De eerste week

10 juni 2022 - Jarplund, Duitsland

Ruim een week onderweg en inmiddels de 70 gepasseerd. Niet de kilometers hoor, dat zijn er aanzienlijk meer!

Op 1 juni was er nog een klein uitzwaai momentje. Annelies, Ria, Brigitte, Marius en Gerry waren er. En Jack keek vanaf zijn balcon een beetje mee. Bossche Bolletjes, ja ja de kleine variant, lekker.

Annelies las nog een verhaaltje voor van Toon Tellegen, heel leuk!

Rond een uur of elf vond ik het de hoogste tijd worden om op de fiets te stappen.

En toen brak er een enorme regenbui los.

Dat vond ik wel een erg heftig begin dus toch maar even gewacht…

Na een kwartier was het over en zijn we toch maar op de fiets gestapt. Gerry reed de eerste 30 kilometer mee. Leuk! Onderweg de twee overgebleven bolletjes nog genuttigd. Die krijg ik voorlopig niet meer.

Mijn eerste overnachting was in Wageningen bij een Warmshowers adres. Emma en Sarah zijn een paar weken geleden bij mij geweest en nu ik bij hen.

Lekker gegeten en daarna nog een heerlijk ijsje bij de plaatselijke ijssalon. Volgens Emma en Sarah het lekkerste ijs van Nederland.

De tweede dag door naar Deventer waar ik terecht kon bij mijn nicht José en haar man. Ik had ze al lang niet meer gezien.

Ik vond het heel gezellig, lekker gegeten, goed geslapen.

De derde dag was het ook nog prachtig weer maar daarna begon er toch het een en ander te veranderen. Harde tegenwind waar ik helemaal afgemat van raak. Ik heb de vierde dag maar wat minder kilometers gemaakt. Een leuke camping, aanrader van Henk van de Wereldfietser. Alleen begon het wat later te plenzen! En er was geen huiskamer of iets dergelijks waar je lekker droog kan zitten. Er was nog een andere fietster, Eveline en samen hebben we in het halletje voor de wc en douche zitten koken. Tja, je moet wat.

De volgende dag was de wind wat gedraaid, dat fietste een stuk makkelijker. Eveline en ik hebben toen zo’n 80 kilometer gedaan. Ze is sneller dan ik maar ik werd daardoor wel gestimuleerd om een tandje bij te zetten.

En de volgende dag, op mijn 70ste verjaardag nota bene, heb ik ruim 100 kilometer gefietst. Het was niet de bedoeling maar er zat niks anders op! Camping opgedoekt en alle hotels id omgeving vol!

Toch viel het me mee, ik was niet helemaal afgebrand. En ‘s avonds heerlijk uit eten geweest, met Vera een andere fietster die ik al eerder onderweg tegen kwam.

Gisteren stond ik voor een camping in Schleswig die gesloten was voor trekkers. Alleen maar vaste sta-plaatsen. Het zag er aan de buitenkant ook niet aantrekkelijk uit dus ik vond het helemaal niet erg dat ik er niet op mocht. Maar ja, wat dan? De volgende camping was zo’n 25 kilometer verder.

Tja wat moet dat moet maar ik zag er wel tegenop. Ik had de dag daarvoor een Warmshowers adresje aangeschreven maar nog niks gehoord. Het gebeurt wel vaker dat je geen reactie krijgt, maar ik dacht, laat ik toch even mijn e-mail checken…En jawel hoor! “You are very welcome.”

Nou ja, hoe leuk is dat! Niet meer op gerekend, dat maakte het extra fijn. Ik was niet ver uit de buurt dus een half uur later stond ik daar voor de deur.

En ik vond het zo’n leuk adres! Jong stel, heel lief en vriendelijk. Leuke gesprekken en ik kreeg ook de ruimte om me even in mijn eentje te ontspannen.

Ik heb er heerlijk geslapen en gegeten. Een lekkere vegan maaltijd met een heerlijk ijsje na, ook vegan!
Heeft de ijssalon in Wageningen dan het lekkerste ijs van Nederland, Philippe en Tabea hebben het lekkerste ijs van Duitsland!

Helemaal opgeladen ben ik vanmorgen weer op mijn fietsje gestapt. Niet zo’n lange route, ongeveer 45 kilometer.

Ik dacht eerst aan een rustdag, maar een paar kortere dagen vind ik zeker zo fijn.

Ik zit op een prettige camping en het wordt hier steeds drukker op het tentenveldje.

Morgen steek ik de grens over naar Denemarken, dat is nog maar een kilometer of 10.

Dus: op naar het land van Pippi Langkous!

