Denemarken en nu in Zweden

21 juni 2023 - Åsa, Zweden

Inmiddels alweer een dag of 12 verder sinds mijn vorige verslag.

Zo druk met fietsen dat ik nauwelijks tijd heb om te schrijven.

Waar waren we gebleven…na Ribe kwam ik weer bij een shelterplek uit. Echt een fantastische plek. In een groot, prachtig park in een klein dorpje, supermarktje op loopafstand. Een heel prettige sfeer. Er was al een vrouw die haar tentje aan het opzetten was. Dat heb ik niet gedaan, ik ben in een van de shelters gaan liggen. Scheelt tijd ‘s morgens als ik de tent niet hoef af te breken. Overigens leuke gesprekken gehad met deze vrouw.

Bij een volgende shelter, in Aars…(tja, hoe verzin je het!) schrok ik toch wel even. Er kwamen wat jonge mensen met een enorme ghettoblaster het terrein op. Oh nee toch, wat gaat hier gebeuren?

Even later kwam er een vrouw naar me toe die vertelde dat ze een scouting groep zijn en die avond de afsluiting van het seizoen hadden. Ze zouden daar eten, wat muziek luisteren en in een van de overdekte ruimtes in hangmatten gaan slapen. Het zou niet later dan 22.00u worden zei ze. Nou daar kon ik goed mee leven en achteraf vond ik het wel een veilig gevoel dat ik er niet alleen was. Heerlijk geslapen! Ik moest ook wel lachen toen ik ‘s morgens al die koppies uit de hangmatten zag steken.

Niet alle shelters spreken mij aan. Soms kies ik er voor om nog een stukje verder te fietsen. De campings zijn over het algemeen heel goed in Denemarken. Wel wat duurder dan in Nederland, maar dan heb je ook wat! Geweldig sanitair, keuken, binnen zitruimte.  Wel veel caravans en over het algemeen geen aparte tentenveldjes zodat je eventuele andere fietsers nog al eens misloopt. Da’s dan weer jammer. Toch wel wat leuke ontmoetingen gehad, in Bryruth zat ik op een grote camping waar ik vorig jaar ook geweest ben. De volgende dag werd ik wakker en bedacht spontaan dat ik wel aan een rustdagje toe was. Heerlijk een dagje niks. Ik verbaasde me over de rust op de camping. “Wait till de Weekend” zei de campingbaas. Nou dat ga ik toch maar niet doen. ‘s Avonds gegeten met een vrouw die een aantal dagen gewandeld had.

Het fietsen is heerlijk in Denemarken, golvend landschap, mooie fietspaden afgewisseld met grind en gravel. Je komt op veel stukken nauwelijks iemand tegen. Wel wat dieren. Een jong reetje stak zo’n 50 meter voor mij de weg over. Hij schrok zo van me dat-ie met z’n achterpoten uitschoot op het asfalt. Wist zich wel weer snel te herstellen. Ik hoop dat-ie zich niet te veel pijn heeft gedaan. Of enorme hazen heb ik hier ook al een paar keer gezien.

Het weer is nog steeds fantastisch! Zon, warm met een verkoelend tegenwindje! Ik denk dat het hier beter te hebben is dan in Nederland, ik begrijp dat het erg benauwd is. Dat valt hier wel mee. Vannacht heeft het flink geregend! Het heeft me behoorlijk uit mijn slaap gehouden. Het tikken van de regen op het tentdoek maakt het toch onrustig. En dat terwijl ik er vroeg uit moest. Om kwart voor zes.  De boot naar Zweden vertrok om 8 uur. Ik zat op een camping een paar kilometer van de haven.

Daar heb ik heb mijn ogen  uitgekeken. Een boot van wel 10 verdiepingen, de haven zelf is al enorm indrukwekkend.

Ik fiets al een paar dagen met Guido, een vrolijke Belg. Gezellig. Zijn tempo ligt iets hoger dan dat van mij maar hij past zich aan. Met z’n tweeën fietsen heeft zo z’n voordelen. Even een boodschap doen is al makkelijker, de een gaat de supermarkt in en de ander blijft bij de fietsen.

En dan zo’n ingewikkeld proces van tickets kopen voor de boot is ook gewoon prettiger om dat samen te doen. Hoewel het achteraf heel simpel via internet kon. Zo gepiept!

