Wenen!

25 april 2018 - Bratislava, Slowakije

Na drie weken, ruim 1500 kilometer op de teller ben ik in Wenen.

Het gaat voorspoedig, mijn conditie is zoveel verbeterd sinds de eerste week. Het gaat me allemaal een stuk makkelijker af en het mooie weer is natuurlijk een hele positieve factor. Gewoon korte-mouwen-weer! Heerlijk!

Wat geniet ik onderweg! De laatste dagen langs de Donau gefietst, prachtig! Vooral het stuk vanaf Passau. ‘Traumhaft schön‘ zei een Duitser, ik was het helemaal met hem eens, hoewel ik niet eens precies zou weten hoe ik het moet vertalen. Maar ik vond het wel mooi klinken. Ik fietste in een soort dal met daardoor de Donau. Ineens had ik ook geen tegenwind meer. Zo mooi, ik moest het af en toe hardop tegen mezelf zeggen. “Wat is het hier mooi, dit is genieten.” Ik kom ogen te kort! Ik kwam uit bij een camping meteen aan de Donau. een hele mooie plek. Ik was blij dat ik die dag niet doorgefietst was, wat ik eigenlijk wel van plan was, want de volgende dag bleek dat er even een saai lang stuk was met wind tegen. Dat zou toch zwaar geweest zijn zo op het eind van de dag.

En dan dat weer, jongens, ik had het niet beter kunnen treffen. De vraag of ik wel of niet zal kamperen is nauwelijks meer aan de orde! Natuurlijk, het is gewoon zomer! Hup, tentje opzetten. Een paar campings waren nog niet eens officieel open, ik mocht wel blijven maar een warme douche was er niet.

Nou ja, dan maar een dagje zonder. Gelukkig was ik nooit helemaal alleen, er was altijd wel iemand in een sta caravan. Zo’n lege camping vind ik toch een beetje eng...dat wordt nog wat want over een tijdje zal ik ook nog wel eens wild moeten kamperen...Nou ja, dat zie ik dan wel weer..

Ik kom door leuke plaatsjes en mooie steden zoals Regensburg waar ik een rustdag heb genomen om de stad te bekijken. Het is een van de best intact gebleven Duitse steden. Mooi en sfeervol.

De natuur is ook zo mooi! Alles staat in bloei, vooral ‘s morgens, als het licht nog zo bijzonder is, geweldig.

Denk nou niet dat ik de hele dag eufoor op de fiets zit. Soms kom ik lange saaie stukken tegen, af en toe door lelijke industriegebieden of langs drukke wegen. Electriciteits centrales zijn ook zo vreselijk lelijk, daar fiets ik het liefst heel snel voorbij.

Ook ben ik wel eens een veels te duur hotel in gevlucht omdat het zo vreselijk regende. Maar over het algemeen heb ik het erg naar mijn zin.

De contacten onderweg, ook al zijn ze kort, zijn erg leuk!

De reacties als ze horen dat ik onderweg ben naar China zijn soms heel grappig. Ongeloof, verbazing, “Unmöglich”, zei een vrouw uit de grond van haar hart nadat haar mond was opengevallen. Nou ja, misschien wel, maar ik kan het toch proberen...

De laatste tijd loop ik er wat minder mee te koop en maak ik het wat korter. Tot Wenen bijvoorbeeld en als ze dan niet verder vragen laat ik het maar zo.

Gisteren is Gerry aangekomen in Wenen. Ik had haar eigenlijk op willen halen van de bus maar dat is me niet gelukt. Ik had toch wat meer tijd nodig om in Wenen aan te komen. In plaats daarvan kwam zij me tegemoet fietsen. Leuk om haar hier te zien. We kwamen uit op een camping in Klosterneuburg, zo’n 15 kilometer voor Wenen. De volgende dag heeft ze mij een rondleiding gegeven door Wenen. Een aantal jaren geleden is ze als buschauffeur/reisleider heel vaak in Wenen geweest en ik moet zeggen, ze kan het nog steeds!

Als ik alleen was had ik het na een uur al opgegeven denk ik. Door een drukke stad fietsen waar je de weg niet kent kan dodelijk vermoeiend zijn.

Als kind ben ik weleens met mijn ouders en broers in Wenen geweest maar veel wist ik me er niet meer van te herinneren, buiten de Stephansdom, het Riesenrad in het Prater en Schloss Schönbrunn. Maar wel weet ik nog dat ik het toen heel erg leuk vond en er een goed gevoel bij had.

De Stephansdom is prachtig maar ik blijf er bij: “onze” Sint Jan blijft toch de mooiste, daar waren Gerry en ik het roerend over eens.

