De warmte en de hartelijkheid en de bijna onmogelijke hellingen!

23 juni 2018 - Yakakent, Turkije

Istanbul is een soort jungle, moeilijk om je weg te vinden. Druk, groot, chaos, warm. Maar de mensen die op mijn pad komen zijn geweldig!

Eerst was daar Ali Ihsan die mijn post met bankpas had ontvangen. De dag na mijn aankomst in Istanbul heb ik hem ‘s morgens om 9 uur ontmoet. Hij heeft me maar meteen een grande tour Istanbul gegeven. Een Panorama waar de geschiedenis van Istanbul uitgebeeld werd, een soort Turks Madurodam en een drie-dimensionale film met alle bezienswaardigheden van Turkije.

En dit alles op zijn vrije zondag, zo lief dat hij dit voor me doet. Dat terwijl hij volgens mij al een heel druk leven heeft. Drukke baan, druk gezin. Maar hij had speciaal voor mij een paar uur vrijgemaakt en mij ook een beetje wegwijs gemaakt in het openbaar vervoer van Istanbul.

Het hotel waar ik bij toeval terecht was gekomen bleek nog niet zo verkeerd te zijn. Heerlijk rustig, aardige staf, leuke buurt en vlak bij een tramlijn waarmee je binnen een kwartiertje in het historische centrum van Istanbul bent.

Dus een dag later ben ik zelf op pad gegaan en een aantal highlights van Istanbul gezien. De Blauwe Moskee, Basilica Cisterna, Aya Sophia. Topkapi was dicht maar ach, die heb ik al eens gezien. Ik ben 30 jaar geleden 2 keer op vakantie geweest in Turkije en het is erg veranderd had ik het idee.

Het restaurant de Puddingshop, van oudsher een ontmoetingsplaats voor hippies op weg naar Azië, bleek bij nader inzien toch niet zoveel veranderd te zijn. Wat hebben Hilde en ik daar toch veel lol gehad...

Goed, aan het werk! Ik heb een afspraak gemaakt met een fietsenmaker.

Via internet kwam ik aan het adres van Gürsel Akay, een fietsenmaker die ook bekend is met Rohloff. Niet dat ik pech had hoor, maar na zo’n 4500 km is het wel een goed idee om even alles na te laten kijken.

Toch weer op de fiets door Istanbul. Gürsel had me aan de telefoon er van overtuigd dat het best te doen was en zonde van het geld om een taxi te nemen om mij met fiets en al te laten vervoeren. Deze keer was het echt maar een klein stukje. Eerst 4 kilometer naar de veerpont en eenmaal aan de andere kant van de Bosporus nog een kilometer of 6. En, dit gedeelte van Istanbul is wat rustiger....nou ja, nog steeds druk, dat toch wel!

Ik heb daar de hele middag doorgebracht. Samen met een aardige man, Emre, een vriend van Gürsel, heb ik eindeloos geprobeerd om een buskaartje te boeken. Ik wil niet alles fietsen en heb het plan om naar Amasra te gaan aan de Zwarte Zee kust. Scheelt me flink wat klimkilometers en bespaart me de rest van Istanbul. Helaas, niet gelukt, ik kon niet betalen via internet. Dan morgen maar zelf naar het busstation!

Inmiddels had de vrouw van Gürsel, Tülay,  al aangeboden om de nacht in hun huis door te brengen. Nou, leuk!

Zo heb ik 10 km achter op de motor gezeten naar een heel ander gedeelte van Istanbul, heb ik de beste döner van Istanbul gegeten en het meest fantastische nagerecht ooit (Asure, maar dan met een apostrof onder de s) en heb ik geslapen op de 26st etage van een enorm flatgebouw met een geweldig uitzicht over de metropool Istanbul en de Marmaris zee en nog een dag heerlijk relaxed doorgebracht aan het zwembad.

Dit alles dankzij deze twee ontzettend lieve mensen.

Nu nog naar Amasra! Dat wordt wat moeilijker. Maar misschien heeft Gürsel hier een oplossing voor...

