De eerste week.

10 juni 2023 - Ribe, Denemarken

Op 31 mei heb ik de trein richting Emmen genomen. Ik hou er niet van, die volgepakte fiets die in de trein gehesen moet worden…en als er maar plaats is?

Gelukkig ging Gerry mee tot Nijmegen dus het eerste stuk had ik hulp. Een overstap in Zwolle en er is altijd wel iemand die een handje helpt. Ik ben in Coevorden uitgestapt, had eigenlijk wel zin om een stukje te fietsen! Het was nog zo’n 25 km naar Emmen waar een verrassend leuke camping is. Jos kwam wat later en is een paar dagen met me meegefietst. Heel gezellig! Altijd leuk fietsen met Jos. Na een paar dagen is ze toch weer naar huis gegaan. Misschien dat ze me op de terugweg nog een eindje tegemoet komt fietsen.

Daarna heb ik toch een paar pittige dagen gehad, zelfs een dag van 95 km. Ja, campings zijn er in dat gedeelte van Duitsland niet zo veel.  Ik kwam uit op een camping aan een riviertje de Eider waar ik vorig jaar ook was. In de buurt van Breiholz, als iemand dat iets zegt. Ik stond nu alleen op het trekkersveldje.

Vorig jaar was ik al geïntrigeerd door de boothuisjes die daar liggen en die verhuurd worden. Laat ik nou toch uitgenodigd worden door een vrouw die daar een korte vakantie had geboekt. Het zag er prachtig uit! Beetje een tiny house idee. Met alles er op en er aan. We hebben heerlijk genoten van de zonsondergang op het dek! Leuk dat ik nu heb gezien hoe ze er van binnen uit zien.

De dag er na richting Schleswig. Ik had daar een Warmshowers adres aangeschreven waar ik helaas niks van gehoord heb. Toen bedacht ik dat ik me zelf wel eens kon verwennen en een hotel zou nemen.

Ik zag al snel dat ze erg duur waren en de enige die wat goedkoper was zag er niet aantrekkelijk uit op Booking.

Toen ik op mijn telefoon aan het zoeken was welke camping het dichtste bij was stopte er een man op de fiets en vroeg of hij me kon helpen. Hij wist wel een leuke camping in Misunde, zo’n 12 km uit de route. Nou, dat kon nog best. Hij begon me uit te leggen dat ik dan dâ hinten muss fahren und dan dort über die weg bei das große Haus erst links und dann rechts…of zoiets. Ja hallo, hoe moet ik dat allemaal onthouden? Ik heb toch al zo’n slecht richtings gevoel en dit soort aanwijzingen helpen echt niet!

Uiteindelijk is hij zo’n kilometer of 5 met me meegefietst naar een plek van waaruit het zelfs voor mij goed te vinden was. Hardstikke aardig! En het was een prachtige plek, geen spijt van de omweg! Op een soort schiereilandje, je moest met een pontje over, een tochtje van hooguit anderhalve minuut. Aan een groot meer waar  duiklessen worden gegeven. Achteraf heb ik een beetje spijt dat ik daar niet een extra dagje ben gebleven. Had me daar best kunnen amuseren denk ik.

Zo zat ik op mijn verjaardag weer op de fiets, niet zo heel ver, ongeveer 50 km. En dan al die felicitaties! Annelies heeft me een verhaaltje voorgelezen, via whatssapp  natuurlijk. Van Toon Tellegen, over de eekhoorn en de mier die zijn verjaardag vooruit wil vieren.

Zo leuk!

lk heb ook heel erg genoten van al jullie appjes en Facebook berichtjes. Zo voelde ik me toch jarig.

Gisteren was wel de zwaarste dag. 92 kilometer met flink wind tegen. Dat moet ik toch niet meer doen geloof ik, ik was gesloopt! Ik kwam wel eerder bij een shelterplek uit maar die vond ik niet zo prettig. Dacht ik…

Dus door, nog een 20 of 25 kilometer. Weer een shelterplaats. Waarom ik niet bij die eerste ben gebleven snap ik achteraf niet zo goed. Deze zag er niet veel anders uit, maar ik was bekaf en dan lijkt het wel of het me minder uitmaakt waar ik terecht kom. Als ik maar niet meer hoef te fietsen. Enfin, ik vond het best spannend, ik had liever gehad dat er nog iemand was.

