De Sydkustleden, en weer terug naar Denemarken

14 juli 2023 - Rotterdam, Nederland

En weer door! Wat zijn de campings vreselijk duur in Zweden. Soms tegen de 30€. Toch loont het om te onderhandelen. Niet altijd, vaak krijg je als antwoord dat het hoogseizoen is en dat daardoor de prijs zo hoog is.

Bij één camping, Barsebäck moest ik ook weer zoveel betalen. Ik heb er buiten even over nagedacht, weer naar binnen en gezegd dat ik het niet eerlijk vond dat ik zoveel moest betalen omdat ik geen electriciteit nodig heb. Toen kon het ineens voor de helft van de prijs, dat zag ik niet aankomen! Ik dacht een klein beetje van de prijs af te krijgen, niet zo veel! Heb mijn gezicht in de plooi kunnen houden, met moeite!

Nou ja, die truuk gaat natuurlijk niet altijd lukken. Vaker geprobeerd, maar helaas.

De Sydkustleden oftewel de Zuidkustroute valt me overigens erg tegen. Het is een officiële fietsroute maar zo kan ik het ook! Fietspad langs de snelweg en er een mooie naam aan geven!

En vaak zit je je ook op de autoweg zelf. 70 of 80 kilometer wegen. (Dat haal ik nooit!!) Ze scheuren voorbij en ik voelde me niet altijd zo veilig. Nee, de Zuidkustroute is zeker geen succes!

Simrishamn, op het einde van de route,  was trouwens wel een leuke plek. Een havenstadje, gezellige drukte. Ik had eigenlijk pas 25 kilometer gefietst maar ik besloot daar de rest van de dag te blijven.

Daarna ben in twee dagen van Simrishamn naar Helsingborg teruggefietst, niet langs de kust maar gewoon door het binnenland. Was ook maar 150 kilometer. Eerst nog een extra rustdag ingelast in Hörby, halverwege de route. Daar had ik een mooie tentplek, uitzicht op een prachtig meertje, met eendjes. Ik was helemaal blij met deze plek. Ik vond dat ik het mooiste plekje van de hele camping had gevonden. Totdat…

‘s Nachts begon het te regenen, dat was nog niet het ergste maar het begon ook te waaien! Wat zeg ik, te stormen! Ik heb dit nog nooit meegemaakt geloof ik. Dat mooie meertje bleek een enorm tochtgat te zijn. Ik heb de halve nacht wakker gelegen vanwege de storm. Een oorverdovend geraas van de wind! Ik durfde ook niet te kijken hoe mijn tent bijna dubbelklapte door al dat waaigeweld. Maar godzijdank…MSR stelt mij niet teleur! Mijn tentje heeft zich goed gehouden. En dat zonder extra stormscheerlijnen.

‘s Ochtends toch maar een ander plekje gevraagd waar ik iets meer id luwte stond. Dat was beter.

Heerlijk rustdagje gehad, wandelingetje gemaakt-het weer was een stuk beter-lekker gelezen in de keuken waar een soort woonkamer aan vast zat met tafels en stoelen en ‘s avonds gekookt in de campingkeuken.

De volgende morgen werd ik wakker in stilte en met de zon op de tent! Heerlijk!

Door naar Helsingborg waar ik afgesproken had met, jawel…Henk de Leeuw! Henk is al vanaf half mei onderweg, is tot Oslo en Stockholm gekomen en nu weer langzaam op de terugweg!

We hadden afgesproken op een shelterplek. Hij heeft me zelfs de locatie gestuurd zodat ik een route er naar toe kon maken! Tot op de meter nauwkeurig! Hoe deed ik dat vroeger toch zonder navigatie?

Leuk om elkaar te zien. Henk had een prachtige shelterplek uitgezocht die we voor ons tweeën alleen hadden. Een hele mooie plek.

De dag daarna zijn we even Helsingborg in gefietst. Sowieso moest ik weer naar dezelfde outdoorwinkel, ik ben er onderhand vaste klant! Ik had een ander merk gasblikje gekocht. Die bleek echter niet te passen op de brander die ik heb. De camping gasblikjes die ik normaal gebruik hadden ze niet, zijn over een tijdje ook nergens meer te krijgen volgens de verkoper. Dus een andere brander. Nou ja, die ik had was al een ouwe dus was toch bijna aan vervanging toe. Vooruit maar weer!

Daarna hebben we de boot naar Helsingör genomen, terug naar Denemarken. We hebben die dag zo’n 45 km gefietst en kwamen uit op een mooie shelterplek met overigens weinig voorzieningen. Geen water en plassen moest maar in het bos. De enige shelter die er was, was al bezet dus we hebben de tenten opgezet.