Of, zoals zo’n akkefietje wat ik vanavond had: een beker yoghurt was omgekiept in mijn achtertas! Wat een kliederboel, en stom van me, ik had kunnen weten dat het fout zou gaan. Guido ging heel voortvarend te werk en binnen no-time was alle yoghurt opgeruimd en hing de tas aan de lijn te drogen. Dank dank dank aan Guido!

In Zweden zijn we begonnen met de Kattegattleden, een route van zo’n 350 km aan de westkust van Zweden. Nu zo’n twee dagen gefietst maar ik ben er nog niet zo enthousiast over. Het lijkt hier allemaal veel drukker te zijn met het verkeer dan in Denemarken.  Misschien wordt het nog beter.

Vandaag trouwens voor het eerst in deze reis in de regen gefietst. Is niet echt leuk, maar ach, je kan het niet eindeloos drooghouden.

Ik zie net dat het morgen ook niet droog blijft…nou we zullen het zien, valt misschien wel weer mee.

Iedereen bedankt voor de leuke berichtjes!

Yvonne

1. Fieke:
    21 juni 2023
    Weer super leuk om je avontuurlijke fietservaringen te lezen. Have fun!!!
  2. Anneke en Henk:
    21 juni 2023
    Zweden, ook een mooi verslag ja het is een mooi land, met veel meren bossen, grote afstanden. We wensen je mooie en veilige kilometers toe liefs uit IJSSELSTEIN
  3. Jeanne Voets:
    21 juni 2023
    Hoi Yvonne, fijn om weer wat van je te horen.
    Leuk hoor zo’n handige man bij je te hebben.
    Je bent weer een heel avontuur begonnen en ik fiets zo met je mee met deze verhalen, leuk hoor.
    Veel plezier in Zweden en tot het volgende verhaal.
    Jeanne V
  4. Jeanne Tax:
    21 juni 2023
    Je bent goed bepakt Yvonne tassen vol zo te zien. Veel gezelliheid met je fietsmaat en tot de volgende keer. doeg
  5. Henny Aker:
    21 juni 2023
    Zag ik twee Bossche bollen ?
  6. Bart van der Aa:
    Dag Yvonne,

Ik geniet al tijden mee met je fietsavonturen en nu kan ik je eindelijk iets teruggeven. Althans, als je het inmiddels zelf nog niet hebt bedacht.
    Ik verdeel m'n halve liter kwark over twee maaltijden (op dezelfde dag) en na de eerste doe ik een broodzak om de beker met kwark. Valt-ie om, dan is de schade te overzien.
    Verder kan ik zo'n doorgewinterde (of is het toch meer doorgezomerde 😀 ) fietser niet helpen.

Keep up the good cycling!