Maar uiteindelijk viel het reuze mee. Heb niet zo geweldig geslapen, vroeg wakker, maar dat kwam van de kou. Vooral mijn voeten waren ijskoud. Ik mis mijn warmtesjaal die ik van Milou heb gekregen, die mijn koude voeten in no time opwarmen. Maar ja daarvoor heb ik dan weer een magnetron nodig.

Die hebben ze op de camping waar ik nu zit overigens wel! Kost wat, maar dan heb je ook wat! Een keuken!! Geweldig! Ik geloof wel een stuk of 10 kookplaten, magnetrons, ovens, waterkokers! Van de laatste word ik al heel blij, thermosflesje vullen en ik kan een dag vooruit.

Over thermosfles gesproken. Ik had een nieuwe gekocht voor dat ik vertrok. Een goed merk dacht ik maar wat een teleurstelling! Hij wordt meteen warm aan de buitenkant dus na een uurtje is het water lauw.

Gelukkig, een van de grootgrutters, wiens naam begint met een L, had er een in de aanbieding! Die doet wat-ie moet doen! Bovendien heeft-ie een thermometertje in de deksel die aangeeft hoe warm het water is. Overbodig maar leuk. Nu kan ik onderweg weer een kopje thee zetten!

Ik zit nu in Ribe, een van de oudste stadjes van Denemarken en blijf hier een extra dagje. Ik heb nog geen rustdag gehad dus ik heb het wel verdiend.

Het weer is geweldig, ik ben net maar even in de schaduw gaan zitten, maar ook hier komt de zon door!

