Aarhuus en naar het zuiden

9 augustus 2023 - Borgsweer, Nederland

Aarhus was groter dan ik verwacht had. Ik zat op een camping zo’n 10 kilometer van het centrum. Wel een leuke stad.

Waar ik erg van onder de indruk was, was het ARoS Aarhus Kunstmuseum.

17.000 vierkante  meter en een van de grootste musea van Noord Europa.

Ik vond het prachtig. Ik denk dat het met stip wel het mooiste museum is wat ik ooit bezocht heb. De variatie van kunst, het gebouw, het panorama dak. Ik vond het allemaal prachtig. Opvallend vond ik het enorme beeld ‘Boy’ van de kunstenaar Ron Mueck. Een beeld van een jongen op zijn hurken, 4,5 meter hoog en 500 kilo. Zo levendig en levensecht.

En een video en muziek installatie over het concentratie kamp Therezienstad door Suzan Philips met muziek van Pavel Haas. De combinatie van de beelden van het kamp en de sombere muziek met cello en viool bezorgde mij koude rillingen.

Na zo’n 2,5 à 3 uur had ik nog niet alles gezien maar zat ik wel ‘vol’.

Het is zo’n museum waar je regelmatig naar toe zou willen gaan als het in de buurt is.

Na 2 dagen Aarhus besloot ik om verder te gaan. Naar het zuiden dus langzaamaan weer op huis aan. Op Fanø, dat eiland bij Esbjerg had ik een ontmoeting met een vrouw in een scootmobiel. Ze was daar een paar dagen met haar man en 2 kleinkinderen. Ze gingen daar ieder jaar voor een korte vakantie naar toe. Ze nodigde me uit om bij hen te logeren als ik in de buurt was. Ze wonen in de buurt van Vejen, vertelde dat ze plaats genoeg hadden in de tuin waar ik mijn tent op zou kunnen zetten. Nou dat ligt wel enigszins op mijn route.

Ik heb ze later een bericht gestuurd, Ik was van harte welkom en ik kon zo lang blijven als ik wilde. Wel gingen ze de volgende dag een paar dagen weg naar een festival, dat begreep ik pas toen ik daar was. Ik was verbaasd dat ze dat zo maar aanboden. Ze kennen me niet, maar zij vonden het maar heel gewoon. Ik vond het ongelooflijk maar wel heel leuk. Het toeval wil dat Claire uit Singapore, die ik nog ken van mijn Azië reis, op datzelfde moment een paar dagen in mijn huis bivakkeerde. Ook op de fiets en helemaal verregend en doodmoe. Maar ja, die ken ik dus wel. Ik weet niet of ik het zo makkelijk zou doen bij iemand die ik net ontmoet had. Ik heb er nog een dag gezeten en ben toen toch maar vertrokken. Het voelde toch wat ongemakkelijk in zo’n vreemd huis. Bovendien waren de weersvoorspellingen echt niet beter. Als ik daarop had moeten wachten had ik er nu nog gezeten! Maar ik was wel lekker uitgerust.

Ik fiets maar gestaag door en het is ook niet zo dat het uren achter elkaar regent, nou ja, niet zo vaak. En het heeft soms wel voordelen, op een camping word ik regelmatig getrakteerd op koffie en thee. Ik ontmoet voortdurend leuke mensen die altijd heel belangstellend zijn naar mijn fietstocht.

Zo had ik ook zo’n leuke ontmoeting in een klein plaatsje. Een vrouw was haar twee hondjes aan het uitlaten en twee katjes liepen gezellig mee. Ik zei er iets over en we raakten aan de praat, in het Engels. Toen bleek zij ook uit Nederland te komen en nog sterker: uit Den Bosch.

Nou ja zeg, wat een toeval!

Ik liep al pratend met haar mee en ze vroeg of ik zin had in koffie. Nou ja, graag natuurlijk. Ze was getrouwd met een man uit IJsland. Zij had al twee kinderen voor ze hem ontmoette en hij ook en ze wonen met z’n allen in een groot huis met 6 slaapkamers. Plaats genoeg dus! Ze waren er helemaal ingeburgerd begreep ik.

