ook niet zo ver en toen waren het per ongeluk toch weer zo’n 75 kilometer.
Vandaag maar 20. Ik zit in Miltenberg in een redelijk goedkoop pensionnetje waar ik via het toeristen informatie bureau terecht ben gekomen.
Ik heb mezelf een rustdagje gegund, ben nu ruim een week onderweg en heb dik 500 kilometer gefietst. Ik merk dat mijn lichaam wel wat meer gewend raakt aan het dagelijkse fietsen maar ik vind het toch nog wel behoorlijk zwaar. En de fiets is ook zwaar. Ik heb al zitten bedenken wat ik eventueel kan missen maar dat is niet zo veel. Het zal ook wel wennen denk ik zo....

Yvonne
Foto’s komen nog maar moet nog even uitzoeken hoe het ook weer moet...

1. Leon van den Schoor:
    9 april 2018
    De goede fiets conditie komt "van zelf".....
    Over een mnd ben je topfit, wel genoeg rust nemen onderweg.
  2. Henk de Leeuw:
    9 april 2018
    Wat een mooi eerste verhaal Yvonne.Al veel mee gemaakt op je eerste dagen.je vliegt op je fiets van ons vandaan ,al in Miltenberg knap hoor. Veel fietsplezier komende week en hou je taai.
  3. Paul Broeren:
    10 april 2018
    Hey Yvonne , mooie verhalen, nu al, rn wat ben je al een eind, dat doe ik je niet na. Heel veel plezier en succes en ik ga je vaak mee volgen hier, Groetjes Paul (de bovenbuurman)
  4. Rian:
    10 april 2018
    Hallo Yvonne, goed begin van je reis. Klinkt weer toppie, en conditie komt inderdaad vanzelf je hebt de tijd ...............Miltenberg een toeristisch plaatsje ligt mooi aan de rivier. Lieve groeten en geniet ze Rian
  5. Loes Jacobs:
    he kanjer
    Leuk hoor weer die prachtige verhalen van je te lezen, kopje koffie erbij en ik waan me zelf ook in die relaxte sfeertjes. keep going en veel lekker weer toegewenst
    liefs Loes
  6. Els Lakerveld:
    11 april 2018
    Ha Yvonne. Klinkt hartstikke leuk, je fietsreis. En die kou zal hoop ik niet zo lang meer duren. Lekker buiten het hele voorjaar meemaken. Te gek. En ik ben blij dat de biertjes gesmaakt hebben. 🍻 Veel genoegen verder
  7. Dorothea Lutgerink:
    11 april 2018
    Hoi Yvonne, jij bent al een eind! Je verhalen lees ik met plezier. Ik hoop voor jou op mooi fietsweer. Geniet er van
  8. Toine:
    11 april 2018
    Hej Yvonne, je bent nu echt weg!
    Dat doe je goed. Ben best wel beetje jaloers (mijn moment komt nog wel).
    Veel fietsplezier onderweg en tot later 😉
  9. Margreet:
    11 april 2018
    Hoi Yvonne, wat ben je al een eind! Ik hoop voor je dat het wat warmer wordt, ook de nachttemperatuur en wens je veel leuke ontmoetingen en mooie ervaringen toe.
    Margreet
  10. Toos de Jong:
    11 april 2018
    Hoi Yvonne, met plezier je eerste reisverhaal gelezen. Een heel avontuur, maar je bent ongetwijfeld goed voorbereid. Hartelijke groet Toos de Jong.
  11. Sandra van Erp:
    11 april 2018
    Kijk de juiste email door geven en dan krijg je vanzelf een mooi verslag binnen. Ik kijk al uit naar de volgende verhalen.
  12. Rosalie:
    11 april 2018
    Hoi Yvon goed bezig nog 7500 km naar Peking :) succes ik heb bewondering voor je....nu al!
  13. Gerry:
    11 april 2018
    Leuk verhaal! Ik heb me opnieuw aangemeld maar t systeem zegt dat ik.me.al aangemeld had. Apart geen bericht. Ook niet bij de spam.
  14. ANSTE:
    Hé Yvonne !
    Het begin is goed, - en dus het hàlve werk ! Leuk om je verhalen weer te kunnen lezen. We hebben gisteravond nog aan je gedacht, en over je gepraat - in de V.K.
    Houdoe hè . . . .
  15. Saskia Harschnitz:
    11 april 2018
    Leuk Yvonne, mooie start met mooi verhaal. Ik wens je een onvergetelijke reis. Liefs van Saskia
  16. Marietje van den Belt:
    11 april 2018
    Weer een leuk verhaal conditie komt wel je moet eerst weer wennen. Nog veel fiets plezier.
  17. Akke van Dongen:
    11 april 2018
    Weer een leuk verhaal. Yvonne de kop is er af. We blijven je volgen. Groetjes.
  18. Stephanie:
    11 april 2018
    Wat leuk om jou zo te volgen. Foto's zijn bijna niet nodig, zo beeldend schrijf jij. Succes verder Yvonne!
  19. Marlies Reimering:
    11 april 2018
    Dat leest weer heerlijk weg. De grote uitdaging is begonnen, zet ‘m op Yvonne!
  20. Aimy:
    11 april 2018
    Wat leuk om wat van je te horen! Je hebt in een korte tijd al heel wat kilometers opgebouwd! Ik kan niet wachten tot je volgende verslag. Succes en geniet ervan Yvonne!
  21. Leni lutgerink janssen:
    11 april 2018
    ik geniet alleen al van het lezen,al die reisbelevenissen !!
  22. Bianca:
    11 april 2018
    Jouw roosjes staan er nog steeds mooi bij op mijn vensterbank.Denk elke dag bij
    het open slaan van mijn gordijn aan je. Wat kan jij g oed schrijven..zo leuk om met je mee te reizen in vogelvlucht.