Yvonne

1. Anja de Kock:
    Hoi Yvonne!
    Leuk dat je weer op pad bent; weet niet of je ons nog kent? We hebben je ontmoet op een klein campinkje in België op de groene valleienroute (jaaaaren geleden 😊).
    Vorige berichten was je eerder teruggekomen van deze trip naar Zweden toch? Dus nu in de herhaling! Wij hebben vorig jaar de Oostzeeroute Denemarken gedaan ; moest in 2 weken; was super maar ook wel beetje te gehaast gefietst om het te halen. Da’s toch beetje jammer… en idd veel wind!! Altijd wind tegen ; bizar!
    Over een maand gaan wij ook weer op weg ; gaan van Bregenz terug naar Roosendaal fietsen (3 weken nu 😅) Kijk er erg naar uit; want geen betere vakantie dan een fietsvakantie!!
    Veel plezier op je reis en echt leuk dat we nog op je lijst staan! Ben benieuwd wat je allemaal gaat meemaken!
    Lieve groetjes
    René en Anja
  2. Maria Geurts:
    10 juni 2023
    Dag Yvonne, leuk die verhalen, veel plezier..
  3. Dorothea Lutgerink:
    10 juni 2023
    Ribe is al een flink eind van huis Yvonne!
  4. Gertjan:
    10 juni 2023
    Super Yvonne, & nog heel erg veel geluk en mooie ontmoetingen!
  5. Rob:
    10 juni 2023
    Leuk jouw verslag Yvonne! Fijne reis!
  6. Gert:
    10 juni 2023
    Merino sokken houden mijn voeten super warm wellicht voor jou ook.
  7. Henny Aker:
    10 juni 2023
    Lijkt me echt leuk om elke nacht ergens anders te arriveren.
  8. ANSTE:
    10 juni 2023
    Je hebt het spits afgebeten ! ! Het is weer een leuk verhaal !!
    Een idee: als je het thermosflesje - wat warmte dóórlaat - vult met heet/warm water en onder in je slaapzak legt worden je voetjes lekker warm ! ! Na een uurtje leg je je het inmiddels lauwe flesje eruit en kun je met - wárme ! - voeten heerlijk slapen !
    God bless you !! AnSte
  9. Marianne Penninks:
    10 juni 2023
    Yvonne bedankt voor je uitnodiging, ik lees graag jouw reisverslag. Heel veel plezier en een goede reis veel groeten Marianne Penninks
  10. René de Zeeuw:
    10 juni 2023
    Klinkt weer geweldig, ondanks de wind en het zongevaar. Hopelijk blijft het mooie weer aanhouden, fietst wel zo prettig lijkt me. Geniet er van, veel plezier en ontzie je zelf een beetje: Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd, al helemaal niet door Senioren ....
  11. Nellie:
    10 juni 2023
    Wat een goede start van je fietsavontuur. Nu lekker genieten van het mooie Denemarken met voldoende rustmomenten.
  12. Josie de Vuijst:
    10 juni 2023
    Ik moest wel een beetje lachen toen je schreef over je richtingsgevoel. Dat fietst heel de wereld rond! ik vind het knap! En wat een leuk verhaal weer.
  13. Akke van Dongen:
    10 juni 2023
    We zijn er weer weg van. Onze globetrotter is weer on the road again. Veel fietsplezier Yvonne. We lezen weer graag je mooie verhalen zoals jij dat kan. Groetjes monika en akke
  14. Toine:
    10 juni 2023
    waar gaat de reis (uiteindelijk) naar toe?
  15. Anneke en Henk:
    Yvonne,
    De start is geweest, mooi verslag, evenzo prachtige foto’s. Succes liefs🧑‍🦳👨‍🦳💚🌹🍀
  16. Paul Broeren:
    10 juni 2023
    je kan het allemaal zo mooi vertellen he, en wat een mooie scherpe foto's weer, succes en pak gerust een rustdag, je hebt tijd zat voor jezelf.
  17. Gerry:
    10 juni 2023
    Klinkt goed, ondanks die lange afstand. Is het daar ook zo warm? Heb je nog een koelsjaal gekocht. De mijne heb ik weer volop in gebruik.
  18. Loes Jacobs:
    Hoi yvon
    Wat ben je weer lekker stoer bezig..wederom petje af hoe je het allemaal doet en als ik dan die foto zie van tent en al die spullen denk ik OMG hoe past dat in hemelsnaam allemaal op die fiets. Erg leuk in ieder geval om weer te volgen en mooie fotos
    Oh en yvon alsnog gefeliciteerd, fijn dat er volop aan je gedacht is
    Groetjes Loes
  19. Henk de Leeuw:
    Hoi Yvonne
    Wat een leuk verhaal en wat ga je goed!
    Jammer dat je alleen was in shelter anders was het nog gezelliger geweest! Als je paar keer heb gedaan word alleen maar leuker
    Succes verder
  20. Leni lutgerink janssen:
    10 juni 2023
    geniet van je verhalen dan is onze vacantie 2 maanden Spanje met een caravan toch even wat anders
  21. Brigitte:
    10 juni 2023