Vlak voordat ik Denemarken zou verlaten heb ik nog op een shelterplek gezeten. Wat zijn dat toch bijzondere plekken. Hier was ook een douche en toilet bij, een keuken en stapelbedden. Deze kostte dus wel geld, 5€ om de tent op te zetten, voor een bed betaalde je 5 keer zo veel dus heb ik de tent opgezet. Er zat nog een jonge Nederlandse vrouw, Jildou die aan het wandelen was en die ik onderweg al tegen kwam. Was heel gezellig.

Met enige weemoed bedacht ik dat dit de laatste shelterplek was. Die zelfde dag ben ik de grens naar Duitsland over gestoken.

Maar ook daar had ik weer een leuke ontmoeting. Ik fietste een stadje in en zag bij de supermarkt een fietser staan. Hij zag mij ook en ik dacht hé, die ken ik. Henk had me al geappt dat Giel en Lianne, ook lid van de Wereldfietser, dezelfde richting uit fietsten, en dat de kans groot was dat we elkaar tegen zouden komen. Leuke mensen, we zijn samen naar Jarplund gefietst waar een camping is. De volgende dagen kwamen we ook steeds weer op dezelfde camping uit. Was erg gezellig, leuke mensen.

Daar op Jarplund hebben we een enorme regenbui gehad. Ik was net naar de wc geweest en het begon flink te regenen. Ik heb daar op een muurtje gezeten onder een afdakje. Ik dacht, ik wacht het wel even af, ik zit hier beter dan in mijn tent.

Totdat het riool over begon te lopen en ik er bijna tot aan mijn enkels inzat!

Pfff, wat een ellende, dit is geen doen, ik ga naar huis!!

Maar ach, zo’n bui gaat ook over. En stel je voor dat ik dan in de bus of in de trein zit en het is ineens mooi weer? Nee hoor, ik ga maar gewoon door. En ik fiets nog gewoon wel heel lekker dus zonde om er de brui aan te geven.

Ik zou dan nog wel een stukje Boulevard mee kunnen pikken (een jaarlijks festival in Den Bosch) maar daar is met deze regen ook niet zo veel aan.

En de laatste dagen hoor ik regelmatig dat de zomer weer terugkomt. In dat geval fiets ik op mijn gemak terug naar Den Bosch.

Ik laat wel weten hoe het afloopt. Eerst even naar Jos in Borgsweer!

Tot het volgende verslag, dan ben ik weer thuis! Ook weer een fijn vooruitzicht!