Gürsel en Tülay hadden het idee om me een eind weg te brengen met de auto. Dit in combinatie met familie bezoek. Door omstandigheden kon dit plan niet doorgaan. Gürsel is wel met me naar het busstation gegaan om een kaartje te kopen. En dat allemaal tussen zijn drukke werkzaamheden door in de fietsenwinkel. Wat een schat van een man! Goud waard!! En ik kon nog een nachtje bij hen slapen. De hartelijkheid kent geen grenzen. Morgennacht pak ik met fiets en al de bus naar Amasra.

Ook daar heeft Gürsel voor gezorgd. Hij heeft me midden in de nacht met de auto naar het busstation gebracht en geholpen om de fiets gedeeltelijk te demonteren. Het houdt niet op. En als klap op de vuurpijl heeft hij zijn fietsvrienden langs de Zwarte Zee gemobiliseerd en hun op de hoogte gebracht van mijn tocht, zodat ik altijd bij iemand terecht kan mocht het nodig zijn.

Een beetje gaar kwam ik in Amasra aan. Het viel niet mee om een hotel te vinden wat nog plaats had. Het was einde Ramadan en dan gaan veel Turken een paar dagen weg. Maar de aanhouder wint en ik vond nog iets waar ze nog kamers vrij hadden.

Amasra is een leuke, levendige badplaats. Ik ben er toch maar één nacht gebleven. Na de nachtelijke busreis was ik al vroeg in de avond in slaap gevallen en werd ik uitgerust wakker. Dus ik dacht: kom, we gaan er weer voor!

Maar fietsen in Turkije is een uitdaging. De klimmen zijn gigantisch. Ik kan het nooit zo goed inschatten maar volgens mij waren er bij van flink over de 10 %.

Die kan ik nog wel fietsen, maar er waren stukken bij die niet te doen waren en waar ik moest lopen. Ook niet te doen, eigenlijk....maar ja je moet wat!

Ik heb die dag 50 km gedaan, met heel veel pijn en moeite. De dag erna 30, in de stromende regen. Afgezien van het harde werken en de regen is de natuur prachtig! Ik heb voortdurend geweldige uitzichten over de Zwarte Zee.

Na die 30 kilometer kwam ik in een leuk pension terecht waar ik ook kon eten.

Dag 3 begon goed! Ik had het gevoel dat ik begon te wennen aan de klimmen. Ik kon ook echt genieten van de uitzichten.Maar na zo’n tig keer afgedaald te zijn naar zee niveau en vervolgens weer zo’n 200 meter naar boven moest was ik afgepijgerd! Onze Schepper heeft dit land niet bepaald fietsvriendelijk gemaakt, zeker niet voor een bejaarde vrouw!

Ik kwam in een klein dorp terecht waar een aantal mannen op een terrasje aan de thee zaten. Nou is dat niet zo bijzonder hoor, je ziet hier niet anders. Niemand die Engels sprak maar wel aardige mannen, en ik begreep dat er wel een soort pension was. Ik keek nog eens naar het vervolg van mijn weg en werd op slag misselijk! Weer omhoog, nee, niet weer, niet nu!

Dus ben ik hier gebleven. Het is niet eens een echt pension, maar een bovenverdieping die momenteel niet of nauwelijks bewoond wordt. Ik kreeg een kamer waar een paar bedden stonden. Toen ik naar de prijs vroeg werd er vriendelijk lachend en een beetje verlegen nee geschud. Nou ja, dat zien we morgen dan wel weer.

Hèhè, lekker effe rusten! Ja, had je gedacht! De kramp gierde door mijn lichaam! Tenen, voeten, kuiten, bovenbenen, auauau, zelfs mijn maag-en buikspieren moesten het ontgelden! Het gaat altijd wel weer over maar op het moment is het ontzettend pijnlijk en lastig!