De Sachertorte, genoemd naar de bakkers familie Sacher, daarentegen, kan zich heel goed meten met de Bossche bol, krijgt misschien zelfs nog wel een puntje meer! Uiteraard hebben we die gegeten in Café Sacher waar keizerin Sissy regelmatig kwam.

Afgelopen nacht heb ik voor de eerste keer wild gekampeerd. Het was in een soort nationaal park waar geen voorzieningen waren maar waar het niet verboden was om je tentje op te zetten. Het was een prachtige open plek in het bos waar ik heerlijk geslapen heb en waar we vroeg in de morgen gewekt werden door het fluiten van de vogels. En het voelde heel goed, niks engs aan...

Daarna zijn we naar Bratislava in Slowakije gefietst. Dat was maar een kilometer of 30 en we besloten om daar te overnachten zodat we een halve dag de stad konden bekijken.

Wa zijn verrast door deze stad, een mooi oud, historisch centrum, niet te druk, veel voetgangersgebied en een hele prettige sfeer.

Zo, dat is het weer voor deze keer. Ik ben blij met de hoeveelheid leuke berichten van jullie, bedankt daarvoor.

Yvonne

1. Erica:
    25 april 2018
    Leuk om je verhaal te lezen. En fijn dat het je weer goed gaat. Veel plezier.
    Rini en Erica
  2. Nellie:
    25 april 2018
    Dat lijkt me ook leuk, langs de Donau fietsen. Moet goed te doen zijn voor de niet getrainde fietser. Bedankt voor je mooie verslag. Geniet van al het moois.
  3. Akke van Dongen:
    25 april 2018
    Hoi Yvonne, weer een mooi verhaal. Ja erg mooi langs de Donau. Zijn ook een paar keer in Wenen geweest en is inderdaad een fantastische stad. En ik moet zeggen heb zelf toch een lichte voorkeur voor de Bossche bol. Hopelijk blijf je mooi weer houden met niet teveel tegenwind. Geniet. Groetjes van ons.
  4. Liesbeth Janssen:
    25 april 2018
    Das haben Sie sehr nett geschrieben junge Frau. Liebe Grüsse aus Eindhoven.
  5. Piet en Nel:
    25 april 2018
    Ik zat al te wachten op weer een berichtje van je, en jawel daar komt het al, verrijkt met mooie foto's. Gezellig een reismaatje voor een paar weken, het is toch wel het ultieme vervoermiddel de fiets nietwaar. Je ziet veel, ontmoet bijna altijd vriendelijke en aardige mensen. Staat nooit in de file, kortom een groot feest.
    Veel plezier en we kijken uit naar je volgende verslag.
  6. Karin:
    25 april 2018
    Yvonne, gezellig samen een eind op te fietsen. Geniet er van en heel veel plezier gewenst.
  7. Jolanda van Steijn:
    25 april 2018
    Yvonne, wat een leuk verslag weer! Wenen ... jeugdherinneringen voor mij. We kwamen daar vaker als kind. Mijn vader heeft de oorlog daar doorgebracht als gevangene door de Arbeitseinsatz. Hij was pas 17 jaar! Jaren later gingen we zijn vroegere hospita opzoeken. Heel bijzonder. Schloss Schoenbrunn, daar was ik weg van als kind. Fijn dat je conditie alweer zoveel beter is. Heel veel liefs en groeten, ook voor Gerry.
  8. Maria Geurts:
    25 april 2018
    Yvonne, bedankt voor je reisverhalen.
    Geniet van deze tocht, fijn dat je conditie op peil is. Zo kun je toch makkelijker de tocht volbrengen en China is nog een heel eind. Zie uit naar je belevenissen.
    Groet vanuit het kille Nederland, maria
  9. Marjan:
    25 april 2018
    Leuk Yvonne, je enthousiasme werkt weer aanstekelijk! En wat tref je het inderdaad met het weer, zaaalig!!
  10. Yvonne van Van Broekhoven:
    25 april 2018
    Klinkt idd "sprookjesachtig" of betoverend mooi...
    Fiets en geniet ze! (en droom zacht...)
    groet,Yvonne
  11. Marietje van den Belt:
    25 april 2018
    Weer een leuk verhaal bedankt en nog veel succes
  12. Anja Zandvliet:
    25 april 2018
    Echt genieten nu, meisjes!
  13. Rian:
    25 april 2018
    Yvonne, fijn dat het zo goed gaat. Die Sachertorte is inderdaad heerlijk mmmmmm. Top dat het weer zo goed is en dat je wild campeerplaats zo mooi was. Langs de Donau is inderdaad prachtig, wij hebben daar ook diverse plaatsjes met de camper bezocht. Genieten. Wens je nog vele heerlijke fietsdagen. Lieve groet
  14. Els Donders:
    25 april 2018
    Leuk verhaal! Harry en ik hebben in Tsjechie of Slowakije een keer door een bos gelopen, waar totale stilte was en we niemand zagen. Ik zei dat tegen hem dat ik het eng vond dat je niemand zag en hij zei laconiek: ben blij, dan gebeurt er ook niets.
    Wij zijn de totale stilte vrijwel niet meer gewend en bij wild kamperen heb je die intense stilte natuurlijk ook. Nu, ik vind je een heldin, maar als je besluit toch een hotelletje op te zoeken, is dat echt geen afgang, hoor !!
    Fijn, dat je gunstig weer hebt, dat houdt de vrolijkheid erin!! Leuke reis verder !
  15. Boudewijn Lutgerink:
    25 april 2018
    Ach ja, dat Riesenrad. Ik weet nog dat we daar stonden en Pappie me vroeg of ik mee wilde in het rad. Toen leek me dat niet zo'n goed idee. Ik vond de spaken wat dun. Toen snapte ik niet waarom iedereen zo moest lachen.
    Maar Zus, wat een geweldige tour ben je weer aan het maken. Stoer hoor! Veel mooie kilometers toegewenst.
  16. Henk de Leeuw:
    25 april 2018
    Wat een mooi verhaal keizerin Yvonne , ja dat waren nog eens tijden met Frans en Sissi!.je bent goed op weg en nu samen met Gerry erg gezellig denk ik.Bij elke trap komt China dichter bij.heel veel succes samen.
  17. Ingrid Kemps:
    25 april 2018
    Yvonne je bent nu al mijn held! Zo geweldig wat je doet. Heb het samen nu heel goed en trakteer jezelf elke dag maar op een heerlijk gebakje!
    Fiets ze! Groetjes Ingrid K
  18. Aimy en Ruud:
    26 april 2018
    Wat een genot om je reisverslag te lezen! Fijn om te lezen dat het goed gaat. Geniet ervan en een mooi en veilig vervolg toegewenst!

