Denemarken, ik ben er!

17 juni 2022 - Nibe, Denemarken

De eerste camping in Denemarken bleek leuker dan ik in eerste instantie dacht. De omgeving vond ik niet plezierig en ik zag alleen maar huisjes staan. Ik was al doorgereden maar uiteindelijk toch maar weer terug gekomen. Eigenlijk was het een prima camping waar ik ook nog eens leuke mensen heb ontmoet.

De volgende morgen was ik aan het inpakken, daar was ik al zo moe van dat ik even languit in het gras, in de zon was gaan liggen. Op dat moment bedacht ik: dit wil ik de hele dag wel doen! Niks fietsen! Rustdag!

Gelukkig stond de tent nog, scheelde wat werk. Dus de hele dag ben ik lui geweest, stukje gewandeld (niet te ver!) boodschapje gedaan. En aan het eind van de dag had ik er ook wel genoeg van. De leuke mensen waren al vertrokken en er was niemand bijgekomen. Saai zo’n lege camping.

Ik kwam de volgende dag uit bij een mega grote camping., een stukje van de route af.

Ik voelde me meteen welkom en prettig daar. Zal vast ook iets met de ontvangst te maken hebben.. Wat een leuke jongen aan de receptie. Zo aardig. Vriendelijk, belangstellend. Na zo’n dag fietsen voelt het goed om zo ontvangen te worden.

Toen ik de volgende dag vertrok zei hij-en het klonk alsof hij het oprecht meende-“It was nice to meet you.” Wauw, daar ging mijn 70+ hart toch wel even wat harder van kloppen!

Het is prachtig fietsen hier! Het golft voortdurend maar het lukt me aardig. En de wolkenluchten zijn zo fantastisch mooi!

Ik hou hier van, ik ben een wolkenfan en zolang er niks uitkomt hoor je mij niet klagen. En dat gaat eigenlijk best goed. Wat warmer zou het wel mogen worden, he is te koud om alleen in een t-shirt te fietsen.

In de buurt van Silkeborg kwam ik bij een Warmshowers adresje uit. Ik was vrij laat met de aanvraag, eigenlijk toen ik al in Silkeborg was, maar ik was van harte welkom. Leuk echtpaar, Lars en Brigitte, tussen de 40 en de 50 denk ik, 4 kinderen waarvan er drie al op zichzelf woonden en één nog op kostschool zat. Ze vertelden me dat het heel normaal is in Denemarken dat de kinderen op kostschool gaan. Ze noemden het traditie. Wat ik erover las op internet gaan alle kinderen daar graag naar toe. In Nederland heeft het toch iets negatiefs.

Ze hadden ook een enorme rode kater die mij ook wel gezellig vond. Hij kwam heel relaxed bovenop me liggen toen ik even op bed lag.

De volgende morgen waren Lars en Brigitte al naar hun werk toen ik opstond en de kater lag nog te ronken in zijn mandje. Die had geen belangstelling meer voor mij.

Een prachtige dag, veel zon, wel meer wind!

Maar ik geniet van de omgeving, het golvende landschap, de variëteit en de rust! Denemarken is veel dunner bevolkt dan Nederland.

Wat me ook opvalt is dat er zoveel minder zwerfvuil op straat ligt dan bij ons. De bermen zijn gewoon schoon, ook geen peuken te zien. Soms schrik ik al van een verloren blikje in de berm.

Vandaag, vrijdag de 17de begon prachtig! De vogeltjes floten mij wakker en mijn tent stond al helemaal in de zon. Om een uur of 8 zat ik al op de fiets. Helaas, in de loop van de dag trok het steeds verder dicht en nadat ik bijna op mijn bestemming was en bezig was de tent op te zetten begon het te miezeren. Jammer! Voor morgen ziet het er wel weer wat beter uit.

De Deense campings zijn misschien niet zo gezellig-erg groot met heel veel caravans-maar ze zijn wel heel luxe. Er is op iedere camping wel een keuken, sommige compleet met ovens, magnetrons, waterkokers en koffiezetapparaat. En, dat is misschien nog wel het belangrijkste, je kan er droog zitten. Ze zijn niet goedkoop maar ja, deze luxe is wel heel fijn. Ik vind het ook prima om bij de tent wat te kokkerellen met mijn gasbrandertje maar dan moet het wel goed weer zijn. Ook het sanitair ziet er prima uit. Je hebt hier ook de zogenaamde shelterplekken waar je bijna gratis kan overnachten maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Ik ben inmiddels al behoorlijk noordelijk gekomen in Denemarken. Nog een dag of wat en dan steek ik over naar Zweden.