    Hoi Yvonne, wat heb je toch weer een stoere tocht. Maar dat schakel knopje van " ff rust" kan je gewoon op AAN zetten af en toe. Je hoeft nergens op e bepaalde tijd te zijn voor de bus, de boot, de trein of de lift oid.☺
    Safe travels en veel genot, bye bye groet van je Buurvrouw Brigitte🖐
  22. Jolanda van Steijn:
    10 juni 2023
    Goed bezig, Yvonne. Wat maak je weer veel mee. Erg leuk om een beetje mee te beleven via jouw leuk geschreven reisverhalen.
  23. Ilse:
    10 juni 2023
    Hoi yvonne, heerlijk om weer een reisbureau van jou te lezen. Denemarken lijkt me prachtig, te zien aan jouw foto’s. Geniet ervan en ik reis in gedachten graag weer met je mee
  24. Arnold Gall:
    11 juni 2023
    95 km? Pas je goed op je zelf?
  25. Jack:
    11 juni 2023
    Ha Yvonne. Als eerste nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Fijn te zien en te horen dat je het goed maakt. Leuk dat je steeds fijne mensen ontmoet!
    Hier is het erg warm. Over de 30 graden dus vanmiddag maar ergens de natuur in. Smile.
    Tot later....
  26. Erica:
    Dag Yvonne,
    Het is hier ook erg warm en dat komt door het Hoge Druk gebied in de Scandinavische landen. Dat zegt de Weerman. Ja dat richtingsgevoel !. Maar je hebt geleerd, heb je mij verteld, waar je je aan vast houdt om de juiste kant op te gaan. Dat moet je dan maar blijven doen.
  27. Els D.:
    11 juni 2023
    Oei, al weer voorbij je verjaardag: alsnog een prachtig jaar gewenst met volop energie en plezier!🥳
  28. Agneslammertink:
    11 juni 2023
    Heel leuk om jouw reisverslag te lezen, Yvonne!
    Dat is zeker geen straf want je kunt leuk schrijven.
    Vorig jaar en de jaren ervoor las Lidwien ze nog en vertelde ze mij daar regelmatig over.
    Zo wist ik ook hoe het je verging op je inmiddels vele fietstochten.
    Nu doe ik het, helaas, in haar plaats.
    Dat je onderweg vaak behulpzame/ aardige mensen tegenkomt is ook mij bekend.
    en dat maakt het reizen extra leuk.
    Tot het volgende verslagje, Yvonne!
    Agnes
  29. Karin:
    12 juni 2023
    Hoi Yvonne, mooi verhaal. Leuk om je te volgen en mee te mogen genieten van je avontuur.
    Karin
  30. Annelies:
    12 juni 2023
    Heey Yvonne, genoten van jou reisblog.
    Erg leuk om te lezen, ik voel me ook een beetje onderweg.
    Fietsen en niet weten wat je tegenkom blijft toch zo leuk. Als het tenminste goed voelt haha.
    Veel succes met de tegenwind en het té warme weer….anders maar een voetenbadje nemen.
    Groetjes Annelies
  31. Birgit moolen:
    13 juni 2023
    Wat leuk weer van je te horen Yvonne en nog immer een reiziger.
    Heb net je verslagje voorgelezen aan Louis! Wensen je een mooie trip
    Dikke groet birgit en Louis
  32. Ben huve:
    13 juni 2023
    Weer een leuk en boeiend verhaal! Gaan je volgen
  33. Frans Lammertink:
    13 juni 2023
    Weer gezellig om te lezen Yvonne!
    Verre fietstochten, grote inspanningen en veel avonturen. Leest gezellig weg!
    Groetjes Frans & Mieke uit Bergen Noorwegen
  34. Bernadette:
    13 juni 2023
    Ha Yvonne, we zitten niet ver bijelkaar vandaan denk ik. Ik was ook op Breiholz aan dd Eider, heb daar in een rumtonnetje geslapen. Met ‘s nachts 4C best lekker. Ik was ook in Misunde, dd camping aan het water… grappig he! Ik ben gestrand en zit nu bij Middelfart, hopelijk kan ik vrijdag weer verder. Ik ga via Aarhus naar Zweden, waar ga jij heen?
  35. Piet en Nel:
    14 juni 2023
    Leuk om je verhaal weer te lezen, dan krijg je ook weer zin om te gaan fietsen. Wij gaan a.s. vrijdag en zaterdag de Westfriesedijk fietsen met een overnachting in Enkhuizen. Wat we in vroegere tijden gewoon op 1 dag met de racefiets deden, doen we nu in 2 dagen kunnen we onderweg nog het een en ander bekijken.
    Veel fietsplezier en dat je maar weer leuke ontmoetingen hebt. Want dat dat maakt het fietsen natuurlijk extra leuk.
    Groetjes
  36. Boudewijn Lutgerink:
    15 juni 2023
    Ik heb elke keer weer reuzeveel respect voor je. Die ongelooflijke einden die je wegtrapt op de fiets. Wauw! Mooie fietstocht toegewenst met veel prachtige ontmoetingen.
  37. Cecile:
    15 juni 2023
    Heel veel plezier en een mooie tocht Yvonne! Ik ga je volgen 😊
  38. Maria Geurts:
    21 juni 2023
    Dag Yvonne, van mijn moeder moest ik jou bedanken voor het mooi reisverslag. Groet!