Groetjes Ruud
  19. Francis:
    26 april 2018
    Ik krijg ook al zin om naar Wenen te gaan als verstokte niet-reiziger.
    alleen al door je omschrijving. wens je veel reisplezier..
  20. Bianca:
    26 april 2018
    leuk Yvonne, heb dit verhaal aan Lieve, Mario en Veerle ook gestuurd. Fijn dat je samen wild kon camperen en genieten van het ochtendgloren met vogeltjes om je heen. Je schrijft 25 april..Veerle is 30 jaar geworden en Lieve is nu 16 weken zwanger. We genieten! En met jouw verhalen genieten we mee! Grappig jouw vergelijk met de Bossche bol en de St.Jan.
    Echt gehecht aan onze stad! lfs, Bi
  21. Toos Fr.:
    26 april 2018
    Weer een mooi verhaal Yvonne. Dankjewel, zo fiets ik in gedachten fijn met je mee. De Donau is dan ook een geweldige leidraad.
  22. Jose van elderen:
    26 april 2018
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en leuk om je op deze manier te kunnen volgen. groetjes
  23. Dorothea Lutgerink:
    26 april 2018
    Mooi verhaal en prachtige foto’s. Dankjewel!
  24. Henny Aker:
    26 april 2018
    Hoi Yvonne, fijn dat het zo goed gaat op de fiets. Ja, in de krant had ik gelezen over het traject Passau-Wenen. Dat leek me wel wat.En het klopt dus. Wie is de architect van dat aparte gebouw?
  25. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Appeltje eitje gaan we bijna denken, fijn te lezen dat het je goed gaat.
    De Donau Traumhaft (als in een droom), is en blijft een mooie rivier, wij de mensen maken er hier en daar iets minder moois van gelijk heb snel door rijden, kort daarna is het weer Traumhaft schön. Fijn dat je goede herinneringen aan Wenen van vroeger ook nog even daar waren. Ja genieten van die Dom met dat gekleurde dak, geeft mij maar d St.Jan, ook tijdelijk zonder O.L. Vrouw, dat begrijpen we ook.
    Je bent ook al in Bratislava, de gang zit er goed in. Mooi verhaal veel geluk en veiligheid toegewenst. Liefs Anneke en Henk
  26. Josie:
    26 april 2018
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, Wenen lijkt me ook prachtig, doe ik ook nog een keer. Geniet van je reis!
  27. Corrie:
    26 april 2018
    Hè Yvonne, ik heb even een inhaalslag gemaakt wbt het lezen van jouw reisverslagen. Was even “out of order” zoals jij weet maar wat is het weer heerlijk om jouw levenslust te mogen lezen en een klein beetje mee te bleven. Superrrrr!!!! Doe voorzichtig, pas op voor de paaltjes ;) en heerlijk volop genieten!!!!! Liefs Corrie
  28. Jack:
    26 april 2018
    Hallo Yvonne. Ik sta er van te kijken dat je nu al in Slowakije bent. Volgens mij zit je zo in China Haha.... Mooi verhaal en prachtige foto's. Wens jou en Gerry een fijn samenzijn en drink morgen, Koningsdag, een borrel op jullie.
    Groetjes.....
  29. Birgit moolen:
    26 april 2018
    Top verslag Yvonne, ik keek er al naar uit.
    Je hebt er werk van gemaakt en zo leuk om te lezen dat het je goed gaat!
  30. Hanneke:
    26 april 2018
    Ha Yvonne!!! Heerlijk om te lezen , zo echt alsof ik er zelf bij ben maar ....dan thuis op de bank 😉!!
    Leuke afwisseling nu Gerry er bij is ...en dat door het schitterende Wenen !!!!👍
    Heel veel groetjes en geniet !!!! 🙋
  31. ANSTE:
    27 april 2018
    Hé Lutgerink !! Het is weer een práchtig verhaal. Helemaal in jóuw stijl !!
    Het is alsof je niet [ 'n paar maanden/ 'n jaar ? ] van de fiets áf bent geweest !!
    Wij hopen dat jouw reis zó leuk & voorspoedig blijft verlopen !!
    Groet / AnSte
  32. Els Lakerveld:
    27 april 2018
    Hoi Yvonne. Wat een leuk verslag. En wat een mazzel, een reisleidster bij je die de stad kent. Wij hebben daar ook eens gefietst, maar zijn niet veel verder gekomen dan de mooie gebouwen in het centrum en de terrasjes. Was ook niet verkeerd hoor. Maar jij gaat lekker verder. Voor ons was dat toen het eindpunt. Hele goeie fietsreis verder en ik ben benieuwd naar je volgende verslag. Hartelijke groetjes en geniet ervan. Els
  33. Loes Jacobs:
    28 april 2018
    Wederom een feestje om je te lezen, ik heb het er maar druk mee met al die verslagen lezen, jij naar china op de fiets, een vriendin de camina aan het lopen en ook een neef die de camina loopt, allemaal delen ze het. wat een fanatieke zestigers onze generatie.. maar mezelf zie ik het nog niet doen, alhoewel ik een electrische fiets ga kopen en dan ook een stuk verder kom dan ik nu gewend ben haha wie weet!!!
    Fiets en geniet ze