Nog iets leuks: Henk die ik ken van de “Wereldfietser” is ook op reis en hij zit in Zweden. Hij stuurde mij een Whatsapp en vroeg of ik zin had om het stuk in Zweden samen te fietsen. Nou, dat vind ik zeker leuk ja! Dus als het goed is haalt hij me op in Göteborg. Ik verheug me er op.

Yvonne

1. Piet en Nel:
    Hoi Yvonne,
    Wat weer een leuk reisverhaal. Gelukkig valt het weer mee, want regen en harde wind dat is het laatste wat je wilt.
    Geniet van alles wat je tegenkomt en veel plezier in Zweden.
  2. Eveline Botter:
    17 juni 2022
    Fijn dat je zo lekker gaat. Groeten aan Henk. Je hebt nog wel wat kilometers voor de boeg voor je Denemarken verlaat, toch via de noord top van Denemarken!
  3. Klaas Herman De Haan:
    17 juni 2022
    Ha Yvonne! Wat een herkenbaar verhaal over Denemarken! Ja een heel fijn land om te fietsen, zo vriendelijk het landschap...ben benieuwd hoe het je in Zweden vergaat...veel fietsgenoegen gewenst....en weinig neerdrukkende neerslag!
  4. Henk de Leeuw:
    Je gaat lekker Yvonne
    Ja dat weer ik hoop dat het voor je wat stabieler word!
    Tot nog toe is het hier goed en ik probeer het mee naar Gotenburg te nemen😂😂 hopelijk hebben we mooi weer dan!🤞🤞🤞succes met laatste stukje en goede overtocht
  5. Dory Abrahamse:
    Leuk om te lezen!
    En veel plezier in Zweden. Wij zijn eerst naar Estland geweest en daarna nog een weekje Öland, dat was ook erg mooi en schoon. Ook de campings zijn schoner dan in Frankrijk.
  6. Maria Geurts:
    17 juni 2022
    Wolken zijn ook bij mij “favoriet “dus ik begrijp dat je ervan geniet. De foto’s van de luchten zijn ook prachtig. Veel plezier het lijkt mij ook fijn dat er veel ruimte is! Tot ziens, op naar het volgende bericht!
  7. Jolanda van Steijn:
    17 juni 2022
    Leuk verslag weer, Yvonne. Goed om te lezen dat het meezit en dat je weer zoveel aardige mensen leert kennen.
    Ik was ook ooit in Denemarken, met twee vrienden. Kamperen! Kun je je dat voorstellen? We waren op weg naar Zweden waar die vrienden een zeiljacht hadden gehuurd voor twee weken.
    Nou joh, veel plezier verder en hou je haaks!
  8. Ria Morval:
    17 juni 2022
    Ha Yvonne, wat een heerlijk reisverhaal. En wat heb je weer mooie wolkenluchten gefotografeerd. Je schiet wel snel op zeg, nu al bijna in Noord-Denemarken. Die kat Yvonne, hij kruipt zo lekker bij je. Het is een forse kater lijkt me. Wat leuk om met een bekende in Zweden te fietsen. Wens je veel mooie ervaringen!
  9. Sien de Waal:
    17 juni 2022
    Geniet van je reisverslag!
  10. Gertjan:
    17 juni 2022
    Ha Yvonne, leuk om zo af en toe bij te lezen wat je nu weer aan 't doen bent... Heel erg veel mooie ontmoetingen en goei weer... Al 't goeie... byebye, Gertjan
  11. Anneke en Henk:
    Yvonne hoi,
    Met belangstelling weer je verslag verhaal gelezen, de vriendelijkheid komt me bekend voor. Fijn te lezen dat je het zo fijn hebt, en het weer mee zit in de moed er goed in te houden. Ook heel veel plezier en succes in Zweden, mogelijk nog dunner bevolkt maar een prachtig land.
    Liefs Anneke en Henk
  12. Ilse:
    18 juni 2022
    Heerlijk je weer te lezen. Ik was weer even op vakantie tijdens het lezen. Wat leuk dat je straks weer een reisgenoot hebt. Veel plezier.
  13. Antoinette:
    18 juni 2022
    Ha Yvonne, wat leuk om te lezen wat je meemaakt. Herkenbaar en toch altijd weer anders. Veel reisplezier
  14. Ineke en Wouter:
    Ha Yvonne,
    Wat een heerlijk fietsverslag weer! Zó leuk dat we op afstand met je kunnen meegenieten van je mooie tocht! Wij hebben ook ooit in Denemarken gefietst. En we lezen dat het er nu nog precies is zoals jij het beschrijft😀 Die campings.. ook heel herkenbaar! Leuk dat je binnenkort samen met Henk gaat fietsen! Veel fietsplezier!! Wouter en Ineke
  15. Josie de Vuijst:
    18 juni 2022
    zo leuk om te lezen, je schrijft zo dat ik er meteen beeld bij krijg. En denk wauw, dat zou ik ook wel willen
    Josie
  16. Boudewijn Lutgerink:
    18 juni 2022
    Die fotos roepen herinneringen op van de keer dat we met Pa en Ma in Denemarken waren (camping Roskilde). Het landschap is nog steeds even adembenemend mooi. Ik kijk al uit naar je volgende verhaal, dat zal dan waarschijnlijk wel over Zweden gaan.
  17. René de Zeeuw:
    18 juni 2022
    Wat een leuke foto’s Yvonne, en hoewel iets minder plat als Nederland ziet het er toch wel heel Hollands uit. Dat zal in Zweden met zijn uitgestrekte bossen wel anders zijn. Blijf genieten, delen en een goede oversteek gewenst!
  18. Koosje de Leeuw:
    Ha Yvonne,
    Die poes die dacht ik wil wel zo'n vers warm geshowerde fietsster.
    Bij Henk zag ik ook op de foto's dat alles zo schoon is netjes is. Het straalt rust uit. Hier jakkert iedereen in hoog tempo alsof het leven er vanaf hangt. Zo werd ik zojuist bijna bij kapper Hoepelman naar binnen gereden. Een wazige man fietste zwalkend op de weg en sneed me af. Ik heb het overleefd, dat dan weer wel.
    Wat heb jij een mooie roltas. Noem je dat zo?