De volgende hadden we een prachtige dag en een route. Dat kan hij goed die Henk! We kwamen onder andere langs een heel mooi kasteel. Het Frederiks slot Hilleröd midden in een enorm meer in een park. Echt de moeite waard.

Die avond kwamen we weer op een shelterplek uit waar we overigens onze tenten opgezet hebben. De volgende dag hadden we een rustdag ingepland omdat er slecht weer was voorspeld. Nou best een goeie plek om een rustdag te hebben. Lekker in de laagste versnelling, beetje lezen, beetje kletsen. We hebben de hele dag in de shelter gezeten die regenbestendig was.

De dag daarna ben ik richting Kopenhagen gegaan. Henk was daar vorig jaar al geweest dus die ging een andere richting uit maar waarschijnlijk zien we elkaar nog een keer op deze reis. De camping waar ik terecht kwam was niet duur maar ook niet mooi! Groot, ongezellig en aftandse toiletten en douche blokken waar je je nauwelijks kon keren.

Maar wat het leuk maakte waren de mannen die daar werkten. Ze waren allemaal even vriendelijk, aardig en behulpzaam. Ze liepen daar rond met een uitstraling alsof ze de mooiste baan van de wereld hadden. Ik werd er zelf ook vrolijk van.

Niet ver bij mij vandaan zat een jonge vrouw met haar tentje en ook op de fiets. Daar ben ik maar eens een praatje mee gaan maken. Constance, een Belgische. Echt een hele leuke meid. Ze had een accordeon bij zich die ze heel aardig kon bespelen en waar ze een extra zakcentje mee verdiende.

Enfin, zij had wel wat tips voor Kopenhagen. Onder andere de vrijstad Christiania. Dit was voorheen militair gebied, al jaren leegstaand en in 1971 is het gekraakt en tot vrijstaat uitgeroepen. Er wonen ongeveer 1000 mensen in de oude gebouwen en zelfgebouwde huizen op een oppervlakte van ongeveer 8 hectare

Het is een bijzonder stadsdeel. Ik vond het geweldig! Heel veel muurschilderingen, allerlei verschillende gebouwen, veel toeristen, veel eettentjes, barretjes, hasjiesj wordt overal te koop aangeboden. En hardstikke druk met toeristen. In de zomer worden er allerlei festivals georganiseerd en het is er heel druk met bezoekers.

Ik kwam erachter dat je daar helemaal niet mag fotograferen! Oeps, heb ik wel gedaan. Gelukkig ben ik niet gesnapt!

Eerst dacht ik om met de bus Kopenhagen in te gaan. De camping zit er zo’n 5 km vanaf. Maar ik heb toch maar de fiets gepakt. Ook weer op aanraden van Constance. Ze zei: ik zou eerder bang zijn dat ze de fiets hier van de camping stelen dan in de stad. Ja, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Dus hup op de fiets! En het is echt heerlijk fietsen in Kopenhagen. Ik word meestal een beetje zenuwachtig als ik zo’n grote stad in fiets maar hier ging het allemaal zo makkelijk. Brede fietspaden aan beide kanten van de weg, rustig autoverkeer. En…opvallend weinig e-bikes! Het voelt allemaal heel relaxed.

En het is een prachtige stad. Na drie dagen maar weer eens verder. Op naar Roskilde. Daar zit ik nu op een shelter aan een prachtig meer! Heel mooi en dat vonden er meer! Er was hier een klein feestje met harde muziek. Vannacht wel goed geslapen, nadat de muziek nog één keer op het uiterste volume ging!

Dat was het weer. Vandaag weer verder, richting Funen.

Yvonne

1. Maria:
    14 juli 2023
    Wat leuk Yvonne! Zo te zien heb je het prima naar je zin! Geniet ervan, leuk om je te volgen!
    Btw; Daan werkt in Kopenhagen en gaat iedere dag over de brug vanuit Zweden;0)
  2. Jolanda van Steijn:
    Ha Yvonne,
    Leuk verslag weer! Wat gezellig dat je Henk de Leeuw tegenkwam en dat jullie nog wat tijd samen konden doorbrengen. Is een broer van Koosje toch?
    Kopenhagen vond ik ook een heel bijzondere stad, maar dan heb ik het over zo’n 45 jaar geleden, oef, wat ben ik dan oud joh!
    Veel fietsplezier nog en pas goed op jezelf.
  3. Piet en Nel:
    Hoi Yvonne,

Leuk verhaal weer, en wat kan je de narigheid mooi beschrijven. Je hebt evenwel door de bank genomen ideaal weer om te fietsen in de Scandinavische contreien. Ook wij hadden een heftige storm, maar geen schade wel heel veel takken en bladeren.
    We kijken weer uit naar je volgende avonturen.