Yvonne

1. Annelies:
    9 augustus 2023
    Ha, jammer van dit weer, maar je bent een taaie 😂😂😂
    En je schrijft zoals je praat. Heerlijk om te lezen. Een hele goeie thuiskomst gewenst. Het mooie fietsweer komt eraan! Lekker van genieten! En straks ook weer van je eigen shelterplek en de luxe! 😊
    Groeten
  2. Nellie:
    Hoi Yvonne,
    Dat is inderdaad een heel mooi museum. Fijn dat je zoveel mensen ontmoet. Doe maar rustig aan, vanaf vandaag wordt het weer een stuk beter. Daar ben jij en zijn wij allemaal wel aan toe.
  3. Henk de Leeuw:
    9 augustus 2023
    Whaw das een mooi museum en die zeehonden 🦭 geweldig mooi!
    Leuk dat je Giel en Lianne tegen kwam!
    En het word weer mooi weer geniet er van komende dagen.succes 👍👍🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️
  4. Jolanda van Steijn:
    Ha Yvonne,
    Leuk verslag weer. Heel bijzonder dat museum. Indrukwekkend dat beeld van die jongen, zelfs op de foto’s.
    Geweldig dat je steeds zulke aardige mensen ontmoet. Jammer dat het daar kennelijk ook veel regent. Same here, hoewel het sinds gisteren aan het opknappen is.
    Veel plezier verder.
  5. Liesbeth Janssen:
    9 augustus 2023
    Kom goed thuis en tot snel eens een keer😘
  6. Henny Aker:
    9 augustus 2023
    Wat leuk Yvonne, zoveel ontmoetingen!
    En idd mooi dat museum, jij komt nog eens ergens.
  7. Rian Walters:
    9 augustus 2023
    Hoi Yvonne, wat leuk weer om over je wel en wee te lezen. Inderdaad een schitterend museum, en dat beeld heel indrukwekkend. Fijn die mensen de gastvrije mensen die je ontmoet. Bijzonder! Wens je nog veel droge veilige fietskilometers naar je thuis. Lieve groet
  8. Greetje:
    9 augustus 2023
    Dat was weer erg leuk om te lezen 😊 Geniet er nog even van. Veel liefs van mij
  9. Koosje de Leeuw:
    9 augustus 2023
    Leuk verslag Yvonnne, mooie kunst ook.
    Zak je langzaam af naar de Boulevard..
    Ik fiets morgen weg...de berichten ogen gunstig. Maar regenkleding bij de hand...
    succes met je laatste stuk
  10. Bep:
    Hallo Yvonne,
    Was weer een leuk verhaal om te lezen.
    Ook weer fijn om richting huis te gaan denk ik.
    Goede reis dat laatste stuk.
    Lieve groet van Bep
  11. Rieki:
    9 augustus 2023
    Ha Yvonne, Ik ben wat later begonnen met lezen. Leuke verhalen en wat ben je een BIKKEL. Respect hoor!
    Warme groet, Rieki
  12. Ineke en Wouter:
    9 augustus 2023
    Leuk verslag weer Yvonne! Het museum in Aarhus zijn wij ook jaren geleden geweest, maar het is ons steeds bijgebleven hoe mooi dat was! Nog veel succes met de laatste loodjes!
  13. Gerry:
    9 augustus 2023
    Je hebt genoten zo te lezen. Weer of geen weer altijd weer... En telkens weer leuke ontmoetingen die t weer de moeite waard maken. Zo heeft nat weer zijn voordelen met zn warme ontvangsten het en der.
  14. Marietje van den Belt:
    9 augustus 2023
    Leuk om je verslag weer te lezen goede reis naar huis
  15. Paul Broeren:
    9 augustus 2023
    Mooi verslag weer en blij dat je niet weggespoeld bent, het schijnt daar in scandinavie flink slecht weer te zijn, nu weer een dambreuk in noorwegen. Heel mooie fotos van het museum, vooral boy was super mooi.
    Hier begint vanaf vandaag de zomer weer een beetje terug te komen, dus een mooie thuisreis gewenst.
  16. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Dank voor je prachtige verslag, wij waren in Therezienstad, ongelofelijk ja indrukwekkend, het weer zit je net zoals ons niet mee, daar tegenover geweldige ontmoetingen, sterkte met de laatste lootjes kom veilig thuis liefs Anneke en Henk
  17. Maria:
    9 augustus 2023
    Als jij Nederland binnen komt fietsen komt de zon mee!
    Goede aankomst thuis! xxx
  18. Gert:
    10 augustus 2023
    wat een fijne mensen komen er op je pad!
  19. José:
    10 augustus 2023
    Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven; leuk om te lezen.
    De foto’s, zeker van het museum, zijn prachtig.
    Goeie reis naar huis en tot binnenkort 😘.
  20. Mariamartha Wijnkoop:
    10 augustus 2023
    Wat leuk om je verhaal te lezen. Mijn dochter, Martien Deijsselberg, stuurde me een link, omdat we volgend jaar naar Denemarken gaan. Niet met de fiets meer, maar de ervaringen kennen we maar al te goed!
  21. Agneslammertink:
    10 augustus 2023
    Hallo Yvonne, ik heb natuurlijk al je reisverhalen met veel plezier gelezen.
    Ik bekijk ook graag foto’s dus dat was steeds een leuke aanvulling.
    Maar ik vind het ook leuk als ik je verhalen nog een keer uit jouw mond hoor.
    Dus niet alles alvast aan Bep vertellen als jullie in de trein zitten richting BB want anders heb je mij daarna niks meer te vertellen. 🤨
    En dat zou ik toch wel heel jammer vinden….
    Ik wens je nog een hele goede afsluiting en tot in sept.
    Heel veel groetjes van Agnes
  22. Bernadette:
    13 augustus 2023
    Hopelijk blijft het nog lang mooi weer in NL, kun je lekker blijven fietsen en kamperen!
  23. Piet en Nel:
    18 augustus 2023
    Wat een leuke ontmoetingen allemaal, dat is natuurlijk ook waarom fietsvakanties zo leuk zijn. Heel veel plezier nog richting Den Bosch, en volgens mij zit het met het weer nu wel goed.