Toch een duidelijk teken dat het allemaal wat teveel is. Dit schiet niet op! Vandaag nog geen 50 km gedaan. Zo kom ik Turkije nooit door. Afgezien van het feit dat ik erg langzaam ga, ben ik bang dat ik dit niet volhou! Maar eens goed bedenken hoe ik het verder ga doen.

De volgende dag had ik 30 km op het programma staan in de veronderstelling dat ik daar bij een stadje kwam waar ze wel een hotel zouden hebben.

Toen ik er binnen kwam zag ik het al! De weg ging aan de andere kant weer net zo steil omhoog als dat ik nu naar beneden ging: handen aan de remmen en flink knijpen! En geen hotel dus! Binnen no time was ik omringd door zo’n 8 mannen waarvan er twee wat Engels spraken. Nog 30 kilometer fietsen naar het eerste hotel! Dat ga ik dus niet doen. Na vijf minuten lag mijn fiets en bagage in een taxi en had ik een prijs afgesproken met de taxi-chauffeur, waarna ik vriendelijk werd uitgezwaaid door de achterblijvende mannen.

En wat was ik blij dat ik in die taxi zat! Wat een weg! Volgens mij meer omhoog dan omlaag. Dat was me nooit gelukt! Ik werd afgezet in Inebolu, een middelgrote stad, bij een groot hotel met uitzicht op de Zwarte Zee. Overigens niet het mooiste uitzicht wat ik van de Zwarte Zee heb gezien.

Het plan is nu als volgt: ik neem morgen de bus naar Sinop, zo’n 125 kilometer. Vanaf daar worden de klimmen wat matiger. Even kijken of ik daar het fietsen weer op kan pakken.

De busreis ging goed, het was een klein busje en de fiets werd op z’n kop achterin gezet met de tassen er tegen aan. Ik moest op een gegeven moment overstappen maar dat ging allemaal heel soepel.

Sinop is wel leuk, een soort schiereiland met een leuke haven. Wel druk, lawaaierig en rommelig maar dat zijn volgens mij alle Turkse steden.

Ik ben er een dag extra gebleven. Wel lekker zo’n dagje vrij, maar ik zag er wel de hele dag tegenop om weer verder te gaan...de beste remedie is dan maar gewoon gaan fietsen...

Zo zat ik vandaag al om half 8 op de fiets. In het begin nog wel wat klimmen maar veel minder heftig dan voorheen. De laatste 40 km waren makkelijk. Vlak langs de Zwarte Zee, af en toe een tunnel waar ik geen liefhebber van ben....Maar, nie mauwen Yvonne, dankzij die tunnels hoef ik nu niet te klimmen! Al met al zo’n 75 km gefietst en zit nu in een hotelletje met uitzicht op...jawel, de Zwarte Zee!

Ik heb er weer zin in en het vertrouwen is er weer.

Ik geniet zo van al jullie reacties! Heel veel dank daarvoor!