Veel liefs en zet m op!

Ben benieuwd!
    liefs, Bi
  23. Anja:
    12 april 2018
    Wat leuk om je eerste bericht te lezen, Yvonne. Heb al veel aan je moeten denken. Met het slechte weer aan het begin. En dan nu ineens bijna zomer. Geniet ervan!!!!
  24. Jose van elderen:
    Hey Yvonne Knap van jou...geniet ervan lieve groetjes Josephine no.4
  25. Jolanda van Steijn:
    12 april 2018
    Yvonne, wat een kanjer ben je toch! Een paar tegenvallers (die regen, harde wind, wat mindere conditie) maar je gaat gewoon door en ziet vooral al die leuke dingen. Gezellig hoe wij dankzij je prachtige journaal weer met je mogen meereizen. Jammer dat het niet zo goed werkt, ik kreeg gelukkig een seintje van Francis en heb je toch weer gevonden. Veel plezier verder en ja, die conditie komt vanzelf weer ;)
  26. Peter:
    12 april 2018
    Hoi Yvonne, als je in dit tempo doorgaat ben je in 1,5 jaar de wereld rond. Leuk om je eerste bevindingen van deze reis te lezen.
  27. Monique Hebly:
    13 april 2018
    niet te hard fietsen he, anders ben je zo in China ;) Nee hoor grapje...lekker genieten en mooie dingen en mensen ontmoeten. Enjoy!
  28. Marjan:
    13 april 2018
    Yvonne! Wat ben je alweer heerlijk op dreef!
    Fijn om je te volgen en ik geniet van je leuke schrijven en bewonder je om je moed. Hou je taai en heb het goed!! Heerlijk!!
  29. Yvonne van Van Broekhoven:
    13 april 2018
    hoi Yvonne, na bijna 2 weken zie ook ik, pas voor het eerst je verslag...heb aan je gedacht en vermoedde dat je het het teveel naar je zin had met andere zaken om te schrijven...?
    , heel leuk om te lezen...alle goeds! groet,Yvonne
  30. Nicolette:
    13 april 2018
    yvonne, wat kun je, zelfs over pech, nog leuk vertellen !
    ik geniet van je verhalen en voel de kou en de regen mee !
    ik dacht al waar blijft ze met haar verhalen, behoorlijk laat hoor. maar goed, het zij je vergeven, ook hierin moet je even inrijden ! ik realiseerde me ineens: moet je ook door irak en iran ? ik zie je al gaan: van top tot teen gesluierd op je fiets !
    is er ergens een kandkaart waar je route staat aangegeven ??
    grtjs ook van stephan
  31. Piet en Nel:
    13 april 2018
    We hebben regelmatig aan je gedacht vooral vanwege het koude en natte weer de eerste dagen. Leuk om je verhaal te lezen, Remagen daar hebben wij ook geslapen toen we vanuit Rome naar huis fietsten, een leuk plaatsje. Het mooie weer komt er aan, dan gaat het allemaal iets makkelijker. Veel plezier
  32. Brigitte:
    13 april 2018
    Nou Yvonne.....'t voelt helemaal goed om jouw verhalen weer te lezen....gewoon zo vertrouwd ondanks enkele ontberingen weet jij inderdaad altijd mooi te schrijven.....keep ging between 2 weels.....lieve groet BB......hi Hi....
  33. Wolter:
    13 april 2018
    Mooi al weer, Yvonne, die verhalen van jou. Fiets lekker door!
    Als je nu al tochten van 90 km maakt zit het met je conditie wel goed.
  34. Ilse:
    13 april 2018
    Ik haak ook weer aan. Lekker... in gedachten reis ik telkens even met je mee. Hoe lang gaan we? Een jaar dacht ik he? Heb er zin in 😉
  35. José:
    13 april 2018
    Pas ruim een week onderweg en dan al zoveel meegemaakt; leuk om te lezen.
  36. Koosje de Leeuw:
    Ha Yvonne

Vandaag jouw update in de mail. Erg leuk, wat sportief toch. Je bent in het Duitse al ruim afgezakt en hebt de nachtelijke kou getrotseerd. Mocht het weer nu toch nog een terugval krijgen gooi dan een steen op een Duitse bbq en wikkel die in een sok! Werkt weldadig aan de Hollandse koude voet! En goed eten en dit minimaal larderen met een wijntje!

