Bijna in Tsjechië

17 juni 2024 - Fichtelsee, Duitsland

Ik ben nu ruim 2 weken onderweg. In Warburg waar ik 2 nachten op een camping heb gestaan ontmoette ik Frank die ook naar Praag fietst. We besloten om die dag samen te fietsen, ondanks dat ik hem waarschuwde dat ik een trage fietser ben. Hij neemt het voor lief want we fietsen nog steeds samen. Zijn tempo ligt stukken hoger dat dat van mij, hij heeft al flink wat sportprestaties geleverd in zijn leven, maar hij past zich aan wat ik wel heel fijn vind. Ik moet regelmatig een tandje bijzetten wat ik niet erg vind. Als ik alleen fiets heb ik eerder de neiging om te stoppen, soms zelfs in een klim, niet slim! We hebben min of meer besloten om samen tot Praag te fietsen. Frank is ook wel leuk gezelschap, ik kan met hem lachen. Ook heel belangrijk!

De route is mooi, door leuke stadjes met leuke pleintjes en prachtige vakwerk huizen. Dit afgewisseld met mooie natuur, uitgestrekte glooiende korenvelden en zoals vandaag, hele stukken bos!

Het gaat niet altijd even makkelijk, er moet hier en daar fors geklommen worden. Ik kan het nog, soms moet ik lopen, probeer dat zo weinig mogelijk te doen want eenmaal van de fiets af kom je er bijna niet meer op en kost het veel tijd en energie. Toch wel een geweldige uitvinding hoor een fiets! Blijven trappen anders val je om!

We hebben één keer illegaal op een camping gestaan. We kwamen er aan maar de receptie was niet bemand. Ik heb gebeld en kreeg een vrouw aan de lijn. Ik netjes vragen in mijn beste Duits ‘ob wir bitte unsere Zelten da stellen könnte?’ Ik kreeg een heel onaardig kortaf antwoord: “Nein”. Op mijn vraag ‘waarum nicht’ werd de hoorn erop gegooid. Nou ja zeg! Het was al best laat en de volgende camping nog ver weg dus we hebben de tenten toch opgezet. Water was er wel, wc was afgesloten…nou ja daar is wel een oplossing voor te vinden.

De volgende dag wel heel vroeg vertrokken, om een uur of 5 de tenten afgebroken in de regen en naar het dichtst bijzijnde dorp gefietst. Daar hebben we de ergste regen afgewacht in een prieeltje op een pleintje en ontbeten. Later op de dag klaarde het weer wat op en hebben we in een leuk stadje heerlijke koffie gedronken met een prachtig en lekker gebakje! Dat kon want we hadden de kosten voor de camping uitgespaard😀!

Wat betreft het weer: het is wat wisselvallig, vandaag veel wind, af en toe regen maar het valt me toch wel mee. Het mag wel een paar graden warmer mogen, zou fijn zijn.

O ja, ook nog zo’n leuk toeval, ik kwam mensen tegen die ik vorig jaar ook getroffen had op een camping in Duitsland. Ik kon ze me niet herinneren maar toen ze mij vertelden waar en wanneer wist ik het weer. Kleine wereld hè.

Gisteren hadden we het moeilijkste en hoogste stuk van de route. Daarom kwamen we niet uit bij de camping die we op het oog hadden. We hebben ergens bij een soort hostel gekampeerd dat niet open was. Frank zag het, er stond al iemand met een camper. De eigenaar werd gebeld en die kwam binnen een paar minuten. We konden daar voor niks staan op een veldje en we konden onze waterflessen vullen. Nou, helemaal mooi! Ik was achteraf zo  blij dat we niet waren doorgefietst. Ik was gisteren zo moe. Het was nog maar een paar kilometer naar de camping, die hebben we vandaag dus gedaan. Gelukkig maar anders was ik echt stuk geweest denk ik.

Nu staan we dus op die camping, lekker relaxen, ‘lambakken bij de tent’ noem ik het altijd. Heerlijk niks doen, beetje lezen, verslagje schrijven. Frank kookt weer vanavond en ik vind het prima. Dat doet-ie goed!

Dit was het weer. Het volgende verslag zal vanuit Praag komen. We zitten niet meer zo ver van de grens.

