Praag bereikt

25 juni 2024 - Den Haag, Nederland

Na een dikke drie weken heb ik, samen met Frank, Praag bereikt.

Het viel niet altijd mee en ik was blij dat ik iemand bij me had die me kon aanmoedigen. Er zaten pittige klimmen bij, soms kon ik niet blijven fietsen en moest ik er af en duwen. Om vervolgens helemaal kapot boven aan te komen waar de verlossing lokt: naar beneden! Iedere keer weer een kado! Zo’n tien jaar geleden heb ik dezelfde route gefietst maar ik kan me niet herinneren dat het me toen zo veel moeite kostte. Het zullen die 10 jaar zijn die het zo moeilijk maken.
Ik was toch wel heel blij met het gezelschap van Frank. Die man is wel drie keer zo snel als ik! Als hij afgehaakt was zou ik dat best snappen maar nee hoor, daar was geen sprake van! Hij zei dat-ie meeging naar Praag en daar wilde hij zich ook aan houden! Een man een man, een woord een woord! En ach, we hebben ook best lol gehad samen!

Het is overigens een mooie route naar Praag. Ondanks het afzien heb ik er erg van genoten. Het glooiende landschap, de leuke dorpen en stadjes. De campings in Duitsland die over het algemeen goed zijn. We hebben één keer in een Bed&Bike geslapen. Prima plek met keuken. Helaas kwam ik er achter dat Frank snurkt, en niet zo zuinig ook! De volgende dag maar gauw ohropax gekocht, altijd handig.

We zitten op een camping in het noorden van Praag. Gisteren zijn we met de ondergrondse naar het centrum gegaan. Het is een prachtige stad, je kan er goed een week of langer doorbrengen…wat ik echt niet van plan ben. De weg er naar toe is het doel en veel belangrijker!

Maar het weer was geweldig. En het leek me ook niet zo vreselijk druk, misschien omdat het maandag was? De Karelsbrug over de Moldau met de beelden, het uitzicht op de Praagse burcht, de astronomische klokkentoren. En ook gewoon de sfeer die er hangt. Maar nogmaals, ik hoef echt niet alles te zien.

Vandaag heb ik echt een rustdag! Frank is vanmorgen vertrokken, richting Dresden, tis weer even wennen in mijn eentje. Ik doe niks, nou ja, dit verhaaltje schrijven, dalijk een boodschapje, lekker lezen en wie weet een dutje? Wel erg heet in die tent die in de volle zon staat.

Uiteindelijk kwam ik vanmiddag bij toeval, op weg naar een supermarktje terecht in de Botanische tuin. Een prachtige plek, enorm groot, het ziet er allemaal fantastisch uit, bijzondere bloemen, veel kleur. Ook binnen was veel te zien, echter niet te lezen. Alle info stond er alleen in het Tsjechies, jammer, geen touw aan vast te knopen. Maar ben wel blij dat ik het gezien heb, zou jammer zijn als ik dit gemist had.

Entree voor mij, als senior slechts 1 kroon wat nog geen stuiver is. Senioren krijgen hier veel korting. Het openbaar vervoer is zelfs gratis voor ons. Het zegt waarschijnlijk alles over het inkomen van de oudere mens hier! Het zal geen vetpot zijn.

Morgen vertrek ik weer. De camping is ook niet leuk genoeg om nog een vierde nacht te boeken. Aan een redelijk grote weg waar flink veel verkeer langs dendert. Een paar keffende honden erbij…pfff! En gisteravond om 11.00u was het helemaal feest. Een stel kinderen die er lol in hadden om keihard gillend de camping rond te fietsen. Ook weer met die honden! Ik was er niet blij mee en ik was geloof ik niet de enige…

Morgen weer verder, richting Regensburg. Moet binnen een dag of 3, 4 wel te doen zijn maar als het langer duurt vind ik het ook best. Ik heb geen haast.