Yvonne

1. Nicolette:
    23 juni 2018
    dag lieve dappere en flinke yvonne. af en toe eens goed mauwen mag echt wel. kun je er daarna weer tegen !
    slim om soms een busrit te nemen, vooral op die klimtrajecten.
    ik moet er niet aan denk, zit nu al te hijgen. je houdt de eer en de faam van de familie wel heel erg hoog, trots op je !
    grtjs nicolette en stephan.
  2. Marietje van den Belt:
    23 juni 2018
    Wat een volhouder ben je respect wensen je nog veel fiets plezier
  3. René de Zeeuw:
    23 juni 2018
    Ongelofelijk, wat een avontuur en wat een afzien! Zonder doping nog wel en zonder e-Bike, al zul je daar wel af en toe van gedroomd hebben! Na afloop maar eens een boek gaan schrijven lijkt me. Bedankt voor wéér een prachtig verhaal en Goede reis verder!
  4. Maria Geurts:
    23 juni 2018
    Nou, Yvonne ik vind dat je gaat als een speer met al die heuvels. Weer bedankt voor dit mooie verhaal. Benieuwd naar je vervolg ik wens je veel plezier in dit hartelijke land. Heb er ook goede herinneringen aan en het uitzicht over de zwarte zee is inderdaad prachtig.
    Groetjes,
    Maria
  5. Els Lakerveld:
    23 juni 2018
    Nou Yvonne, petje af. Je bent wel een enorme doorzetter. Zal ook wel een beetje moeten daar. Maar je doet het en ik vind het geweldig. Hele fijne tijd verder.
    Groetjes Els
  6. Joyce de Bresser:
    23 juni 2018
    Jeetje Yvonne,ik vind met de e-Bike naar Vught heen en weer al een hele prestatie😂. Wat ben jij een doorzetter zeg,petje af! Succes en vooral ook veel plezier. Groet, Joyce
  7. Liesbeth Janssen:
    23 juni 2018
    Ja,Yvonne ik vind je toch niet zo heel erg slim,🤔ik had al mijn charmes in de strijd gegooid en die fietsenmaker mooi meegenomen.Leuke vent om te zien en ook nog zo lief,die vindt je niet zomaar langs de weg.🤷‍♂️Wat zijn er toch aardige mensen op deze aardbol,ik hoop dat je nog heel veel van deze mensen tegenkom op je geweldige reis en denk aan mijn goede raad,gebruik je charmes( by the way) je ziet er fantastisch uit dus zo zwaar kan het fietsen niet zijn,sprak zij vanuit haar luie stoel🤪liefs van ons👍😘
  8. Marjan:
    23 juni 2018
    Wauw Yvonne, wat knap toch! Prachtig hoe onbevreesd jij rond reist! En gelijk heb je wat betreft de bergen, ik had al lang een bus genomen.
    Een heel goede tocht verder!! X
  9. Francis:
    23 juni 2018
    wat een mooi verhaal Yvonne en prachtige foto,s. Ik had wel eens gehoord dat de Turken enorm gastvrij zijn en dat blijkt dan wel.
    Hier in Nederland hebben we al weken veel zon, ook heerlijk fietsweer.
    groeten
    Francis
  10. Jeanne Tax:
    23 juni 2018
    Top Yvonne tjonge en al zoveel meters erop zitten. Goed dat je af en toe een verlof neemt of fiets je gesponserd met een contract. Geniet ervan en laat je op tijd rijden. Goede moed Jeanne
  11. Gerry:
    23 juni 2018
    Je bent een taaie volhouder die niet de makkelijkste weg heeft gekozen...
  12. José:
    23 juni 2018
    Hoi Yvonne, wat een verhaal weer !!
    We zijn nu al supertrots op je , dus je kunt wat ons betreft de rest van de reis met de bus doen 😄. Groetjes vanuit de Marche 😘😘
  13. Jolanda van Steijn:
    Lieve Yvonne,
    Heb net je laatste twee verslagen gelezen, want ben zelf gisteren teruggekomen uit Toscane. Heerlijke vakantie gehad en veel gezien.
    Tijdens het lezen van je vorige verslag moest ik bijna zelf een traantje wegpinken. Het zit je allemaal even niet mee, meid, en ik heb met je te doen. Goed dat je dan ook gewoon ff met ov gaat en het fietsen even laat voor wat het is! Maar je bent een kanjer en jij komt die perikelen wel weer te boven. En als het niet lukt: geen man overboord, dan kom je gewoon lekker terug naar Holland.