Groetjes aan Henk en fijne tijd samen
  19. Jack:
    18 juni 2022
    Joyce en haar zus zijn, of in ieder gevel op weg naar, Zweden. Wie weet tref je ze nog....
    Groetjes en tot later.
  20. Jet:
    18 juni 2022
    Klink goed fietsertje🚴🏻‍♀️! Geniet van je Scandinavische avontuur. Midzomernacht komt er aan. Ook bijzonder om mee te maken.
    Met liefs
  21. Akke van Dongen:
    18 juni 2022
    Hoi Yvonne. Vanuit dolomieten in Italië weer bedankt voor weer een leuk verhaal. Wie weet Yvonne kom je nog eens zo'n lekkere Deen of Zweed tegen op je tocht. Denk wel aan je hart hé. Leuk om in Zweden je oude fietsmaatje weer te treffen. Nou veel fietsplezier in Zweden. We kijken weer uit naar het volgende verslag. Groetjes van Monika en mij.
  22. Gert:
    18 juni 2022
    Heel herkenbaar. Veel fiets plezier!
  23. Marjan:
    18 juni 2022
    Fijn weer te lezen! Genieten!
  24. Corrie Wolff:
    18 juni 2022
    Geweldig zoals je ons laat meegenieten van je reis.
    Mooi weer gewenst en veel plezierige ontmoetingen.
  25. Brigitte:
    18 juni 2022
    Ha Yvonne wat heerlijk om je beeldende verslag te lezen. Fijn dat jij zo geniet en dat het fietsen en ontmoeten zo goed gaat.
    Je blog zat weer bij " de ongewenste" maar ik heb m!!
    Veel goeds wens ik je toe, lieve groet van Brigitte
  26. Jeanne Tax:
    19 juni 2022
    Hoi Yvonne dat gaat snel al bijna de oversteek naar Zweden. Ga je op de terugweg naar Legoland? Dit mis ik in jou verhaal 😄😁😆
  27. Rieki:
    19 juni 2022
    Ha Yvonne, klinkt goed. Leuk om verhalen te lezen. Veel plezier!
  28. Aimy en Ruud:
    19 juni 2022
    Hoi Yvonne! Mooi reisverslag weer! Leuk om je op deze manier te blijven volgen! Geniet van de reis!

Groetjes,
    Aimy en Ruud
  29. Paul Broeren:
    19 juni 2022
    Naast fiets-ster ben je ook schrijfster, je schrijft zo levendig, voelt alsof we er allemaal bij zijn zo, succes weer en toi toi
  30. Karin:
    Hoi Yvonne,
    Mooie verhalen en foto's. Heerlijk hè noord Europa. Ook onze favoriet.
    Heerlijk genieten.
  31. Gerry:
    20 juni 2022
    Fijne ervaringen en wat leuk dat je Henk op je pad tegen gaat komen.
  32. Eliane:
    20 juni 2022
    Dat was weer leuk om te lezen, dank je wel! Geweldig die foto van de zittende dame naast je fiets!! Ik kijk uit naar je volgende verslag! Veel plezier met de volgende kilometers!
  33. Marietje van den Belt:
    20 juni 2022
    Hoi Ivonne, Denemarken is inderdaad een prachtig en schoonland. We genieten van je reisverslag nog een mooie tocht naar Zweden.