Tot de volgende keer, Yvonne

1. Maria Geurts:
    25 juni 2024
    Leuke foto’s met zo’n enorm bord eten voor je neus….. de witte bloem is prachtig.. wens je nog vele avonturen..groet! Maria
  2. Josie de Vuijst:
    Mooie foto's en mooie avonturen😉
  3. Maria:
    25 juni 2024
    Geweldig Yvonne! Doe het lekker op je gemakje en geniet ervan!
  4. Gerry:
    Wat mooi dat taartje waar je met je neus en mond inzit. Lekker rustig naar Regensburg. Solo maar vast niet alleen. Ook zo'n mooie stad. Het water zal inmiddels wel gezakt zijn.
  5. Frank:
    Hoi Yvonne,
    Prima gefietst, denk dat er niet zo veel vrouwen zijn die je dat na doen ( van je leeftijd). Ik ben meerde malen trots op je doorzettingsvermogen geweest . Den Bosch haal je zeker. De hoogste bulten heb je gehad. Groet Frank
  6. Paul Broeren:
    25 juni 2024
    Weer heel mooie foto's en mooi verhaal. Je MOET niks hé dus lekker rustig aan doen, op het tempo wat je prettig vind, geniet ervan
  7. Corrie Wolff.:
    Ik vinden verslag heel goed met de ups en downs, mooie foto’s en nu ook prachtig weer. Een goeie reis verder.
  8. Marietje:
    25 juni 2024
    Geweldig nog veel succes en veel fietsplezier
  9. Marjan:
    Mooi Yvonne! En knap! ik kan me de Bulten ook nog herinneren en in 2008 liep ik al hele gedeeltes! ik doe het je niet na!
    Fijne tocht verder!
    Met weer mooie ontmoetingen en fijne campingplekjes.
  10. Els D.:
    25 juni 2024
    Nou, een hele prestatie! Ik word plaatsvervangend moe als ik lees dat je met het duwen van je fiets boven moet zien te komen en is het dan niet link als je er aan de andere kant vanaf vliegt!! Er gaat vast een engeltje met je mee! Wij waren in 1993 in Praag en in een restaurant kregen we het menu te zien, maar toen we kozen, was het eten er niet, maar er bleef een gerecht over dat we mochten nemen!Gelukkig!
  11. Jeanne Tax:
    Yvonne top je bent in Praag zeker een leuke stad om een aantal dagen er door te brengen. Heel normaal dat het wat minder snel gaat met de leeftijd. Je levert nl in op spieren veel eiwitten eten ik zag bordjes voorbij komen daar zitten er in geval in. Geniet van het moment en goede weer en goede benen voor jou. Fiets ze H❤rtegroet Jeanne
  12. Rian Walters:
    25 juni 2024
    Knap gedaan Yvonne. Die 10 jaar tellen zeker mee, maar je hebt het toch weer gefix. Nog veel fietsplezier en ik ben blij dat ik mee mag "reizen". Lieve groet Rian
  13. Annelies:
    Prefiesiejat Yvonne, dat hedde toch màr moi gedaan!
    Praag gehaald en dat met al die “bulten”, zonder fatbike 🫣of snelle turbo erop! 👏👏💐 en zeker fijn als je een maat hebt die je de bergen over helpt.
    Gezelligheid kent geen tijd.
    Veel succes en een mooie rit naar Regensburg (Limesroute) en weer op weg naar huis. Leuk om weer van je te horen.
    Groeten Annelies
  14. Mieke:
    26 juni 2024
    Fijn dat je genoten hebt van de weg ernaar toe. Was zo’n 30 jaar geleden in Praag en vond het toen een mooie stad. Veel plezier en geniet van waarschijnlijk een mooie rit naar Regensburg.
  15. Toos Fr.:
    Geweldig Yvonne, wat een prestatie! En tja Yvonne jij weet als geen ander dat je overal
    op de wereld mensen/gebeurtenissen tegenkomt die je effe niet plezierig vind. Maar je heb het toch maar weer geklaard, complimenten.
    En Praag, ja een prachtige stad!
    Nog veel fiets 🚲 plezier.
  16. Brigitte:
    26 juni 2024
    Ja ja Yvonne heel knap van jou, wat een doorzetter ben jij. Bewonderenswaardig💪😘
    Geniet van alles wat je tegenkomt en meemaakt, veilige voortzetting
  17. Gerard Verstraete:
    Hoi Yvonne,
    Vertalen van vreemde talen gaat uitstekend met Google Translate. Je houd je kamera van je mobiel gericht op de tekst en ter plekke zie de tekst vertaalt in het Nederlands. Veel plezier nog met de rest van je reis.
    Groet Gerard
  18. Richard:
    26 juni 2024
    Zoals jij het beschrijft lijkt de rit ondanks alle inspanningen op een rondje om de kerk ;). Petjes en hoedjes af hoor Yvonne, mooie tocht en geweldige prestatie!
    En zo als je zegt: het gaat om de reis en niet de bestemming. 😘. Rij voorzichtig 🍀
  19. Nellie:
    27 juni 2024
    Wat een superprestatie, nu lekker op je gemak weer richting DB.
  20. Karin Maas:
    28 juni 2024
    Hoi Yvonne, mooie verhalen en foto's. En een topprestatie. Chapeau!
  21. Henny Aker:
    Knap hoor Yvonne!
    Ik vond de Veluwe al pittig.
    Leuk bloesje, lekkere visschotel en leuke gele pinguïns.
    Goede reis.
  22. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Ja Praag prachtige stad, je hebt het h’m weer geflikt, je hebt Praag wederom per fiets bereikt, lekker dat je Paul ontmoette, en zo samen verder naar Praag. Je schreef al dat je richting Regensburg ging goede reis toegewenst we kijken uit naar je volgende bericht. Liefs en groetjes Anneke en Hans
  23. Piet en Nel:
    28 juni 2024
    Weer een leuk verhaal Yvonne, met bijbehorende plaatjes. Zonnig weer is ook lekker nietwaar als je kampeert.
    Veel plezier en we kijken weer uit naar je fietsavonturen.