    Ik geloof trouwens niet dat het zover zal komen hoor. Je kunt het wel. En al die lieve mensen die je ontmoet, dat moet toch ook wel een boost geven. Hou je taai en weet dat hier heel veel mensen van je houden en met je meeleven.
    Veel liefs, ook van Eddi.
  14. Anita:
    23 juni 2018
    Yvonne wat schrijf je toch heerlijk. Ik zit helemaal in je avontuur in Turkije. En wat geweldig die lieve mensen. Die zal je wel verdiend hebben. Goed om af en toe jezelf te sparen en bij te komen van alle ik inspanningen. Fijn te horen dat je er weer zin in hebt. En weer lekker op de fiets zit. Heel veel plezier en alle goeds op je fietsavontuur. Tot het volgende verhaal. Leuk hoor je foto's. Anita
  15. Bianca:
    23 juni 2018
    Heerlijk zoveel gastvrijheid, dan ook nog zo geholpen worden.Juist als je niet meer kan. Mooie mensen ontmoeten mooie mensen! Blijf goed voor jezelf zorgen,lieve Yvonne...ge hebt maar ene lichaam..kanjer dat je bent! Veel liefs, Bianca
  16. Jose lutgerink:
    23 juni 2018
    Ohhh yvonne wat vind ik dit top van jou. Wat een doorzettingsvermogen . Pffft knap hoor . En succes verder
    Nicht Jose
  17. Ted:
    23 juni 2018
    Echt weer genoten van jouw prachtige reisverhaal. Dank je wel. Voor mij ben jij Yvonne the powerwoman 👍👍.
  18. Koosje de Leeuw:
    24 juni 2018
    Wat een avonturen Yvonne!! Maar je past je aan, haalt diep adem en reist met nieuwe energie verder!!! Knap hoor!
  19. Henk de Leeuw:
    Hoi Yvonne
    Wat een mooi verhaal weer om te lezen.
    Ik zit me te bedenken als je niet meer fiets( wat ik me niet kan voorstellen ) kunt altijd nog reislijdster worden in Turkije je hebt er zoveel ervaring op gedaan.
    En je doorzettings vermogen mag er ook zijn top hoor.
    Hou vol en succes komende weken.
  20. Nathalie:
    24 juni 2018
    Wat een mooi verhaal weer! Die gastvrijheid.. Zo mooi! Groetjes Nathalie en Vida
  21. Ilse:
    24 juni 2018
    Wauw! Wat een ervaringen weer! Verbaas jij jezelf nooit met je doorzettingsvermogen en creativiteit tot het vinden van oplossingen? Stoere vrouw!!
  22. ANSTE:
    24 juni 2018
    geweldig Yvonne, wat jij doet en durft.
    Onvoorstelbaar knap!!!!!!
    We kijken weer uit naar je volgende verhaal en foto's.
    Heel veel succes en veel plezier.
    En als je het helemaal niet meer ziet zitten, las je toch een heel verdiende kleine vakantie in.......
    heel veel groeten van ons
  23. Rian:
    24 juni 2018
    Wat prachtig al die bijzondere ontmoetingen en mensen die je helpen op je reis. Fantastisch! Wees lief voor jezelf, met een ander vervoersmiddel als je eigen fiets is niets mis en doet niets af aan deze bijzondere reis. Nog vele fijne kilometers gewenst het is knap wat je doet!
  24. Anja:
    24 juni 2018
    Die 'bejaarde vrouw' doet het toch allemaal maar. Pittig hoor, veel heuvel op, heuvel af. Maar wat fijn dat er zoveel schatten van Turken zijn! Heb zelf in Turkije ook nooit anders meegemaakt. Wens je nog veel meer van dit soort engeltjes op je verdere reis! Geweldig leuk en inspirerend om je verhalen te lezen.
  25. Nellie:
    24 juni 2018
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Geweldig zoals jij door alle landen fietst. En wat super dat je zoveel lieve mensen ontmoet.
  26. Els D.:
    24 juni 2018
    Wat ik ook zo'n mooie eigenschap of karaktertrek van je vindt is dat je zo fantastisch kunt genieten in je eentje. Dat lees ik zo uit de verslagen. Je zou trouwens dan nooit een dergelijke reis kunnen maken, lijkt me. Knap en goede reis verder!