Groet
  4. Rian Walters:
    14 juli 2023
    Hoi Yvonne, wat een leuke foto's heb je weer geplaatst. Leuk om te zien. En dan die storm lijkt me vreselijk eng brbrbr.
    Fijn dat je een bekende tegen bent gekomen is altijd gezellig. Ik hoop voor je dat de campings in Denemarken wat goedkoper zijn. Nog vele veilige kilometers gewenst en veel genieten gewenst. Doe ik als ik jou stukjes lees.
  5. Ria Morval:
    14 juli 2023
    Ha Yvonne, wat een heerlijk reisverhaal! Ga je wel missen hoor, wil graag weer eens voor je koken en persoonlijk je verhalen horen. Wens je nog veel mooie belevenissen.
  6. Jet:
    14 juli 2023
    Mooi verhaal Yvonne, weer een totaal ander reis. Jij bent wel een avontuurlijke bikkel hoor.
    Geniet van het moois daar en hopelijk zien we je op de reünie?!
    Met liefs
  7. Erica:
    Dag Yvonne,
    Rini en ik zijn ooit in Zweden geweest en hebben daar ook geen prettige ervaring opgedaan op de camping. Ik geloof dat we meteen moesten afrekenen en dat ze ons verder niet meer wilde zien en wij het zelf moesten uitzoeken.
  8. Karin:
    14 juli 2023
    Wat weer een mooie avonturen die je hebt beschreven Yvonne. Jammer van de zuidroute. Gelukkig vooral mooie fietswegen zo te lezen. Nog heel veel plezier en mooie dagen gewenst. Gaan we je weer in levenden lijve zien op de Boulevard? Dan drinken we een glaasje..
  9. Koosje de Leeuw:
    14 juli 2023
    Yvonne, het is al vaker gezegd, je bent een kanjer. En dan ook nog op eigen kracht fietsen. terwijl de meesten van ons electrisch aangedreven worden..... :)
  10. Antoinette:
    14 juli 2023
    Yvonne ik vind Kopenhagen ook een leuke stad. En wat gezellig dat je een fietsmaat tegen kwam. Ik ben nu in Zwitserland. Ook heerlijk. Vandaag gewandeld door het bos als er elfjes bestaan dan zitten ze daar. Groetjes
  11. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Mooi verslag weer, al met al toch genieten, fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    We kijken uit naar je volgende verslag, liefs en groet uit IJSSELSTEIN
  12. Gerry:
    15 juli 2023
    Leuk die ontmoeting met Henk. Jammer dat die Zweedse route niet zo mooi was. Niet leuk om naast verkeer te fietsen. Pffft die wind gedurende die nacht.. Gelukkig heb jij een nieuwe gekocht. Ik weet niet of mijn oude msr t gehouden zou hebben. Een vd stokken knakte dag 1 al. Nou fiets ze richting zuiden.
  13. Ed Albers:
    15 juli 2023
    Vandaag 25 graden zo te zien,heerlijk fietsen. Spannend moment in je tent met die harde wind en regen zeg. Power to MSR💪
    De shelters onderweg vond ik ook fantastisch. Vaak op de mooiste plekjes ! En nog gratis ook. Fijn dat je’t naar je zin hebt Yvonne, ik ‘fiets met je mee’.🚲
  14. Els D.:
    15 juli 2023
    Nou, met die foto's telkens erbij is het heerlijk meereizen!! Leuke en goede reis verder, Yvonne, knap werk!!👌
  15. Marjan:
    15 juli 2023
    Leuk Yvonne, via andere kanalen had ik je ontmoeting met Henk al gezien! Wat gezellig om elkaar buiten onze landsgrens te zien.
    Zuid kust van Zweden is niet de beste plek om kennis te maken met Zweedse campings. Ik heb ook andere ervaringen, prachtige rustieke betaalbare terreinen maarja hebt een punt, moeilijk te vinden.
    Wij gaan de hele maand september. En hebben 2 weken daarvan een hutje gehuurd. Dan weten we zeker dat we op mooie rustige plek zitten. 😉
    Nog heel fijne fietsreis!!
    Ik geniet van je verhalen!
  16. Bep:
    Hallo Yvonne,
    Wat een leuke verhalen,soms moet je afzien.
    Nog hele mooie fietsdagen gewenst.
    Lieve groet van Bep
  17. Ilse:
    Mooie foto’s ook!
  18. Agneslammertink:
    16 juli 2023