Yvonne

1. Lennie Meijer:
    Leuk verhaal Yvonne
  2. Els D.:
    17 juni 2024
    Echt doordouwen en volhouden dus! Heel fijn dat iemand zo met je optrekt! Word je wel gelukkig van op deze barre tocht❣Gelukkig is er goeie koffie in dat gebied.Leuke verdere reis gewenst.🤩
  3. Esther:
    17 juni 2024
    Klinkt allemaal weer heel gezellig. Fijn dat er zoveel prettige mensen op jouw weg komen.
  4. Anneke Henk:
    17 juni 2024
    Yvonne het is een vrolijk verhaal, met mooie ontmoetingen, gratis slapen goede kok en veel goeds, op naar Praag succes.
    Liefs Anneke en Henk
  5. Agnes:
    Die Frank, die moet je erin houden. 😉
    Heb je veel gemak van; nl gezelligheid, op zijn tijd een leuke grap, kan lekker koken, kun je gezellig samen mee eten en je wordt gemotiveerd om bij een klim niet zo snel van je fiets af te stappen want je wilt toch ook weer niet té traag overkomen. 🤣
    Dus hou hem bij je tot in ieder geval Praag en daarna zie je wel weer verder…..
    Viel Spaß in das schöne Praag!
  6. Bep Groeneveld:
    Hallo Yvonne,
    Wat gezellig om een tijdje met twee te fietsen.
    Nog heel veel fiets plezier!
    Groetjes,Bep
  7. Nellie:
    17 juni 2024
    Wat een leuke ontmoeting met Frank. En wat ben je al ver, bijna in Praag. Je gaat als een speer.
  8. René de Zeeuw:
    17 juni 2024
    Leuk verhaal weer, het echte vrije leven roept vanzelf toeval en leuke ontmoetingen op. Je krijgt blijkbaar wat je verdient! Groetjes
  9. Marjan:
    Wat gezellig Yvonne!
  10. Josie de Vuijst:
    17 juni 2024
    Echt leuk om te lezen. Ik zie het zo voor me!
  11. Gerry:
    17 juni 2024
    Je boft maar met je man!
  12. Greetje:
    Wat leuk Yvonne, goed bezig 😊
  13. Piet en Nel:
    17 juni 2024
    Herkenbaar allemaal Yvonne, de kalimijnen, de brug daar hebben wij ook een foto van genomen, en helaas ook het weer. Ook wij hadden regelmatig regen.
    Maar desondanks blijft het mooi, veel plezier nog
  14. Akke van Dongen:
    17 juni 2024
    Weer leuk verhaal Yvonne. We fijn om zo'n metgezel te ontmoeten. Wel gezellig zo. En nog een motivater ook. Maar jij blijft en bent een bikkel. Geniet van het mooie Praag. Groetjes van Monika en mij
  15. Koosje:
    17 juni 2024
    Wat een gezellige reis maak je ervan!!!
    Op naar Praag
  16. Richard:
    17 juni 2024
    Wat schrijf jij toch altijd leuk Yvonne! Hopelijk duurt het nog heel veel blogs voor jullie in Praag aankomen ;)
  17. Lianne Hermans:
    17 juni 2024
    Leuk om te lezen Yvonne. Gezellig zo een fietsmaatje. En zeker 1 die ook nog kan koken 😋
  18. Erica:
    Dag Yvonne,
    Een mooi verhaal. Fijn dat je een metgezel hebt.
    Groet Erica
  19. Annelies:
    17 juni 2024
    Ha Yvonne, gezellig zeg, samen toeren, samen kamperen en vooral samen de humor beleven.
    Dan gaan die pittige klimmetjes ook iets gemakkelijker!
    Succes met de rit naar Praag.
    Annelies
  20. Paul Broeren:
    18 juni 2024
    Met z'n 2en lekker naar Praag, leuk om te kletsen, en elkaar ondersteunen, als t effe wat zwaarder eord
  21. Ilse:
    18 juni 2024
    Wat een prestatie weer! En wat bijzonder, zo’n fiets-vriend. Veel plezier nog en zet m op
  22. Marianne:
    18 juni 2024
    Yvonne, ik geniet van jouw verhaal, hetlijkt soms of ik mee fietst.leuk dat je iemand ontmoet hebt. Veel plezier denk aan je .groetjes.
  23. Mieke:
    18 juni 2024
    gezellig lijkt me zo'n fietsmaatje. Veel plezier verder en op naar Praag!
  24. Loes Jacobs:
    Ha yvonne
    Vanuit het mistroostige nederland een berichtje van mij. Wederom alle respect voor jou wat je maar weer eens doet. Wat een superbikkelwoman ben je toch. Tjechie is mooi herinner ik me vanuit een grijsverleden. Praag lijkt me ook prachtig . En die Frank, werd al gezegd, zou ik er in houden 😉 win win zou ik zo zeggen.
    Leuk om je weer te volgen yvonne. Sukses en veel plezier samen. Liefs 😘
  25. Marietje:
    Goede reis naar Praag en nog veel fiets plezier 🚴
  26. Ute und konrad:
    Unbedingt "Böhmische Knödel" essen...alles Gute weiterhin
  27. José:
    18 juni 2024
    Weer een leuk verhaal Yvonne; en wat fijn dat je Frank ontmoet hebt!
    Veel plezier samen en goeie reis verder!
  28. Marietje:
    19 juni 2024