Yvonne

1. Jürgen:
    10 juni 2022
    Ik wens je succes met je reis!
  2. Henk de Leeuw:
    10 juni 2022
    Whaw Yvonne al veel mee gemaakt ja ik had het al keer gezegd dacht ik maar gestukadoorde Duitsland vind ik niet geweldig zeker wat betreft de campings maar Denemarken word veel leuker en zit je is vast je hebt daar ook I dit Fri nog de Shelter-app er zijn hele leuke bij!
    En op decamping hoef je zelf niet te koken de meeste hebben een prima keuken!! Veel plezier komende dagen.
  3. Jolanda van Steijn:
    10 juni 2022
    Wat leuk om weer eens een boeiend verslag van je te lezen. Gaat goed lijkt me: leuke adresjes aangedaan, lekker ijs gegeten en je bent al bijna in Denemarken! Knap hoor. Geweldig dat je weer zulke aardige mensen tegen bent gekomen. Heel veel plezier verder en ik hoop dat die wind een beetje gaat liggen en dat je wat vaker de zon te zien krijgt.
  4. Henny Aker:
    10 juni 2022
    Leuk van je te horen Yvonne.
    En het weer wordt beter!
  5. Loes Jacobs:
    Ha yvonne
    Nog gefeliciteerd met de 70, ik ben inmiddels een maand ervaringsdeskundige haha
    Leuk je verhalen weer te lezen. Wat een lef, sportiviteit en flexibiliteit om dit weer te doen, ik doe het je niet na.
    Geniet van je reis
    Liefs Loes
  6. Akke van Dongen:
    10 juni 2022
    Hoi Yvonne. Weer van alles meegemaakt en weer leuke mensen ontmoet. Verslag was weer heerlijk om te lezen. God forøjelse og forhåbentlig godt cykelvejr. Dat betekent in Nederlands : veel plezier en hopelijk goed fietsweer. Groetjes en tot het volgende verslag. Wij vetrekken dinsdag naar de dolomieten in Italië.
  7. Frans Lammertink:
    10 juni 2022
    Hallo Yvonne, de kop is er af en dan ook nog even 70 jaar worden. Alsnog gefeliciteerd 🥳 Petje af! Ook nog even op Google gezocht wat Warmshowers-adressen zijn. Weer wat geleerd. Mooie initiatieven. Jij hebt in die ene week al wat avonturen en hindernissen achter de rug, er zullen er nog vele volgen en daarom zie ik uit naar het vervolg. Goede fietsreis en laat de Weergoden jou barmhartig zijn🙏
  8. Dory Abrahamse:
    10 juni 2022
    Leuk om weer te lezen! Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag 7️⃣0️⃣👌.
    Een fijne fietstocht toegewenst! Groetjes, Dory
  9. Ineke en Wouter:
    10 juni 2022
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! En geweldig om dat te vieren met een heerlijke reis naar Denemarken en Zweden. We genieten weer van je verslagen. Veel fietsplezier!!
  10. Saskia Harschnitz:
    10 juni 2022
    Leuk weer een blog Yvonne. Fijne fietstocht.
  11. Josie de Vuijst:
    10 juni 2022
    Leuk weer om mee te genieten can jouw avonturen. Veel plezier!
  12. Cecile:
    10 juni 2022
    Leuk om je te volgen Yvonne! Goede reis en veel plezier!!
  13. Koosje de Leeuw:
    10 juni 2022
    Yvonne je bent een topper! Goed gestart en inmiddels al in Denemarken. Voortvarend noemen we dat. Hoe ervaar je het prijalsnivo in Denemarken? Ben benieuwd
  14. Esther:
    10 juni 2022
    Heel veel fietsplezier, ik lees graag weer mee. Kleine avonturen zijn vaak de leukste. In Wageningen hebben ze inderdaad heerlijk ijs weet ik nog.
  15. Gerry van Es:
    10 juni 2022
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ontzettend leuk om je weer te volgen.
  16. Jeanne Tax:
    11 juni 2022
    Met een plensbui vertrekken dat kost moed. Je kan het ook zien dat je de zegen van een goede fietstocht mee krijgt. Je zit immers alweer goed in het zadel wat ik opmerk in jou verhaal.
    Yvonne ik lees ze graag en wat een prachtige energie ik zie de 70 met zonder zorgen tegemoed.
    Goede reis.
  17. Gert:
    God tur !! Yvonne
    En nog gefeliciteerd!
  18. Sien de Waal:
    11 juni 2022
    Heel mooi om te lezen Yvonne, wij reizen zo ook een beetje mee.
    Goeie reis
  19. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    Mooi verslag fijn dat het zo goed gaat, veel plezier en ontspanning in Denemarken, we kijken ook weer uit naar nog meer mooie foto’s. Geluk en goede reis Anneke en Henk
  20. Joke Mantel:
    11 juni 2022
    Wat leuk om weer een verslag over je tocht te lezen. Fijne reis en wie weet zien we elkaar in Denemarken.
  21. Yvonne van Van Broekhoven:
    11 juni 2022
    Van harte, alsnog, met je 70ste....geweldig dat je dit kunt en doet...
    geniet van je reis. Groet!
  22. Arnold Gall:
    11 juni 2022
    Erg leuk om je blog weer te lezen en fijn dat je weer onderweg bent!
  23. Loes:
    11 juni 2022
    Ha Yvonne, nog een late felicitatie. Ben je gewoon nog een keertje jarig. Goede reden voor taart! Gezellig om met je mee te reizen. Vele plezier!
  24. Aimy en Ruud:
    11 juni 2022
    Leuk om je avonturen weer te kunnen volgen Yvonne!! Heel veel plezier gewenst namens ons en geniet van de reis!