  27. Saskia Harschnitz:
    24 juni 2018
    Prachtig Yvonne, wat een aardige mensen kom je tegen. Mooi verhaal om te lezen.
  28. Ruth:
    25 juni 2018
    Hoe leuk en onderhoudend geschreven! Hoe moedig en sterk! Wat een geluk, je doet me inzien dat reizen ook kan als je niet meer piep bent, tunnels eng vindt en vooral als vrouw alleen! Girlpower!!
  29. Marianne Penninks:
    25 juni 2018
    Met bewondering lees ik jouw verhaal.knap hoe je het allemaal doet mijn complimenten. Je kunt zo beeldend schrijven. Sterkte met de bergen groetjes Marianne
  30. Jack:
    25 juni 2018
    Hallo Yvonne. Wederom weer een mooi reisverslag en prachtige foto's! Wat fijn dat je steeds fijne mensen ontmoet op die paar mannen na dan. Geef je groot gelijk dat je af en toe gebruik maakt van het opbaar vervoer of een taxi. Dat je er al weer 4500 km op heb zitten. Mijn petje af! Groetjes uit het "Zand" xx
  31. Mariette:
    26 juni 2018
    Hoi Yvonne,
    wat jij allemaal niet meemaakt zeg! Heel knap hoe je ermee omgaat. Ik blijf het stoer vinden dat je zo'n grote tocht in je eentje aflegt. Je verzamelt op deze manier zoveel herinneringen, dat neemt niemand je meer af! Blijf genieten van deze ervaring ondanks de hobbels (letterlijk en figuurlijk!!). En ik hoop dat je tijd blijft vinden om je blog bij te houden want ik kijk uit naar je verhalen en foto's. Heel veel groetjes, Mariette
  32. Paul Broeren:
    26 juni 2018
    Wat een avontuur zeg, heel mooi, maar ook soms heftig, Goed dat je af en toe een extra "vrij dagje " in last, je bent eigen baas over je tijd he, Vooral ook aan jezelf denken, weer succes voor de volgende kilometers, diepe buiging voor jou hoor, groetjes de buurman
  33. Jose van elderen:
    27 juni 2018
    Wat maak jij veel mee Yvonne...knap hoe je door de tegenslagen gaat die er helaas bijhoren...maar dat kan niet op tegen alle mooie ervaringen..Veel sukses en genieten van de natuur groetjes Josephine
  34. Lidwien:
    28 juni 2018
    Het bewijs is geleverd. Jij snapt wat ik bedoel!
  35. Arnold Gall:
    30 juni 2018
    Oei. Turkije mag dan heuvels hebben.
    Georgië dn Armenië hebben pas echt steile bergen.
  36. Monique Hebly:
    1 juli 2018
    wow Yvonne, wat een geweldig avontuur. Ik moet vaak aan je denken.. En als ik het aan andere fietsers vertel, weten ze niet wat ze horen...Respect, respect en nog eens respect Gaat het nog steeds goed met je nieuwe camera?
  37. Greetje:
    1 juli 2018
    Hey Yvonne,
    Wat een spannend verhaal weer om te lezen. Ik vind het zo knap en ongelofelijk wat je doet. Wat fijn om te lezen dat je zoveel lieve en behulpzame mensen ontmoet. Geniet!!!!!
    Dikke kus, Greetje
  38. Gürsel Akay:
    5 juli 2018
    Thank you Yvonne for mentioning us. We hope all goes well with you along the way. Keep up pedalling ( the world):)
  39. Gert:
    8 juli 2018
    Dag Yvonne, wat een prachtige reis ga je maken zeg! ik zag een berichtje van jouw reis in ons verenigingsblad de Wereldfietser staan, zodoende kwam ik op je blog. Wat heb je al veel beleefd zeg. Ik ga je volgen! Goede reis!
    gr Gert
  40. Ineke en Wouter:
    9 juli 2018
    Hey Yvonne,
    Wat een fantastisch en beeldend reisverslag heb je ons weer gestuurd! Zóoo heerlijk om dit allemaal op afstand mee te kunnen beleven! Ik moet veel aan je denken.. Wat een doorzettingsvermogen, moed en conditie heb jij toch!! Petje af voor jou met groot respect! En wat een avontuur ben je aan het beleven..en wat een prachtige foto's!!
    Veel fietsplezier en alle goeds!!! lieve groetjes van ons XxXx
  41. Marlies Reimering:
    22 juli 2018