Groetjes uit Noord-Brabant,
    Bart
  7. Jolanda van Steijn:
    21 juni 2023
    Ha Yvonne, leuk om weer te lezen over je avonturen! En nu eens in landen waar ik zelf ook geweest ben. Weliswaar niet op de fiets zoals je zult begrijpen, maar met een zeilboot. Heel wat anders dus.
    Fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat je prettig gezelschap hebt aan Guido. Ik hoop dat de regen van korte duur is en dat je gauw weer lekker in het zonnetje kunt fietsen.
  8. Esther:
    21 juni 2023
    Wat leuk om op de hoogte te blijven van jouw fietsavontuur en te genie ten van de mooie foto's
  9. Gerry:
    21 juni 2023
    Nou hopelijk wordt t niet te nat. Na ieder natje komt een droogje.....
  10. José:
    21 juni 2023
    Altijd leuk om jouw reisverhaal te lezen.
    Ook leuk dat je met Guido uit België een stuk overfietst. Veel plezier en geniet van Zweden!
  11. Paul Broeren:
    21 juni 2023
    Lekker in Zweden nu. Hopelijk houd de regen niet te lang aan, hier is t nog steeds benauwd. Gister dinsdag flinke buien gehad hier. Veel plezier weer en geniet er van
  12. Peter:
    22 juni 2023
    Kei skon om je verhalen weer te lezen. Allemaal inspiratie om ook weer een fietsvakantie te gaan organiseren.
    Groetjes Peter ( oud collega)
  13. Rinie Timmers:
    22 juni 2023
    Dag Yvonne, wat leuk om via jouw verslag mee te reizen. Knap wat je allemaal onderneemt. Ik wens je veel fietsplezier en dat je kunt genieten van wat op je pad komt!
  14. ANSTE:
    22 juni 2023
    Jouw ogen hebben de afgelopen dagen weer veul moois gezien !
    Het is weer een hele mooie beschrijving/verslag van jouw tocht.
    Geweldig !
    Leuk dat je een vrolijke Belg bent tegengekomen om de kilometers
    mee weg te trappen, - en gemorste yoghurt uit je tas te scheppen !
    Giddy up go, - Yvonne ! !
    [ AN STE ]
  15. René de Zeeuw:
    22 juni 2023
    Hi Yvonne, wat een mooie omgeving weer, leuke foto’s! En nu het land in van de eindeloze bossen. Mooi dat je gezelschap hebt, geniet er van! En blijf vooral schrijven, zo reizen we een beetje mee 😉
  16. Marietje van den Belt:
    22 juni 2023
    Mooie foto’s mooi land nog veel fiets plezier🚴‍♂️
  17. Bep:
    22 juni 2023
    Wat jij allemaal niet mee maakt,dan is mijn leven saai.
    Leuk om je belevenissen te lezen.
    Veel fiets plezier
  18. Agneslammertink:
    23 juni 2023
    Jij hebt een een erg leuke manier van schrijven, Yvonne!
    Ik kan mij er alles bij voorstellen als jij ik je verhalen lees.
    Allemaal dingetjes die kunnen gebeuren als je zoiets als een fietsvakantie alleen onderneemt.
    Hopelijk kom je onderweg nóg eens zo iemand als Guido de Belg 😃 tegen die het eea blijkbaar met plezier voor je oplost,
    want ik neem aan dat jullie wegen een keer gaan scheiden.
    Jij hebt nog een tijdje te gaan, dus ik heb nog wat leesplezier tegoed voordat wij elkaar in September weer gaan ontmoeten.
    Het ga je goed!
    Groetjes van Agnes
  19. Corrie:
    23 juni 2023
    Tja, alles is al gezegd Yvonne! Jij bent een kanjer, een power vrouw!! Een hele goede reis verder en geniet ervan!!! Liefs Corrie uit Vught. XXX
  20. Henk de Leeuw:
    Mooi verslag Yvonne
    Fijn dat je leuke ervaring in Shelterplaats hebt!
    Ja Denemarken fietst veel rustiger als Zweden zeker aan de kust kan het druk zijn.
    Maar zo ik lees heb je het goed naar je zin!
    Geniet er van! Groet Henk
  21. Arnold Gall:
    24 juni 2023
    Hallo Yvonne dankjewel voor jouw reisverslag, altijd leuk om te lezen en je maakt weer heel wat mee.
  22. Rian Walters:
    24 juni 2023
    Hoi Yvonne wat leuk dat ik nu mee kan lezen . Heel veel fiets plezier gewenst en hou het goed. Lieve groet Rian
  23. Ineke en Wouter:
    25 juni 2023
    Hoi Yvonne Mooi verslag!! Maar waar ben je nu precies overgestoken met de boot van Denemarken naar Zweden? En de Kattegattleden gaat weer terug naar het zuiden, toch hè? Hele fijne reis verder!!
  24. Gert:
    25 juni 2023
    Mooi verhalen weer Yvonne. De Kattegattleden is erg populair en dus druk. Ik heb deze route vorig jaar gefietst vanaf Malmö als route naar Kristiansand maar vond het vanaf Gotenburg pas fraai worden, heb dan ook een stuk binnen door gefietst en dat was prachtig met mooie wildkampeer plekjes aan de meren
  25. Corrie Wolff:
    27 juni 2023
    Yvonne geweldig dat wij mogen meegenieten van je reis door Denemarken en Zweden.
    Hopelijk blijft het goed fietsweer,en maak je nog leuke ontmoetingen mee. Bedankt voor de mooie foto’s.
    hartelijke groeten Corrie van Dijk.
  26. Annelies:
    27 juni 2023
    Ha Yvonne, beetje laat dat ik reageer.
    Ik hoop dat de Kattegattleden je bevalt en je mooi fietsweer hebt.
    Je trapt toch flink wat km weg. Heerlijk, daar is een weekje trappen van Geert en mij niets bij. Maar weer erg leuk om je verhaal te lezen. Dankjewel. 🙋🏼‍♀️
  27. Maria Geurts:
    28 juni 2023
    Ook namens mijn moeder bedankt voor het mooie reisverhalen.
    Maria