Groetjes Aimy en Ruud
  25. Mieke Petets:
    11 juni 2022
    Van harte gefeliciteerd nog🎂.
    Handig om te horen waar het lekkerste ijs te koop is, veel ijsplezier bij dat smaakonderzoek😉 Benieuwd waar in Denemarken het lekkerste ijs te koop is.
  26. Lonneke Gorgosz:
    11 juni 2022
    Wat een avontuur! Super leuk om weer van je te horen en ik wens je een hele goede reis. Op naar nog meer mooie herinneringen!
  27. Jack:
    11 juni 2022
    Ha Yvonne. Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Maar liefst 70. Dat zou ik je niet geven..Sta er van te kijken dat je al in Denemarken bent. Geniet ervan en tot je volgende brief.XX, Jack
  28. Anja:
    11 juni 2022
    Regen, wind, leuke ontmoeteningen, 70 of niet (van harte trouwens met deze mijlpaal!) - gewoon lekker doorfietsen. Mooi zo! Geniet van je reis en wij genieten mee.
  29. Lidwien:
    11 juni 2022
    Meisje Lutgerink, laat het niet te ijzig worden. Snap je hem? Maar ik ben trots op je, laat dat gezegd zijn!!
  30. Nellie:
    11 juni 2022
    Zo, jij bent al flink opgeschoten. En dat op je 70ste!!!! Knap hoor. Wat een leuke foto's.
    Geniet van je mooie reis.
  31. Erica:
    Dag Yvonne,
    Nog van harte gefeliciteerd met je 70ste verjaardag. Ik heb nog aan je gedacht op je vertekdag toen er een bui losbarste. Je bent toch maar gegaan. En je bent al ver.
  32. Toos Fr.:
    12 juni 2022
    Geweldig Yvonne, ik zit bijna achterop zo beeldend schrijf je. Mooi! en als 70 jarige 👍ik heb bewondering voor je.
  33. ANSTE:
    12 juni 2022
    Hé Yvonne, - de kop is er af !!
    Já, - hó hó, nie de jóuwe, - maar van de fietstocht ! Geweldig zoals je dit doet en nog steeds kúnt met je 70 jarig stoffelijk omhulsel !! Wij vinden het fijn je blog te kunnen lezen en je op deze manier te kunnen volgen !!
    Zet 'm óp, - Yvonne !!
  34. Ute Pfeffer:
    12 juni 2022
    Liebe Yvonne, so gut, dass du wieder unterwegs bist. Wir wünschen dir supergutes Fahrradwetter...nicht zu warm und nicht zu kalt
  35. Gerry:
    12 juni 2022
    Nou inmiddels zul je Denemarken bereikt hebben na een mooie aftrap. Leuk om je belevenissen te lezen. Klinkt als een gezellige route.
  36. Paul Broeren:
    12 juni 2022
    Nog van harte Gefeliciteerd met je 70, en wat goed dat je al zo ver bent, en toch "rustig aan doet" heel veel succes en mooie momenten, ik blijf je volgen
  37. Toine:
    13 juni 2022
    (nogmaals) gefeliciteerd Yvonne met je verjaardag en hup , lekker verder trappen.
    succes !
  38. Brigitte:
    13 juni 2022
    Hoi Yvonne, genieten dat doe ik van je beeldende verhalen, heel fijn. En knap zover je al bent terwijl ik helemaal geen haast gevoel krijg bij jouw beschrijving. Geniet met volle teugen, fiets ze op zn Deens voorlopig
  39. Eliane:
    13 juni 2022
    Gefeliciteerd 70-jarige! Al veel beleefd zo te lezen. Leuk om te volgen, succes met de volgende kilometers!
  40. Ans de Vries:
    14 juni 2022
    Ha Yvonne, sportieve, ondernemende zeventiger-en-hartstikke-fitte-powervrouw!
    Nog proficiat…al is het iets te laat.
    Hoop dat je het nog steeds goed stelt en de benen alsmaar rond blijven gaan.
    Alle goed, Ans
  41. Karin:
    15 juni 2022
    Hoi Yvonne, dat gaat je zo te lezen weer heel goed af en met plezier 😊
    Een goede tijd gewenst.
  42. Heleen van wijnen:
    17 juni 2022
    Wij zijn ook op 1 juni vertrokken naar Denemarken op de fiets. Ondertussen Skagen gehad en weer onderweg naar het Zuiden richting Arhuus.