Loes Jacobs
  34. Brigitte:
    29 april 2018
    Hoi Yvonne,
    Wat een prachtige plaatjes heb je geschoten....en....wat schiet je al op zeg...Wenen- Bratislava...en helemaal zelf gefietst....fantastisch....ga zo door hoor Yvonne....jij geniet....en ik ook van je leuke weergave.....dat riekt naar meeeer....
    Lieve groet Brigitte bovenbuur....hi hi....ik heb ook een geweldige vakantie gemaakt met mijn campertje door Nederland met het weer zoals.....laat ik zeggen....in Zuid-Frankrijk.....
  35. Ed en Hans ten Kortenaar:
    30 april 2018
    Lieve yvonne, daar zitten we dan even achterop en rijden mee in je verhaal. De eerste grote route op de fiets met vrienden is Passau - Bratislava geweest voor Ed en mij. Mooie herinneringen aan en er volgden daarna meerdere tochten! Herkenbaar dus en nieuwsgierig naar het vervolg van de route. Ed heeft goede uitslag gekregen. Tumorplakkaten in z'n lijf zijn niet zichtbaar meer op de skan. De immunotherapie slaat aan en Ed verdraagt het zeer goed. Hij gaat er dus lekker mee door en misschien ........, we geven de moed niet op. Jij een gezellige samenreis periode met vriendin Gerry. Plezier meiden en tot schrijfs Hans/ed
  36. Marianne Penninks:
    2 mei 2018
    Dag Yvonne ,
    ik geniet van je verhalen in de steden die jij bezocht hebt en wel met de fiets.
    Leuk dat een vriendin met je mee fietst. Veel fiets plezier en heel goied weer,
    groet Marianne
  37. Marlies Reimering:
    22 mei 2018
    Wat een heerlijk verhaal, zo beeldend geschreven. Ik geniet op afstand met je mee, ook al loop ik een tikkie achter. Groetjes, Marlies