Maar bovenal wens ik je uiteraard lekker weer, wind in de rug en krachtige spieren!

Groet
    Koosje
  37. Ed en Hans ten Kortenaar:
    13 april 2018
    👍 daar gaat de doorgewinterde fietser door regen en tegenwind en toch efkes 90 km op de teller op een dag. Je bericht nu ontvangen - heerlijk, we reizen met je mee!!!
  38. Amy:
    Goed begin! Leuk hoor!
  39. Antoinette:
    14 april 2018
    Ik kwam nu pas achter😬dat er al een verhaal was. Ja trainen.... ik moet ook maar beginnen. Ik zit met Noor mijn leenhond in de Gement bij het JB ziekenhuis (gewoon wandelen😀)en kijken naar 2 zwanen. Veel rennende mensen op deze zaterdag. Ook de blinde renners met hun begeleiders. Een een man met hazewind en roofvogel op zijn arm. Mooi het verhaal over de jongen. Je maakt bijzonder contact op reis. Dat ken ik wel. Door het fietsen?? Een open en een mooi soort vertrouwen en het tijdelijke kan soms toch dichtbij zijn.
  40. ANSTE:
    14 april 2018
    Wat één vinkje al niet kan bewerkstelligen !!
  41. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Het is begonne,
    Het wordt steeds mooier ga ervan uit dat deed je al we hebben je verhaal weer met belangstelling gelezen.
    Veel veilige en goede kilometers toegewenst.
  42. Josie:
    14 april 2018
    Je bent lekker op weg Yvonne, ik doe het je niet na, echt dapper. Leuk om mee te mogen reizen en meebeleven. geniet van alles en iedereen om je heen.
    Josie.
  43. Jack:
    14 april 2018
    Ha Yvonne. Wat fijn dat je er weer in begint te komen. En al veel leuke ontmoetingen hebt gehad.
    Jou huisje hier is ook al bewoond, Heb de vrouw even op straat ontmoet. Lijk me een leuk mens en de rolgordijntjes zijn vaker open. Dat ziet er wel wat levendiger uit. HIHI Ik wens je een fijne voortzetting en hoor graag weer van je.
    Groet, Jack
  44. Treke:
    Hoi Yvonne,
    Leuk om je nieuwste fietsavontuur mee te kunnen beleven. De conditie komt wel na de vele kilometers. Geniet van het fietsen, van het avontuur en de ontmoetingen.
    Heel veel groetjes!
  45. Marianne Penninks:
    Marianne,
    Dag Yvonne ,
    ik geniet van je verhalen van de eerste dagen en vind het leuk je te volgen.
    Ik uit naar de belevenissen die je onderweg tegenkomt.
    groetjes Marianne P
  46. Mariette:
    15 april 2018
    Hoi Yvonne. Wat is internet toch een fijne uitvinding. Regelmatig jouw blog lezen is telkens weer leuk. Ik vind je een kanjer dat je deze tocht maakt!! Geniet van het fietsen en de leuke ontmoetingen onderweg.
  47. Anita der Kinderen:
    16 april 2018
    Hoi Yvonne.
    Via het extra bericht je verhaal gelezen. Ik kan me voorstellen dat het even wennen is om elke dag zo'n eind te fietsen. Wat leuk al die mensen waar je dan voor een nacht terecht kunt. Ik vind het heel leuk om je verhaal te lezen, dus blijf ook schrijven. Ik hoop voor jou op mooi weer. groetjes Anita
  48. Claea:
    17 april 2018
    Beste Yvonne ... voor de eerste keer in mijn leven volg ik een fietsverhaal “ Jouw verhaal”,
    Met veel enthousiasme ga ik deze reis met jouw verhaal volgen 🤓
  49. Ed en Hans ten Kortenaar:
    19 april 2018
    Waar zit je nu Yvonne?
    Tijd geen bericht - klopt dat of komt dat bij ons niet over?
  50. Els D.:
    21 april 2018
    Hoi Yvonne, je belevenissen zijn nu goed aangekomen! Fijn dat je leuke gastvrije mensen ontmoet, is goeie compensatie voor wat je tijdelijk achterlaat in Den Bosch! Nu heb je waarschijnlijk warm weer en is de wind wat gaan liggen en kan het wat gemakkelijker worden voor je?!
    Hoop het! Veel plezier!!
  51. Erica:
    22 april 2018
    Leuk om je reisverhaal te lezen
    Groet Erica en Rini