    Alweer heel leuk om je verslag te lezen, Yvonne. Ik kijk graag foto’s, met die erbij maakt jouw verhaal levendig.
    Dus voor mij zouden dat er nóg meer mogen zijn. 😊
    Als lezende kom ik tot de conclusie dat je een afwisselende fietsvakantie hebt wb de mensen die je ontmoet, de overnachtingsmogelijkheden en de natuur.
    Bewaar de saaiheid maar voor thuis. 😂
  19. Josie de Vuijst:
    16 juli 2023
    fijn om je avonturen weer te lezen. geniet ervan de laatste weken
  20. Marietje van den Belt:
    16 juli 2023
    Weer een mooi verslag omte lezen geniet nog van je reis
  21. Ute Pfeffer:
    16 juli 2023
    Eigentlich viel zu heiß zum Fahrradfahren...pass gut auf dich auf und trinke genug...Liebe Grüße Konrad und Ute aus Oregon
  22. José:
    16 juli 2023
    Wat heb je weer een mooi reisverslag geschreven en leuke foto’s erbij😊.
    Ik ben al tijd een beetje trots op zo’n bijzondere vriendin en vertel graag over jouw avonturen aan ieder die het wil horen.
    Geniet nog verder en pas goed op jezelf! 🙋‍♀️
  23. René de Zeeuw:
    16 juli 2023
    Wat een prachtig verhaal weer en wat een bijzondere wending: ik verwachtte eigenlijk dat je heel Zweden door zou fietsen en vervolgens via de Noordkaap door Noorwegen terug 😉. Dus nu al weer terug in Denemarken zag ik niet aankomen. Maar langs autobanen fietsen lijkt me inderdaad helemaal niets. En wat een leuke wijk in Kopenhagen, fijn al die foto’s ter ondersteuning.
    Bedankt weer voor het prachtige verslag, een hele fijne reis verder en groetjes uit Barricoutié deze keer
  24. Akke van Dongen:
    17 juli 2023
    Hoi Yvonne. Leuke verhalen weer. We genieten zo mee met die mooie reizen van jou. Ogen dicht en we zien je zo weer fietsen en uitrusten op de camping en heeeeeel veel zien onderweg. Groetjes van ons globetrotter.
  25. Annelies:
    17 juli 2023
    Ha Yvonne, weer leuk om te lezen en mee te beleven wat je meemaakt.
    En zeker met die mooie foto’s erbij.
    Misschien kun je toch zelf je verhaal vertellen op de reünie, dat zou wel leuk zijn!!!
    Fiets ze nog en geniet.
    Houdoe Annelies
  26. Paul Broeren:
    18 juli 2023
    Weer een mooi verhaal. En wat leuk dat je steeds bekenden tegenkomt. Zo ben je niet alleen al die tijd. Ook weer heel mooie foto's. Have fun
  27. ANSTE:
    18 juli 2023
    Hoi Yvonne, - zéker weer een hartstikke leuk verhaal, - én móóie footookus . . . . . .
    Uw reis is net het échte leven, - met hoogtepunten en tegenvallers !
    Wij wensen U vele mooie en fijne ervaringen gedurende de komende kilometers !
    Groet // An Ste
  28. Henk de Leeuw:
    19 juli 2023
    Mooi verslag Yvonne
    Wat was Helsingborg leuk en wat hebben we leuke plekjes gehad!
    Mooie foto’s
    Benieuwd naar je volgende verslag!🤣🤣👍👍
  29. Ineke en Wouter:
    21 juli 2023
    Hartstikke leuk verslag weer, Yvonne! En leuke dingen maak je allemaal mee. En Henk nog ontmoet! Heel veel plezier op het vervolg van je reis! Groetjes
  30. Bernadette:
    22 juli 2023
    Ja iedere keer weer die storm! Toch gelukt om een mooie plekje op de camping te vinden. Bijzonder dat jullie mekaar al twee keer zijn tegengekomen, supergezellig natuurlijk, de bui afwachten onder een groot afdak. Mooi verhaal weer Yvonne. Nog lang fietsplezier, ben benieuwd naar je volgende avonturen!
  31. Piet en Nel:
    2 augustus 2023
    Hoi Yvonne,
    Weer een mooi verhaal met leuke ontmoetingen. Hier hebben we nu ook regen, dus maakt het niet uit waar je aan het fietsen bent. Het overnachten is vervelender in je tentje, alles nat en koud. Maar je hebt diverse mogelijkheden lees ik wel, en na regen komt zonneschijn. Heel veel plezier nog .